عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
به مناسبت ششم ماه مبارک رمضان
پیامبر اعظم(ص) فرمود: به راستی مهدی(عج) تابوت سکینه را از غار انطاکیه و سِفْرهای تورات را از کوهی در شام بیرون می‌آورد و به وسیله آن با یهود محاجه می‌کند، سپس عده زیادی از یهودیان مسلمان می‌شوند.

عقیق:ششم ماه مبارک رمضان سالروز نزول کتاب مقدس «تورات» بر حضرت موسی(ع) است، پروردگار عالم کتاب های آسمانی را برای هدایت بشر به دست پیامبران فرستاد تا انسان‌ها را به سر منزل مقصود برسانند، کتاب‌های آسمانی نظیر «صحف» ابراهیم(ع) و نوح(ع)، «تورات» موسی(ع) و «انجیل» عیسی(ع) که جامع‌تر از همه آن‌ها قرآن کریم است، شیوه نزول کتب آسمانی گذشته، متفاوت از قرآن مجید بوده است، محققان اسلامی با اتفاق نظر می‌گویند کتاب‌های آسمانی پیغمبران گذشته به طور دفعی و یکباره بر آن‌ها نازل شده است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و قال الَّذینَ کفَروا لولا نُزِّلَ عَلیه الْقُرآنُ جُملَةًً واحدَةً کذلک لِنُثّبِّتَ بِه فُؤادَک و رَتَّلناهُ تَرتیلاً»؛ کفار گفتند: چرا قرآن یکباره بر پیغمبر نازل نشد؟! بدین سان ما قرآن را نازل کردیم تا قلب تو را استوار داریم، لذا قرآن را به تدریج بر تو خواندیم که این آیه نزول دفعی کتب آسمانی انبیای گذشته را ثابت می‌کند.

و اما «تورات» نام کتابی است که بر حضرت موسی(ع) نازل شد، این کتاب غیر از صحیفه‌هایی است که بر حضرت موسی(ع) نازل شده است، «تورات» لفظ عبرانی به معنای تعلیم و شریعت است، این در حالی است که از تورات و انجیل به «عهدین» یعنی عهد عتیق و عهد جدید یاد می‌شود.

به شهادت تاریخ و منابع موثق، هیچ یک از کتاب‌های آسمانی پیامبران، جز قرآن کریم چیزی بر جای نمانده است و تمامی آن‌ها به دست طاغوت ها و ستمگران عصر نابود شده‌اند و آنچه که هم اکنون به نام انجیل و تورات در میان پیروان مسیح و یهود وجود دارد، کتاب‌های اصلی آنان نیست؛ بلکه برداشت‌هایی از آن کتاب‌ها است که از سوی پیشوایان مذهبی این دو کیش، تدوین و منتشر شده که بی‌تردید دچار تحریف و کاستی‌های فراوانی است.

*بخش‌هاى پنج‌گانه تورات

عهد عتیق یا تورات مرکب از اسفار خمسه یا کتاب‌هاى پنجگانه است:
1- «سِفْرِ پیدایش یا تکوین»: درباره خلق جهان، آدم و حوا و موجودات در شش روز، بحث مى‌کند، در این کتاب از طوفان نوح کشتى او و داستان ابراهیم، یعقوب و بنى‌اسرائیل سخن رفته و با بیان مرگ یوسف پسر یعقوب پایان مى‌یابد.
2- «سِفْرِ خروج»: درباره بیرون آمدن عبرانیان به رهبرى موسى از مصر است و نیز از احکام موسى سخن مى‌گوید.
3- «سِفْرِ لاویان»: درباره اعقاب لاوى از اسباط بنى اسرائیل سخن مى‌گوید، در این کتاب از احکام و شرایع یهود و وظایف لاویان و قضاوت سخن به میان آمده است.
4- «سِفْرِ اعداد»: درباره تقسیم اسباط بنى اسرائیل و آمار ذکور ایشان و ترتیب منازل آن‌ها بحث مى‌کند.
5- «سِفْرِ تثنیه»: به معناى دوتایى و دوباره شدن چیزى است، به تکرار شرایع تورات پرداخته و با بیان مرگ موسى و دفن او در کوه‌هاى موآب پایان مى‌یابد.
این کتاب‌هاى پنجگانه را تورات می‌خوانند و معتقد هستند که بر موسى وحى شده است، دیگر کتب عهد عتیق را نیز تورات گویند که مجموع آن‌ها 42 کتاب است.

این در حالی است که فرقه‌هاى یهودى هر کدام تورات ویژه خود را دارند. تورات‌هاى زبان‌هاى گوناگون نیز اختلافات بسیارى با یکدیگر دارند، مثلا تورات سامرى با تورات عبرى بیش از 265 مورد اختلاف دارد و یا اختلاف تورات عبرى با یونانى بسیار است، بیشتر یهودیان «تورات عبرى» را معتبر مى‌دانند و معتقدند تورات عبرى همان توراتى است که در طور سینا بر حضرت موسى(ع) نازل شده است.

*تابوت سکینه در زمان ظهور پیدا می‌شود

و اما «تابوت سکینه» طبق نوشته‌ها صندوقی بوده که الواح سنگی و احکام ده‌گانه «تورات» در آن قرار داشته و هر وقت قوم بنی‌اسراییل حرکت می‌کرد، این صندوق را با حرمت فراوان در ارابه‌ای گذاشته و پیشاپیش خود حرکت می‌‌دادند و در جنگ نیز آن را پیشاپیش صفوف خود قرار داده تا باعث ثبات‌قدم و آرامش سپاهشان شود، این صندوق به فرمان حضرت موسی(ع) ساخته شده است و علاوه بر آن الواح(دولوح سنگی)، کاسه‌ای از «منّ»؛ یعنی همان غذای آسمانی که در سوره مبارکه اعراف، آیه 160 از آن یاد شده، نیز در آن قرار داده بودند تا اینکه فلسطینی‌ها به یهودیان تاختند و بر آن‌هامسلط شدند و صندوق عهد را از ایشان گرفتند، بعد از آن حضرت داوود(ع) جالوت، پادشاه فلسطینی‌ها را کشت و صندوق را به یهودیان بازگرداند تا زمان حضرت سلیمان(ع) این صندوق در معبد «قبة‌الرّمان» قرار داشت.

پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) درباره اینکه چه کسی تابوت سکینه را در نهایت پیدا خواهد کرد، اینچنین می‌فرماید: به راستی مهدی(عج) تابوت سکینه را از غار انطاکیه و سِفْرهای تورات را از کوهی در شام بیرون می‌آورد و به وسیله آن با یهود محاجه می‌کند، سپس عده زیادی از یهودیان مسلمان می‌شوند،(صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص309) بنابراین بر اساس روایات رسیده، امام زمان(عج) هنگام ظهور تمام مواریث انبیا نظیر پیراهن حضرت ابراهیم(ع) و حضرت یوسف(ع)، عصای حضرت موسی(ع)، انگشتر حضرت سلیمان(ع)، تابوت سکینه، پرچم و شمشیر پیامبر خاتم(ص) را همراهشان دارند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین