عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
پای درس اخلاق آیت‌الله علوی گرگانی
امام صادق(ع) می‌فرماید: اگر توکل شما به اندازه توکل پرنده بود صبح می‌رفتید گرسنه و شب سیر بر می‌گشتید. آیا هیچ حیوانی شده، شب که می‌خوابد بگوید فردا روزی من چه می‌شود.

عقیق:موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم و جان را به جهان پُر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در قرآن کریم یکی از مهمترین تکالیف حضرت رسول(ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند.

به همین منظور، فرازهایی از درس اخلاق آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی از مراجع تقلید را برای علاقه‌مندان بانشر می‌کنیم:

خداوند متعال می‌فرماید: هیچ جنبده‌ای در روی زمین نیست مگر آنکه رزقشان را خدا می‌دهد. حضرت امام صادق(ع) دید شخصی ناراحت است و اخم‌هایش درهم است، فرمود: چه شده چرا اوقاتت تلخ است؟

عرض کرد آیا این زندگی شد من از شرمندگی نمی‌توانم سرم را بالا کنم. حضرت فرمود: مگر چه شده؟ عرض کرد: با اینکه دختر داشتم باز خدا به من دختر دیگری داد. امام صادق(ع) فرمود: خجالت نمی‌کشی این حرف را می‌زنی، به تو چه مربوط است. «ان علی الله رزقها و علی الارض ثقلها» خدا روزی‌اش را می‌دهد و زمین بارش را حمل می‌کند تو چکاره هستی؟ خودت هم نان‌خور خدا هستی.

حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: هیچ گاه غصه روزی را نخور؛ زیرا خدا فرمود: رزق و روزی همه جنبدگان را می‌رساند. این عبارت ممکن است شامل نباتات هم بشود؛ زیرا نباتات نیز رشد می‌کنند و تغذیه می‌خواهند و «ارض» را مطرح کرده است چون در مرعی و منظر ماست و الا آنچه در عالم هستی، است روزی‌خوار خدایند. هر کس غم روزی را بخورد معلوم می‌شود به این کلام خدا دست نیافته و باورش نیامده که خدا روزی دهنده است و انسان‌ها نوعاً این گونه‌اند؛ شب که می‌شود به فکر فردایند که چطور می‌شود، از کجا پیدا کنند و قسمت زیادی از عمر آنها صرف فکر روزی می‌شود.

روایت داریم «انکم لو تتوکلون علی‌الله کتوکل الطیر تغدروو خماصا و تروح بطاناً»؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: اگر توکل شما به اندازه توکل پرنده بود صبح می‌رفتید گرسنه و شب سیر بر می‌گشتید. آیا هیچ حیوانی شده، شب که می‌خوابد بگوید فردا روزی من چه می‌شود. حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: توکلتان مانند آنها باشد که خاطرشان جمع است که خدایی دارند که رزق و روزی‌شان به دست اوست.

«و فی السماء رزقکم توعدون»؛ خداوند می‌فرماید: رزق شما در آسمان است نعمت باران از آسمان است که اگر نباشد هیچ موجودی زنده نمی‌ماند از این رو قرآن کریم می‌فرماید: «لو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» اگر مردم ایمان بیاورند و تقوا داشته باشند درب‌های برکت را از آسمان به روی آنها باز می‌کنیم. آب اگر نباشد و آفتاب اگر نباشد حیات نیست و زندگی وجود ندارد.

«وما توعدون» آن چه که وعده داده شده هم در آسمان است دفتر اعمال هم در آسمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

اگر خدا بخواهد به شما ضرری برساند چه کسی می‌تواند جز ذات اقدسش آن را بردارد و اگر بخواهد خیری برساند بدانید که اوست بر همه چیز قادر و همه چیز به دست خداست.

خودمان را اینقدر گرفتار امور دنیوی نکنیم. به فکر همه چیز باشیم از زن و بچه و خانه و ماشین، اما از آخرت غافل شویم. اگر دائماً به فکر این باشیم که فردا چه می‌شود، کِی عید می‌آید و کِی درس‌ها تعطیل می‌شود و چه موقع تفریح برویم می‌بینیم عمر ما تمام شد و هیچ کاری نکردیم و به جایی نرسیدیدم.

شما هر روز می‌بینید عده‌ای که آنها را می‌شناختید از دنیا رفتند! پس فرصتی برای جبران نمی‌ماند لذا سعی کنید که عمرتان هدر نرود و اگر رنج و مشقت هم بکشید خدا در مقابلش به شما مقام می‌دهد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین