۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۱۰
ایشان بیان کردند: در مقابل مادیگراها اسلام برای انسان دو چیز قائل است، تن و روان، و به یک معنا حقیقت انسان را در روان خلاصه کرده است.
این مرجع تقلید تصریح کردند: مادهگراها شبهه مطرح میکنند که ما وقتی مردیم چگونه دوباره زنده میشویم و قرآن در جواب آنها میفرماید شما تنها تن نیستید، بلکه شما دارای روح و روان هستید و روح شما است که نزد ما میآید.
ایشان ادامه دادند: مرگ به معنای زندگی نیست، بلکه واقعیت روح است و همانطور که تن غذا میخواهد روان و روح ما برای خود غذای مناسب میخواهد.
معظم له گفتند: زندگی ماشینی روان انسان را تا حدی تحت تأثیر قرار میدهد و او را از عالم بالا منقطع میکند و اسلام برای اینکه روح ما را از این عوامل نجات دهد برای ما عبادت را معین کرده است تا انسان متوجه عالم بالا شود.
ایشان بیان کردند: اعتکاف در حقیقت انقطاع انسان از دنیا و توجه به تمام معنا، ارزشها و فضیلتها است.
حضرت آیت الله سبحانی اذعان داشتند: حتی پیامبر(ص) به اعتکاف میپرداختند و در یک سال که نتوانستند به اعتکاف بروند سال بعد 20 روز را معتکف بودند تا آن یک سال را جبران کنند.
ایشان عنوان کردند: برخی جوانان ما تحت تأثیر ماهوارهها و تبلیغات سوء قرار دارند و اعتکاف یکی از بهترین راهها است تا با این تبلیغات مقابله کنیم.
قبل از انقلاب اعتکاف فراموش شده بود
معظم له با بیان اینکه قبل از انقلاب اعتکاف فراموش شده بود، گفتند: یکی از آثار انقلاب اسلامی ایران احیای اعتکاف بود و توانست این فضیلت را احیا کند.
ایشان با اشاره به اینکه قرآن به برگزاری اعتکاف در ماه مبارک رمضان تأکید کرده است، افزودند: باید اعتکاف را از انحصار این سه روز خارج سازیم و آن را به زمانهای دیگر سال نیز گسترش دهیم.
این مرجع تقلید بیان کردند: هر آنچه بتوانیم خدا را در زندگی مشاهده کنیم و از دنیا دوری کنیم سعادت ما در دنیا و آخرت بیشتر میشود.
منبع:حوزه