عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶
گفت و گو حجت الاسلام دکتر سید امیر عبدالملکی درباره حواشی حج امسال
امروز تصمیم گرفته اند که مراسم مذهبی و معنوی حج را با استحاله فرهنگی از ماهیت حقیقی خود دور کنند. اینکه عربستان سعودی براندازی ماهیت فرهنگی و اعتقادی مراسم حج را دنبال می کند موضوع نگران کننده ای است.

عقیق: بعد از فاجعه منا در سال گذشته که براثر بی درایتی و سهل انگاری مسئولان عربستان سعودی تعداد 465 نفر از هموطنان عزیز ما به شهادت رسیدند، صحبت های بسیاری برای اینکه آیا امسال هم ایرانی ها راهی حج می شوند؟ در محافل عمومی مطرح بود. اما بعد از جلسات و رایزنی های متعدد هیئت تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی ایرانی برای تعیین وضعیت حجاج ایرانی نتیجه این شد که با توجه به کارشکنی های دولت سعودی، ایرانی ها در مراسم حج سال 1395 حضوری نداشته باشند. اما با نگاهی به وضعیت حج امسال و بررسی رویدادهایی مثل پوشش نامناسب تعدادی از زنان در حین طواف ، بستن دستبندهای جاسوسی به دست حاجیان، صدور هزاران ویزای افتخاری برای حجاج وهابی برخی کشورها و مسلمان شدن و حج گزاری سفیر انگلیس و همسرش می توان فهمید که عربستان سعودی برای حج امسال به دنبال اهدافی فراتر از برگزار یک مراسم دینی و آیینی است. به همین بهانه با حجه الاسلام والمسلمین «دکتر سید امیر عبدالملکی» گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

*مراسم حج در سال 1395 با حواشی بسیاری همراه شده است و اجازه بدهید ابتدای گفت و گو را از عدم حضور ایرانی ها در مراسم حج امسال شروع کنیم. عدم حضور ایرانی ها چه تاثیراتی بر حج امسال داشته است؟

این روزها اخبار زیادی از متن و حاشیه حج امسال از رسانه ها شنیده می شود اما در صدر همه آنها عدم حضور ایرانی ها است. این موضوع هم از جهت اقتصادی به عربستان سعودی ضربه می زند و هم اینکه وجهه خادم الحرمین بودن آنها را به شدت زیر سوال می برد. در مراسم حج امسال حجاج کشورهای ایران، سوریه و یمن حضور نداشتند. برای دیگر کشورهایی که جمعیت شیعه بسیاری مثل عراق در مراسم حج دارند هم محدودیت های زیادی در نظر گرفته شده است.

برهنگی بعضی از زنان در مراسم حج با احرام مردانه و سر برهنه هم موضوع تعجب برانگیزی بود که با اساس حج ابراهیمی در تضاد است. چرا این اتفاق افتاد و رسانه ای شد و برخوردی از طرف دولت سعودی با آن صورت نگرفت؟

این رفتار در هنجارهای اجتماعی کشورهای اروپایی هم تعریف نشده است. این رفتار با این تفکر صورت گرفته که برای زائران پیرامون مقدسات اسلامی و اماکن مذهبی قبح شکنی کنند و تصمیم گرفته اند که این را برجسته کنند و برای مردم گوشه و کنار دنیا این را جا بیاندازند که با هر پوشش و ظاهری می توانند به حج بیایند و فقط کافی است دلشان پاک باشد. عربستان می خواهد نیت مردم از حضور در کشورش بازدید از اماکن تاریخی باشد نه چیز دیگری و به فرموده مقام معظم رهبری شان حج را به یک سفر سیاحتی توریستی تقلیل دهند .

یکی دیگر از اتفاقات که سر و صدای بسیاری در رسانه ها راه انداخت موضوع مسلمان شدن و حضور «سیمون کولیس» سفیر انگلیس به همراه همسرش در مراسم حج بود. درباره اهداف پشت پرده قرار گرفته این موضوع برای مان بگویید؟

با توجه به پیشینه روابط دولت سعودی و دولت انگلیس و نقش این دو در شکل گیری فرقه ضاله وهابیت می توان به نیت های سوئی که پشت این اتفاق بوده پی برد. مردمی که از گذشته خود درس نگیرند محکوم به شکست و تکرار گذشته خود هستند. با نگاهی به تاریخ به شخصی به نام «مستر همفر» بر می خوریم که جاسوس بریتانیای کبیر در دولت های اسلامی بوده تا نقاط ضعف و قوت کشورهای اسلامی را برای استحاله فرهنگی بررسی کند. مسترهمفر در مدت کوتاهی احکام و مبانی دین اسلام را آموخت و سپس علی الظاهر مسلمان شد تا راحت تر مقاصد جاسوسانه خودش را پیش ببرد. مستر همفر با محمد بن عبدالوهاب که طلبه جوان و جویای نامی بود آشنا شد که حتی رسول خدا را هم قبول نداشت هر جا که قرآن را اشتباه تفسیر می نمود او را تایید می کرد تا از این طریق در اشتباه خود ثابت قدم بماند. او بعدها در کتاب خاطراتش نوشت که همیشه یک مسیحی بوده و فقط چند وقت در لباس مسلمان ها زندگی کرده است. پس به این نتیجه می رسیم که اتفاقاتی از این دست با نیت سوء دشمنان اسلام اجرایی می شود. علاوه بر این پادشاه کشور سعودی از طرف بریتانیا مقام «سر» که نشان افتخار بالایی در فرهنگ این کشور است را دریافت کرده است. 

*دولت عربستان برای پر کردن جای خالی حجاج ایرانی هزاران ویزای افتخاری برای حجاج فلسطینی، عراقی و مصری صادر کرده است. این سیاست آیا در سال های آینده هم می تواند ادامه دار باشد؟

در سال های گذشته با حرکت های ضد شیعی مانند اخوان المسلمین یا حزب بعث عراق روبه رو بودیم که به طور آشکارا با مبانی فرهنگ شیعه به دشمنی برخواستند. در عراق صدام ملعون با جنایت هایی که در حق ایرانی ها کرد و یا در مصر شیخ شحاته در روز روشن و در مقابل خانه اش مثله شد و در فلسطین هم بعد از مرگ دیکتاتور سابق عراق صدام ، بعضی  از دشمنان اهل بیت (ع) 40 روز عزای عمومی اعلام کردند و به صورت نمادین برای او تشییع جنازه هم برگزار کردند. با نگاهی به اوضاع سیاسی این کشورها در سال های اخیر می توان فهمید که خط مشی سیاسی و اعتقادی شان در رفتار سلفی گری و ضد شیعی به هم شبیه است و همگی یک هدف را پیگیری میکنند .

*در حج امسال دستبندهایی هم با نیت ردیابی و حفاظت بهتر میان حجاج پخش شده است. اما در رسانه ها خبررسانی شد که این دستبندها جنبه جاسوسی و انتقال بیماری دارند. درباره این دستبندها که شیطنت دیگری از سوی دولت عربستان است توضیح دهید؟

یکی از روش هایی که کشوری می تواند به گردشگران یا زائران توهین دیپلماتیک کند و شخصیت آنها را زیر سوال ببرد، استفاده از روش هایی مثل انگشت نگاری یا چشم نگاری است. دولت عربستان این بار با بستن دستبند به دست های زائران اهدافی مثل انتقال بیماری، اطلاعات کاملی از حضور حجاج در اماکن مذهبی و جلوگیری از تجمع و اتحاد زائران از کشورهای مختلف، بایگانی کردن و اخد نمونه دی ان ای آنها و کشف اطلاعات ژنتیکی این افراد را دنبال می کرد. این موضوع نه تنها در راستای جلوگیری از بروز فاجعه ای مثل منا نبوده بلکه شیطنت دیگری از سوی دولت سعودی در راستای بیوتروریسم و آلوده نمودن ژنتیکی مسلمانان و ایجاد یک حفره امنیتی در موسم حج بوده است. 

*در این بین نامه رهبر معظم انقلاب درباره حج امسال هم فصل الخطاب بود و موضع گیری جمهوری اسلامی نسبت به آل سعود ظالم را مشخص کرد. از تاثیر نامه ایشان بگویید؟

رهبر معظم انقلاب بسیار حکیمانه و زیبا دولت سعودی را شجره خبیثه ملعونه خطاب کردند و به گفته ایشان اگر عربستان ادعای بی گناهی در فاجعه منا می کند اجازه دهد هیئت حقیقت یابی برای بررسی این فاجعه وارد میدان شود تا همه چیز را به خوبی بررسی کند. طبق فرمایش حضرت آقا دولت سعودی به هیچ عنوان صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد . آنها نه تنها خادم الحرمین نیستند بلکه خائن الحرمین به شمار می روند. کارگزاران دولت عربستان سعودی همچون اجداد خبیث شان که از گذشته تا امروز با اسلام ناب محمدی و شیعیان دشمنی داشتند نمی توانند از سر صلح و سازش در کنار برادران دینی شان بمانند.  

*به عنوان آخرین سوال ،  در مجموع وقتی این اتفاقات را کنار هم قرار می دهیم مدیریت مراسح حج امسال توسط عربستان سعودی در چه سطحی قرار می گیرد؟

همه این اتفاقات وقتی که در کنار هم قرار می گیرند مثل آژیر قرمز از بروز خطر بزرگی هشدار می دهند که هیچ مسلمانی نباید نسبت به آن بی تفاوت باشد. دولت عربستان سعودی قصد دارد که مراسم مذهبی مناسک حج را به یک اتفاق توریستی و گردشگری تبدیل کند تا در آینده ای نزدیک همه از گوشه و کنار دنیا برای بازدید اماکن تاریخی و مذهبی در مکه و مدینه به عربستان بیایند. دولت سعودی در ابتدای راه تاسیس فرقه ضاله وهابیت در اقدامی کوردلانه خانه حضرت خدیجه را به سرویس بهداشتی و محل تولد حضرت محمد (ص) را به کتابخانه تبدیل کردند. حتی قصد داشتند کعبه را به نیت اینکه در گذشته بت کده بوده تخریب کنند اما دولت های اسلامی به ویژه مصر آنها را تهدید کرد که در صورت انجام این کار به خاک این کشور حمله نظامی می کند. امروز تصمیم گرفته اند که مراسم مذهبی و معنوی حج را با استحاله فرهنگی از ماهیت حقیقی خود دور کنند. اینکه عربستان سعودی براندازی ماهیت فرهنگی و اعتقادی مراسم حج را دنبال می کند موضوع نگران کننده ای است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
حسين خلج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
نظرتون واقعا زيبا و كارشناسانه بود و ممنونم از اطلاعات مناسبى كه انتقال داديد
ياعلى
هادی س
|
GERMANY
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
انشاالله قبل از اینکه آقامون صاحب الزمان ظهور کنن ریشه نسل این آل سعود خبیث و ملعون خشک بشه و تا وقتی این مسیر حج قطعه به قول آقا سید حج بشه زیارت امام رضا در ایام‌ حج که حج فقراست .ممنون از سایت عقیق که با علمای فعلی دینمون گفتگو میکنید و در معرض عموم قرار میدید تا بسیاری از حقایق رو روشن کنید برای آحاد اشخاصی مثل من انشاالله ثمره اش بشه مرگ آل سعود و در پایان
یا حیدر کررار زند نقش به زودی
بر پرچم سبز عربستان سعودی
انشاالله.
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
1
1
عالی مثل همیشه بر فلسطین لعنت
رضا نقي پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
عالي بود . توضيحات مكفي و كارشناسانه بود. چقدر خوب است سايتهاي مذهبي ما از كارشناسان خبره استفاده ميكنه .
رضا نقي پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
عالي بود . توضيحات مكفي و كارشناسانه بود. چقدر خوب است سايتهاي مذهبي ما از كارشناسان خبره استفاده ميكنه .
باقرپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
1
سلام علیکم مطالب بسیار عمیق وسنجیده وپر مغز بود از استادی به مانند حضرتعالی که سرباز ولایت میباشید جز این انتظاری نیست ارادتمند : باقرپور
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
مطالب آقای دکتربسیارپخته وعالی بود.متاسفانه تواین سالها انواع تعرضات وتوهینها روبه ملت ایران این نظام فاسدسعودی مرتکب شدندکه هنوزجواب دندانشکن روازطرف ایران دریافت نکرده.انشاءالله به حول وقوه الهی درآینده نزدیک این تکفیری های ناجنس رو ازصحنه روزگارمحوخواهیم کرد.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین