عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۱۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
سی‌ویکمین «شب شاعر» برگزار شد
من گاهی در تصمیم‌گیری‌هایم احمد را مقابل خودم می‌بینم که به من راه را نشان می‌دهد در حالی که برخی از آنهایی که از جنس سرداران بودند در خانه‌هایشان نشسته‌اند و وقت تلف می‌کنند

گزارش تصویری


عقیق: سی و یکمین شب شاعر پاسداشت شهید احمد زارعی با حضور چهره‌‌های فرهنگی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*شاعرانی که مسئولیت دارند شاگردان احمد زارعی بودند

مجید نظافت یزدی در این مراسم با اشاره به دوره‌ای که احمد زارعی در مشهد حضور داشته است، گفت: جلسه‌ای تشکیل شده تا او مسئولیت حوزه هنری مشهد را قبول کند حجت الاسلام سیدآبادی که آن زمان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود به من گفت من به خودم اجازه نمی‌دهم به احمد زارعی پیشنهاد ریاست حوزه هنری خراسان را بدهم زیرا او شأنش بالاتر از این جایگاه است اما من به او گفتم که احمد چنین آدمی نیست و هرجا می‌تواند خدمت کند دریغ نمی‌کند.


وی افزود: احمد زارعی مسئولیت حوزه هنری خراسان را پذیرفت در حالی که مقرر شده بود که من هم کمکش کنم و کارها را با هم پیش ببریم او با تمام مشغله‌هایش وقتی می‌فهمید ادبیات مهم است وارد کار می‌شد و حوزه هنری یکی از آنها است. بسیاری از شاعران که امروز در مرکز کشور مسئولیت دارند شاگردان او بوده‌اند.

*طنین و پژواک احمد زارعی در من پنهان بود

محمدرضا سنگری در ادامه با اشاره به سابقه آشنایی خود با زارعی گفت: در جبهه نشریه پیام انقلاب یکی از نشریاتی بود که به دست رزمندگان می‌رسید همچنین مجلس سروش هفتگی دیگر نشریه‌ای بود که در دسترس ما بود که در این دو نشریه چند نام برای من مهم بود؛ یکی «میم.آ» بود که برایم سؤال بود و دیگری نامی که در پیام انقلاب نقد شعر می‌نوشت که بعدها فهمیدم اولی مرحوم منوچهر آتشی بود. وقتی اولین مرتبه شهید احمد زارعی را در آبادان دیدم با چهره‌ای گرم حدود 3 ساعت در مورد ادبیات انقلاب حرف زدیم که گاه‌گاه بعدها او را در جلسات مختلف می‌دیدیم.


وی افزود: در احمد زارعی چند ویژگی داشت که بصیر بودن شاخص‌ترین ویژگی او محسوب می‌شود که بهترین تعریف از بصیرت را رهبر انقلاب ارائه فرمودند. ایشان اشاره کردند که در دوره جنگ نیروهای ما به شناسایی می‌رفتند اگر عملیات شناسایی درست صورت می‌گرفت آتش را به جای سر دشمن بر سر نیروهای خودی می‌ریخت و شناخت حاصل از شناسایی را در اینجا رهبر انقلاب بصیرت نامیدند.

این پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس گفت: شهید زارعی فرد به‌روزی بود و در آن روزها می‌گفت که نمی‌خواهید روی نظریه ادبیات انقلاب کار کنید و عبارت مکتب ادبیات انقلاب را او بسیار به کار می‌برد. کتاب «از نتایج سحر» در واقع اثر احمد زارعی است طنین و پژواک او بوده که در من پنهان شده بود و در قالب این کتاب بروز یافت.

وی اضافه کرد: جایی بودیم در همان سال‌ها همراه با مرحوم امین‌پور، عبدالجبار کاکایی و رحماندوست که بحثی در باب ادبیات انقلاب داشتیم که آن زمان مرحوم امین‌پور به این باور نرسیده بود که اینگونه ادبیات هست اما شهید زارعی پیش از او این موضوع را طرح کرده بود.

سنگری با اشاره به ویژگی مبدع و مؤسس بودن احمد زارعی گفت: رادیو کردستان، انتشارات سپاه، کنگره شعر بسیج، کنگره‌های شعر دانشجویی، نشریه کودک مسلمان بلوچ و همچنین پرداخت به دانشگاه یا دانشکده ادبیات انقلاب از اقداماتی بود که شهید زارعی آنها را طراحی کرده بود.

*خاطره بیابانکی از شعرخوانی احمد زارعی و گریستن حضار

سعید بیابانکی در این مراسم با قرائت اشعاری در باب شهید زارعی گفت: سال 65 کنگره شعر جنگ در اهواز اولین دیدار ما با احمد زارعی بود که آن زمان صدام اهواز را بمباران کرده بود و در آن جلسه در سالن دانشگاه اهواز جمعیتی بیش از 2 هزار نفر حضور داشتند که اغلب آنها رزمنده بودند.


وی افزود: احمد زارعی شخصیت خاصی داشت و خاطرم هست که در جلسه‌ای شعر می‌خواند و مستمعین اشک می‌ریختند

*اهل برخورد تند نبود

محسن پرویز در بخش دیگری از این مراسم گفت: احمد زارعی را از سال 60 می‌شناسم از زمانی که کردستان بود و بعد از آن به تهران آمد. خاطرات کردستان او بسیار پندآموز است. رویه و نوع عملکرد احمد زارعی در کردستان شاید این روزها به درد ما بخورد. مسئله‌ای که این روزها می‌شنویم که نیروهای سپاه در برخی مناطق حضور دارند و برای آن فضاسازی می‌کنند در حالی که در آن سال‌ها نیز بچه‌های سپاه در مناطق حضور داشتند و فعالیت می‌کردند.


وی افزود: احمد زارعی فرد پرتلاشی بود که با فکر باز فعالیت می‌کرد تدبیر درست در مسائل سیاسی می‌کرد که این مسئله نکات برجسته و زیادی را شامل می‌شد ولایت‌پذیری او از دیگر نکات برجسته شخصیتش محسوب می‌شود رویه احمد زارعی توأم با تشویق و نقد برادرانه بود و مشوق بهتر بودن کار بود و اهل برخوردهای تند نبود که کسی از او دلخور شود.

*بودن یا نبودن؟!

هادی منوری در این مراسم با اشاره به شخصیت احمد زارعی گفت: برخی آدم‌ها هستند که نبودنشان بهتر از بودنشان است اما احمد زارعی از آدم‌هایی بود که بودنش بهتر از نبودنش بود.


وی گفت: یک همکاری در دانشگاه دارم که زیاد آشنایی طولانی باهم نداریم اما چند روز پیش گفت که به نظر می‌رسد دو نفر خیلی روی تو تأثیر دارند یکی مرحوم احمد زارعی و دیگری سردار صبحی است که هر دو با فاصله اندکی از دنیا رفتند و من خوشحال شدم که او چنین حرفی را در مورد من عنوان کرد.

*به شاگردی در مکتب احمد زارعی افتخار می‌کنم

بهروز اثباتی از دوستان نزدیک احمد زارعی در این مراسم گفت:  احمد زارعی کسی است که پس از بیست و چند سال از گذشت شهادتش می‌تواند چنین مجلسی را بیاراید و این بهترین توصیف برای او است. من به شاگردی مکتب احمد افتخار می‌کنم و پرچمی که دست من است عزت شاگردی احمد بوده است.


وی گفت: بعد از جنگ احمد از من پرسید که می‌خواهی چه کنی که گفتم من یک پاسدارم و هر کاری از من بخواهند انجام می‌دهم. او به من گفت نه، تو در حوزه تبلیغات کار اجرایی کردی و بهتر است که اکنون آنها را تدریس کنی. من به دافوس سپاه رفتم و گفتم می‌خواهم عملیات روانی تدریس کنم که من را جدی نگرفتند و از آنجا بیرون کردم سراغ احمد رفتم و گفتم دیدی او گفت کوتاه نیا تا اینکه موفق شدم درس عملیات روانی را طراحی کنم. احمد فردی بود که درد دین داشت و بصیرت او ما را پیش می‌برد و همیشه مدیون او هستیم.

*شهید زارعی نمونه یک مومن انقلابی بود

علیرضا مختارپور با اشاره به ویژگی‌هایی از شهید زارعی گفت: مکتبی بودن براساس معرفت و اندیشه‌ورزی و همچنین متدین بودن دو ویژگی احمد زارعی است. ساده‌زیستی مسئله دیگر بود هرچند ساده‌زیستی در زندگی آن روزگار تجلی داشت اما ساده‌زیستی احمد طور دیگری بود.

وی افزود: مردمی بودن، اهل قلم بودن، منتقد و نقدپذیر بودن و حمایت از مسلمین جهان از دیگر ویژگی‌های این شهید است. پرورش نیروهای جوان و تشویق آنها و همچنین مخالفت با اشرافیت از جمله خصایص احمد زارعی بود.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور گفت: زارعی از اولین کسانی است که به مقابله با اشرافیت برخاست و هشدار داد که این مسئله انقلاب را تهدید می‌کند. او در ابراز نظر و اندیشه‌اش شجاعت بی‌نظیری داشت. عظمت روحی و اهل محبت و مهر بودن از ویژگی‌های شخصیتی او محسوب می‌شد

وی در پایان با اشاره به دیگر ویژگی‌های شخصیتی شهید زارعی گفت: اگر بخواهم با تعابیر امروزی رهبر معظم انقلاب از احمد زارعی یاد کنم می‌گویم که او نمونه یک مؤمن انقلابی تمام عیار است و به همین جهت می‌تواند در تمام ابعادی که اشاره شد الگویی برای نسل جوان باشد.

*احمد از جنس سکوت نبود

علیرضا قزوه در این مراسم گفت: منش احمد در روزگار ما غریب است احمد از جنس سکوت نبود من گاهی در تصمیم‌گیری‌هایم احمد را مقابل خودم می‌بینم که به من راه را نشان می‌دهد در حالی که برخی از آنهایی که از جنس سرداران بودند در خانه‌هایشان نشسته‌اند و وقت تلف می‌کنند ولی اگر احمد بود در برابر اتفاقات اخیر ساکت نمی‌نشست امروز کسی نیست از شعر انقلاب دفاع کند.

*مطالعه برای خودسازی عقیدتی

بانو هادی‌پور همسر شهید زارعی در پایان این مراسم ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان گفت: سال 61 شهید زارعی معاون قرارگاه همزه در بخش تبلیغات بود که به او قول داده شده بود در آن مسئولیت اجازه دهند با دست باز کار کند. اما ظاهراً امکانات به او نداده بودند او در همان مدت مشغول مطالعه بود و آثار صائب و همچنین کتاب «شب‌های پیشاور» را می‌خواند. به عبارتی احمد زارعی مشغول خودسازی بود تا بتواند تفکر شیعی را در خود تقویت کند.

در پایان این مراسم از خانواده شهید احمد زارعی تقدیر به عمل آمد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین