عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
شبکه‌های سراسری تلویزیونی با تدارک ویژه برنامه‌هایی برای دهه فجر، در جشن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سهیم می‌شوند.
عقیق: اطلاع‌رسانی از برنامه‌های جشنواره بین المللی فیلم، تئا‌تر، موسیقی و پوشش تصویری راهپیمایی شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی و...، موضوعاتی است که در برنامه‌های دهه فجر سیما به آن پرداخته می‌شود.

شبکه یک سیما
جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه یک سیما با شروع ایام دهه مبارک فجر هر روز ساعت 16 با پخش فیلم‌های انقلابی به استقبال این ایام می‌رود.

سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغندی به تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده، شنبه‌ها ساعت 19: 30 در قالب برنامه «طرحی برای فردا» پخش می‌شود.

 مستند ویژه «سراج» با موضوع فرهنگ و انقلاب و نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب، بعد از خبرساعت 21 شبکه یک سیما در سه برنامه 20 دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

برنامه ترکیبی «مجله حماسه» به تهیه‌کنندگی شکیبانیا با موضوع انقلاب و دفاع مقدس در بخش عصرگاهی جدول شبکه قرار گرفته و در 7 برنامه 30 دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود.

 پخش مستندهای برگزیده جشنواره‌ها همچون جشنواره عمّار در قالب مستندهای ویژه صبح‌ها به‌مدت 30 دقیقه پخش خواهد شد.

 برنامه ترکیبی «سیمای آبادی» به تهیه‌کنندگی فرامرز روشنی و با اجرای توکلی، در 5 برنامه20 دقیقه‌ای به تشریح دستاوردهای انقلاب در روستا‌ها عصرگاهی خواهند پرداخت.

 برنامه ترکیبی «سیمرغ 34» با هدف پوشش جشنواره فجر، کاری از تأمین برنامه در ایام برگزاری جشنواره یک روز در میان به مدت 20 دقیقه پخش خواهد شد.

 پخش میان برنامه‌های «بر بال اندیشه»، «پلاک یک» و مجموعه نمایشی «معمای شاه» با ژانر تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی که پخش آن مدتی است از شبکه یک سیما شروع شده، جمعه شب‌ها ساعت 22 پخش خواهد شد.

شبکه یک سیما در روز22 بهمن وظیفه بازتاب لحظه به لحظه راهپیمایی را از نقاط مختلف کشور بر عهده گرفته است. این شبکه خلق حماسه بزرگ 22 بهمن را در شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد تا بخش‎هایی از خیزش سراسری ملت ایران برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی را پیش روی مخاطبانش قرار دهد و با حضور مجریان در استودیو حماسه ملت ایران را به تصویر می‌کشند.

شبکه دو سیما
فجر امسال شبکه دو سیما با «جشن ملت ایران» به استقبال جشن انقلاب می‌رود. ویژه برنامه‌های «سازهایی که برای وطن کوک شد»، مستند گزارشی «انقلاب اسلامی در آن سوی مرز‌ها»، برنامه گفت‌و‌گو محور «بیست ودو»، مستندهای فجر با موضوع انقلاب و «حماسه مردم (کارستان)» در این ایام روی آنتن می‌رود.

برنامه ترکیبی «جنگ کیف» نیز برای کودکان و نوجوان تدارک دیده شده است. «جیوه گی» در ایام دهه فجر با حضور مخاطبان به تحلیل موضوعات متفاوت همچون زمینه‌های پیروزی ملت ایران و بازخوانی این رویداد تاریخی و سیاسی خواهند پرداخت.

برنامه ترکیبی «شبکه ما» کاری از امور اجتماعی شبکه دو به پخش فیلم، عکس، گزارش، ‌دست نوشته و داستان‌های ارسالی مخاطبان اختصاص دارد.

مستند گزارشی «نمادو» و «زنده باد زندگی» از تولیدات گروه نهادهای اجتماعی، «عصر خانواده» و «تا همیشه» با روایت گنجینه‌ای از خاطرات قدیمی برای مخاطبان پخش می‌شود. ویژه برنامه بیست و دو بهمن شبکه دو سیما به طور زنده از محل استقرار گروه برنامه ساز در محل راهپیمایی نیز برای بینندگان این حماسه عظیم را به تصویر می‌کشند.

گفت‌و‌گو با شهروندان در مسیر راهپیمایی، اجرای موسیقی‌های شاد و حماسی، حضور مجریان و برنامه سازان شبکه و همچنین توصیف شور حضور مردم در مسیر راهپیمایی بخش‌هایی از این ویژه برنامه است.

شبکه سه سیما
در آستانه سی و هفتمین جشن پیروزی انقلاب، برنامه زنده «من ایرانی هستم» به تهیه کنندگی علی زاهدی در 30 قسمت 60 دقیقه‌ای، ده نقطه محروم کشور که پس از انقلاب رونق یافته‌اند، به تصویر می‌کشد.

برنامه «سه‌گاه» با ساختار نماهنگ، به باز خوانی سرودهای انقلابی توسط مردم در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای می‌پردازد. این برنامه در گروه اجتماعی شبکه سه به تهیه کنندگی محمود محمودی تولید شده است.

مستند «معجزه انقلاب» نگاهی نو به رشادت‌های رزمندگان در انقلاب، دفاع مقدس و دانشمندان جوان کشور که در سنگر علمی حضور دارند و به مبحث «جهاد» ختم نشده است، بلکه شکل آن تغییر کرده است، می‌پردازد. این برنامه در 10 قسمت 45 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی حمید امامی در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تهیه شده است.

مجموعه «در میان شقایق‌ها» در10 قسمت30 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی محمد قنبری در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تولید شده است. این برنامه به معرفی 10 بانوی ایرانی که در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور موثر داشته‌اند، می‌پردازد. مجموعه «در میان شقایق‌ها» نقش زنان را در عرصه‌های مختلف اجتماعی پس از انقلاب به تصویر می‌کشد. گزارشی از زنان جانباز و شهید در دوران انقلاب از بخش‌های دیگر این مجموعه است.

برنامه ترکیبی «هفت» از 10 تا 24 بهمن ساعت 12 بامداد، با حضور مسئولان، نویسندگان، بازیگران، منتقدان وکارگردانان سینما به بررسی فیلم‌های جشنواره می‌پردازد. برنامه ترکیبی «اسناد پیروزی» از 10تا 24 بهمن ساعت 22:20  روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

برنامه ترکیبی «صبح و نشاط» که به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر با حضور در استان‌های مختلف کشور با مسئولان آن استان در خصوص اقدامات انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت‌و‌گو خواهند کرد با اجرای کاویانی از 10تا 24 بهمن ساعت 8 صبح روی آنتن می‌رود.

برنامه ترکیبی «منطقه آزاد» به تهیه کنندگی و کارگردانی هادی پورحامدی، از 12 تا 24 بهمن ساعت 20: 20 با برگزاری تریبون آزاد با دانشجویان با مخاطبان همراه می‌شود.

 مستند گزارشی «یاد‌ها» به کارگردانی غلامرضا حیدری و تهیه کنندگی سعید عباسی، از 10 تا 20 بهمن ساعت 15 با خاطره آفرینان انقلابی گفتگو خواهد کرد.

شبکه سه سیما برای این ایام مستند‌های ویژه‌ای با موضوع روایت تاریخ انقلاب اسلامی، از 10تا 24 بهمن ساعت 9:30 پخش می‌کند. فیلم‌های سینمای با موضوع انقلاب اسلامی از دیگر تدارک تامین برنامه شبکه سه سیماست که از 10 تا 24 بهمن ساعت 9:45 و 14:30 دقیقه برای بینندگان پخش خواهد شد.

برنامه گفتگو محور «متن حاشیه» با موضوع انقلاب اسلامی، پخش کلیپ، موسیقی و تصویر و سرودهای انقلابی از دیگر برنامه‌های شبکه سه سیما برای دهه مبارک فجر 94 است.

با فرارسیدن بیست و دو بهمن شبکه سه سیما با تدارک ویژه برنامه‌ای از استودیو پخش شبکه سه و پایگاه استقرار مجریان شبکه شاهین جمشیدی، حسینی، حسینیان، فهیم و خانم هاشمی، میزبان حماسه آفرینان راهپیمایی این روز با شکوه و هنرمندان ورزشکاران خواهند بود.

شبکه چهار سیما
مستند «بیداری اسلامی» به کارگردانی مهدی کاظمیان با موضوع نظریه پروفسور خورشید احمد، محقق پاکستانی در مورد چگونگی شکل گیری انقلاب و جنبش‌های سیاسی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه چهارسیما پخش می‌شود.

مستند «آیین بیداری» به بیان خاطرات خبرنگاران وروزنامه نگاران اروپایی از حضور امام خمینی (ره) در فرانسه و ورود ایشان به ایران و همچنین اساتید علمی پاکستان در مورد شخصیت امام (ره) می‌پردازد.

مستند «حماسه شعور» به کارگردانی هادی محمدنیا با موضوع سخنرانی شهید مطهری با موضوع انقلاب ایران و تفاوت با دیگرانقلاب‌های دنیا از شبکه چهارسیما روی آنتن می‌رود.

 نقش تفکرات امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی، سرچشمه گرفتن انقلاب اسلامی از اسلام ناب محمدی (ص) و نقش امام در توسعه و تحولات در مستند «میلاد آزادی» بررسی خواهد شد.

مستند «سرای امید» مروری کوتاه به وابستگی ایران به بیگانگان در دوره حکومت پهلوی، روشنگری‌های مردم توسط امام (ره) و ماجرای تبعید امام (ره) به عراق و زندگی ایشان در نجف و خاطرات مردم از امام (ره) در این شهر و سخنرانی‌های امام (ره) در نجف و خانه ساده ایشان خواهد داشت.

مستند «شاهدی برخورشید» به کارگردانی ناهید یزدی در ایام دهه فجر از شبکه چهارسیما پخش می‌شود. خاطرات بهرام مولایی عکاس امام خمینی (ره) درباره عکس‌هایی که از امام گرفته شده است و دیدار مردم فرانسه با امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو موضوع مستند «شاهدی برخورشید» است.

در مستند «تاثیرات جهانی انقلاب» با سیاستمداران و نخبگان آفریقای جنوبی همچون ماکس سیسو لو رئیس مجلس آفریقای جنوبی و دکتر نعیم جنه رئیس مرکز مطالعات آفریقا و خاورمیانه، در مورد تاثیر انقلاب ایران در دنیا و بیداری اسلامی در منطقه مصاحبه شده است.
در مستند «انقلاب اسلامی در آیینه شرق» با خانم عزیزان بهار الدین استاد دانشگاه مالایا در مالزی با موضوع ریشه‌های قیام کشورهای اسلامی و سابقه بیداری اسلام در میان مردم منطقه گفت‌و‌گو شده است.

تاریخچه جزیره کیش، ورود مارکوپولو در هفتصد سال پیش به این جزیره وسیر تحول بازسازی این جزیره بعد از انقلاب اسلامی موضوع مستند «کیش دیروز کیش امروز» می‌باشد که از شبکه چهارسیما پخش خواهد شد.

مستند «یار مهربان» نیز به معرفی کتاب تاریخی انقلاب اسلامی در یزد با نام نویسنده و انتشارات آن خواهد پرداخت.

مستند «کاکتوس‌های بی‌شخصیت» با موضوع طنز اجتماعی در موضوعات مختلف انقلاب اسلامی روی آنتن خواهد رفت.

مستند «کاریکاتوریست انقلاب» کاری از تامین برنامه شبکه چهار سیماست که در آن مخاطبان با هنرمندان و کاریکاتوریست‌ها و کاریکاتورهای انقلاب اسلامی آشنایی خواهند شد.

مستند «پرتو خورشید» به کارگردانی سید محمود رضا حسین از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. صدور انقلاب ایران به سایر ممالک اسلامی، حکومت اسلامی و اهمیت ولایت فقیه از نظر امام خمینی (ره) موضوع مستند «پرتو خورشید» است.

 تامین برنامه شبکه چهارسیما برای این ایام تله تئا‌تر «حکایت مسافر گمنام» و «رعنا» و را برای پخش در نظر گرفته است که به ترتیب 12 بهمن و از 15 تا22 بهمن روی آنتن خواهد رفت.

فیلم سینمایی «شنا در زمستان» به کاگردانی محمد کاسبی و با بازی مجید مجیدی، یحیی دیوانی، مسعود رحمانی و داود قنبری 22 بهمن از شبکه چهارسیما پخش می‌شود. در خلاصه داستان فیلم محصول سال 1368 آمده است: علی مرتضایی نسب از معلمان آموزش و پرورش جهت تدریس به یکی از مدارس محروم کشور منتقل می‌شود تا اینکه...

 «نقد شعر» به تهیه کنندگی کوروش انصاری، کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهارسیما از 12 تا 22 بهمن ساعت 21 به مدت 70 دقیقه روی آنتن می‌رود.

همزمان با برگزاری و آغاز جشنواره بین المللی فیلم فجر، ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر (نقد فیلم) کاری از گروه ادب و هنر از 12 تا 22 بهمن هرشب ساعت 22:30 دقیقه به تهیه کنندگی علی سلیمانی از شبکه چهارسیما پخش خواهد شد.

شبکه پنج سیما
«مهر وطن» عنوان ویژه برنامه زنده و ترکیبی است که از 12 بهمن ماه هر شب ساعت 22 بر روی آنتن می‌رود. این جنگ شاد و جذاب در ایام دهه فجر با بخش‌های متنوع و مختلف به مدت 60 دقیقه مه‌مان خانه مخاطبان می‌شود و شهرام نسترن راد تهیه کنندگی و حسین مولایی، محمدرضا قدیریان و نظری اجرای این برنامه را بر عهده دارند. مهدی واعظی هم هر شب در این برنامه به مدت 10 دقیقه از موفقیت‌های ورزشی پس از انقلاب صحبت می‌کند.

«بچه‌های انقلاب» با رویکرد پخش کلیپ‌ها و بخش‌های خاطره انگیز از برنامه‌های دهه شصت ویژه ایام دهه فجر شامل موسیقی تصویرهای ویژه دهه فجر که در دهه شصت پخش می‌شدند، برنامه‌های خاطره انگیز ویژه کودکان و نوجوانان، ارتباط تلفنی یا مه‌مان حضوری از برنامه‌های خاطره انگیز آن‌ها سال‌ها و.... محتوا این بخش را تشکیل می‌دهد. در بخش «خانه و خانواده» کلیپ‌های شاد و خاطره انگیز انقلابی و قسمت‌هایی از برنامه‌ها یا سریال‌های خاطره انگیز دهه شصت به ویژه برنامه‌های خاطره انگیز انقلابی برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. چهره‌های موفق علمی، بازیگران و هنرمندان، مرور خاطرات انقلاب با چهره‌هایی که در آن سال‌ها در بطن پیروزی انقلاب بوده‌اند.

ویژه برنامه «مهر وطن» کاری از گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیماست که در ایام دهه فجر هر شب س به مدت 60 دقیقه پخش می‌شود.

ویژه برنامه «اینجا حوالی فردا» با رویکرد بررسی ایران از انقلاب تا چشم انداز 1404 برای ایام دهه فجر از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:30  بر روی آنتن می‌رود. این برنامه با دعوت از مسوولان، دانشگاهیان و.... در هر قسمت به موضوعاتی همچون بهداشت و درمان و طرح تحول سلامت، دستاوردهای صنعت داروسازی کشور، پیشرفت‌های صنعت و تجارت ایران پس از انقلاب، دستیابی به تکنولوژی و فناوری‌های روز از جمله فناوری هسته‌ای و موشکی، پیشرفت‌های علمی و تولید در زمینه کشاورزی و تولید محصولات غذایی، مصادیق پیشرفت کشور در زمینه تولید دانش و بکارگیری آن در اقتصاد و جامعه در قالب شرکت‌های دانش بنیان خواهد پرداخت.

همچنین در این برنامه به رتبه‌های اقتصادی و تولیدی که ایران را در منطقه و جهان شاخص می‌کند، نیز پرداخته خواهد شد. بررسی در قالب نمودار و مقایسه وضعیت معیارهای مختلف اقتصادی در سال‌های قبل از انقلاب، سال‌های اخیر و اهداف تعیین شده در چشم انداز 1404 از دیگر بخش‌های این برنامه است. اینفوگرافی، گزارش مردمی، مسابقه و... آیتم‌های مختلف این ویژه برنامه را تشکیل می‌دهد. «اینجا حوالی فردا» کاری از گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیماست که محسن آزادی و حسام مزینانی اجرا و محمد قنبری تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

در مستند «عصر خمینی» به بیان دیدگاه، تفکرات و نظرات امام خمینی (ره) می‌پردازد. این مستند در 14 قسمت 25 دقیقه‌ای در ایام دهه فجر ساعت 14:50 روی آنتن می‌رود.

مستند «قصه‌های انقلاب» به قیام خونین 19 دی ماه 57 مردم قم می‌پردازد. این مستند در 7 قسمت 30 دقیقه‌ای ساعت21:15 دقیقه برای مخاطبان پخش می‌شود.

برنامه تحلیلی «اقتصاد ایران» نیز در دهه فجر با دعوت از مسئولان و وزیران ورزاتخانه به بحث و گفتگو پیرامون موضوعات اقتصاد کشور و پیشرفت‌های بعد از پیروزی انقلاب می‌پردازد. این برنامه در روزهای زوج ساعت 19 بر روی آنتن می‌رود و تعداد این برنامه 5 قسمت 45 دقیقه‌ای است.

سفرنامه «روزآمد» ویژه دهه فجر به استان بوشهر سفر کرده تا مخاطبان با فرصت‌های اقتصادی صنعتی و گردشگری آن شهر آشنا شوند. مروری بر دستاورد‌های اقتصادی و صنعتی انقلاب اسلامی به روایت بهراد مهرجو محقق و روزنامه نگار و حضور در کارخانه‌ها و روایت خاطرات انقلاب اسلامی در میان صنعتگران میان برنامه تولیدی این سفرنامه است.

برنامه خانواده‌ محور «به خانه برمی‌گردیم» در ایام دهه فجر حال و هوایی انقلابی می‌گیرد. ویژه برنامه «به خانه برمی‌گردیم» در ایام دهه فجر شامل سه محور اصلی است. محور اول این برنامه‌ها شامل مهمانان حضوری که معمولاً از پزشکان و خانواده‌هایی که در دوران انقلاب و پیروزی آن نقش داشته‌اند، هستند. محور بعدی و دوم این برنامه‌ها، پخش پلی بک با موضوع دهه فجر است. یکی از این پلی‌بک‌ها مربوط به پخش تصاویر مربوط مسیری است که امام خمینی (ره) تا بهشت زهرا طی کرده‌اند، به همین صورت پلی‌بک‌های دیگری متناسب با حال و هوای زمان انقلاب پخش خواهد شد. در ‌‌نهایت محور پایانی و سوم این برنامه‌ها دعوت و حضور مهمانان ویژه است.

شبکه آموزش
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های «نقل و نبات بیارن» و «زنگ انقلاب» از شبکه آموزش سیما روی آنتن می‌رود. برنامه «نقل و نبات بیارن» به تهیه کنندگی علی زاکری با محتوای آموزشی و با آیتم‌های اجرای نمایش بین مجری و کاراکتر‌ها، دعوت از مهمانان و هنرمندان کودک، اجرای زنده سرود بچه‌ها، مسابقه پیامکی، بازی‌های کودکانه، گفتگو با بچه‌ها در راستای موضوع برنامه و نقاشی انقلاب، معرفی کتاب، وقتی بابا و مامان کوچیک بودند و..... در این ایام پخش می‌شود.

برنامه «زنگ انقلاب» به تهیه کنندگی میثم تربتی از 12بهمن همزمان با ورود امام خمینی (ره) در سال 57 به کشور، به صورت زنده از مدرسه رفاه در تهران با یادآوری خاطرات آن روز و همچنین بازدید از اتاق امام خمینی (ره) در این مدرسه به روی آنتن می‌رود. اجرای برنامه «زنگ انقلاب» به عهده احسان‌پور اسد خواهد بود.

همچنین «مشاعره دانش آموزی» به تهیه کنندگی امیرحسین آذر و اجرای دکتر اسماعیل آذر از اول بهمن در دو موضوع کودکان و دانشجویان از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

برنامه‌های «صبحی دیگر»، «دکتر سلام»، «مشق عشق»، «آبی مثل تو» و «گل آموز» نیز آیتم‌های مختلفی را با حضور مهمانان ویژه با حال و هوای این روز‌ها در نظر گرفته‌اند.

شبکه سلامت
به مناسبت بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی شبکه سلامت با تهیه وتدارک ویژه برنامه‌هایی با مخاطبان همراه می‌شود.

برنامه‌های زنده «ضربان» و «مادر کودک تندرستی» از شنبه تا پنجشنبه به ترتیب ساعت 16 و10و «حال خوب» روزهای فرد ساعت 21 در ایام دهه مبارک فجر با حضور پزشکانی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند به عنوان کار‌شناس برنامه و بیان دستاوردهای انقلاب در حوزه سلامت و مرتبط با موضوع برنامه‌ها پخش می‌شود.

«فتوکلیپ» به تعداد 15 برنامه، «ویدئو کلیپ» به تعداد 20 برنامه، «اینفوگرافی»، «انیمیشن» به تعداد 10 برنامه و مستندهای ویژه به تعداد 10 برنامه با پخش تصاویر دوران انقلاب در این ایام از شبکه پخش خواهد شد.

با توجه به آغاز ایام بزرگداشت پیروز شکوه‌مند انقلاب اسلامی و افتتاح پروژه‌های عمرانی وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه سلامت از جمله وزارت بهداشت شبکه سلامت سیما علاوه بر پوشش خبری این برنامه‌ها، در بخش‌های مختلف برنامه‌های شبکه با حضور کار‌شناسان به بررسی طرح‌های افتتاح شده خواهد پرداخت.

شبکه افق
مستند گفت‌و‌گو محور «از نزدیک با» به تهیه کنندگی و کارگردانی روح الله رحیمی، در 10 قسمت خاطرات افراد گوناگون از دوران مبارزات انقلاب اسلامی ایران را بیان می‌کند.

مجموعه هفت قسمتی مستند گرافیک «قصه‌های انقلاب» 13، 14 و17 تا21 بهمن ساعت 19 و 23 از شبکه افق پخش می‌شود.

وقایع مربوط به مقاطع گوناگون انقلاب اسلامی همچون قیام 19 دی مردم قم، قیام مردم تبریز، فرار شاه، ارتش ایران، قضیه سینما رکس و... در این مجموعه به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی شاه محمدی بررسی می‌شود.

در برنامه ترکیبی و گفت‌و‌گومحور «180 درجه» سوالات مهم مربوط به آرمان‌های انقلاب اسلامی با حضور کار‌شناسان و اقشار مختلف مردم را بیان خواهد کرد.

این برنامه 4 قسمتی جمعه‌ها ساعت 21: 30 به تهیه کنندگی و کارگردانی سید مرتضی فاطمی پخش می‌شود.

 مستند «بسته 57» به چگونگی تهیه پیش نویس قانون اساسی ایران می‌پردازد. پخش تصاویر آرشیوی و مصاحبه با مرحوم صادق طباطبایی، حجت الاسلام ناطق نوری، محسن رفیقدوست و حجت الاسلام محمود دعایی بخش‌هایی از این مستند است.

این مستند به تهیه‌کنندگی مهرداد غفارزاده و کارگردانی شهرام میلانی معتمد کاری از گروه تلویزیونی بسیج صداوسیماست.

 مستند «آن روز‌ها بزرگ شدیم» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی عطا پناهی، در 3 قسمت به صورت فیلر (کار کوتاه) در مورد خاطرات انقلاب اسلامی پخش خواهد شد.

 مجموعه 29 قسمتی مستند «قاب‌های ماندگار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین همایونفر در ایام دهه فجر از شبکه افق پخش می‌شود.

در هر قسمت یک عکس به همراه یک خاطره با موضوع انقلاب اسلامی ایران به نمایش در می‌آید. این مجموعه نگاهی دارد به عکس‌های ماندگار عکاسان هشت سال دفاع مقدس؛ عکاسان نام آشنای این عرصه با انتخاب یک عکس از میان صد‌ها عکس دیگر خود، با محور دفاع، ایثار و شهادت، در باره چگونگی به ثبت رساندن آن سخن می‌گویند.

در این برنامه عکاسانی همچون علی فریدونی، بهزاد پروین قدس، احمد ناطقی، احسان رجبی و... شرکت دارند.

مستند تک قسمتی «آیت الله» به مرور نهضت امام خمینی (ره) و بررسی شرایط و زمینه‌های شکل گیری قیام ایشان و همچنین تحلیل روند تحولات ایران تا مقطع کنونی خواهد پرداخت.

موضوع اصلی مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی نجات «آیت الله» است؛ در طول فیلم کارشناسانی غیر ایرانی و عرب، به تحلیل و بررسی انقلاب ایران می‌پردازند.

گفتار متن اثر، پیوند دهنده صحبت‌های کار‌شناسان است؛ این مستند به زبان عربی تهیه شده و به‌صورت دوبله فارسی از شبکه افق پخش خواهد شد.

در مستند تک‌قسمتی «آشنای دور» عمر عبدالله جوان کنیایی، به کودکان روستا قرآن می‌‏آموزد. او از روی ارادت به انقلاب اسلامی، فرزندان خود را روح‌‏الله خمینی، علی خامنه‏‌ای، مرتضی مطهری و حسین بهشتی نام گذاشته است.

این مستند کاری از خانه مستند به کارگردانی مجید عزیزی سعی دارد علاوه بر به تصویر کشیدن فعالیت‌های قرآنی این جوان کنیایی، عشق و ارادت او را به شخصیت‌های برجسته انقلابی در کشورمان به ویژه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بیان کند.

صدور فرهنگ انقلاب دارای ابعاد مختلفی است که یکی از آن‌ها دلبستگی مردم دیگر کشور‌ها به رهبرانی است که نه بر پایه قدرت و ثروت، بلکه با معیار وابستگی به ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلابی توسط مردم مورد حمایت قرار می‌گیرند که در این مستند به این موضوع اشاره می‌شود.

فیلم مستند «بانوی مبارز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پناه بر خدا رضایی، مربوط به فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی مرضیه حدیدچی است؛ او در دوران پس از انقلاب هم توانست در مسئولیت‌های مهمی به تکلیف انقلابی خویش عمل کند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرماندهی سپاه همدان، مسئولیت زندان زنان و نمایندگی مجلس اشاره کرد.

انیمیشن تک‌قسمتی «دم جنبونک‌ها» به تهیه‌کنندگی حمید آقایی و کارگردانی محمد خیراندیش، با موضوع مبارزات انقلابی از شبکه افق روی آنتن می‌رود. دو مبارز انقلابی که برای فراری دادن یک زندانی، خانه‌ای کنار پاسگاه گرفته‌اند، یک مأمور مخفی ساواک را فریب داده، او را مسموم می‌کنند و زندانی را فراری می‌دهند.

مستند تک‌قسمتی «خاطرات روزهای داغ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس صالح مدرسه‌ای، یکشنبه 11 بهمن ساعت 19 و 23 از شبکه افق پخش می‌شود. این مستند، زندگی ابوالفضل فتحی از نزدیکان و خادمان بیت امام خمینی (ره)، به روایت خود اوست. فتحی متولد 1324 در قم است. وی در نوجوانی همکلاس و دوست حاج احمدآقا بوده و به منزل امام در قم رفت و آمد داشته است.

مجموعه مسابقه «خونه به خونه» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی رضا فره‌مند و امیر اطهر سهیلی از دیگر تدارک شبکه افق برای این ایام است. دو خانواده (یکی شهری و یکی روستایی) انتخاب می‌شوند و جایشان با هم عوض می‌شود. به این ترتیب که خانواده روستایی در خانه خانواده شهری و بالعکس باید به مدت یک هفته زندگی کنند و‌‌ همان کارهایی را انجام دهند که خانواده قبلی انجام می‌داده است.

شبکه قرآن سیما
همزمان با آغاز دهه فجر، مراسم جشن قرآنی با عنوان «جشن نور» در 10 استان کشور برگزار خواهد شد. «جشن نور» عنوان ویژه برنامه شبکه قرآن سیما در ایام ا... دهه فجر است که مراسم جشن قرآنی که با حضور قاریان، حافظان، نخبگان و اساتید قرآنی در 10 استان کشور برگزار خواهد شد، پوشش می‌دهد.

نقش دستاوردهای قرآنی در انقلاب و پس از انقلاب و بررسی چشم انداز فعالیت‌های قرآنی استان‌ها سه هدف اصلی برگزاری این جشن است که به همت شبکه قرآن سیما و همکاری نهادهای قرآنی همچون سازمانهای اوقاف و امورخیریه، قرآن و عترت بسیج، دارالقرآن کریم، کانون فرهنگی و هنری مساجد و اتحادیه موسسات قرآنی برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های قرآنی توسط حافظان و قاریان، همخوانی گروه‌های تواشیح و سرود، اجرای تئا‌تر با موضوعات قرآنی – انقلابی، سخنرانی شخصیت‌های قرآنی و فرهنگی استان‌ها و ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های قرآنی توسط مسئولان قرآنی و ائمه جمعه استان‌ها از جمله بخش‌های تدارک دیده شده در این جشن است.

خراسان رضوی، تهران، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان، یزد، کرمان، قم، هرمزگان، خراسان جنوبی و فارس از جمله استان‌های پیش بینی شده برای اجرای این برنامه است که از بین آن‌ها 10 استان انتخاب خواهد شد.

«جشن نور» در 10 قسمت 90 دقیقه‌ای با تهیه کنندگی پرویز امیری، از سوی گروه مسابقات و محافل شبکه قرآن سیما تدارک دیده شده که قرار است از 12 بهمن به روی آنتن برود.

«راه امام» در 7 قسمت 28 دقیقه‌ای، با موضوع قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (ره) ساعت 21:30 از شبکه قرآن پخش می‌شود.

برنامه «مسجد سنگر انقلاب» در 4 قسمت 28 دقیقه‌ای با موضوع بررسی نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ساعت 21:30 روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه زنده پوشش راهپیمایی عظیم روز 22 بهمن با عنوان «حماسه حضور» ویژه قرآنیان کشور از ساعت 9 پخش خواهد شد.

مسابقه زنده تلفنی «فردوس» با طرح سوالات مرتبط با ایام دهه فجر ساعت 16 پخش می‌شود.

«مجله قرآنی» با موضوع اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای قرآنی در دهه فجر ازساعت 8 روی آنتن می‌رود. برنامه «هم آوایی» در 7 قسمت 28 دقیقه‌ای، شامل مصاحبه و مرور خاطرات پیشکسوتان و قاریان بین المللی از پیروزی شکوه‌مند مردم ایران از دیگر تدارک شبکه قرآن سیما برای این ایام است.

گفت‌و‌گو با شخصیت‌های روحانی موثر در پیروزی انقلاب اسلامی همچون شهیدان «مدنی، محلاتی، هاشمی‌نژاد، اندرزگو، دستغیب و مفتح» در10 قسمت 60 دقیقه‌ای ساعت 23:30 در قالب برنامه «عیار 24» پخش خواهد شد.

برنامه «محفل» قرآنی ویژه ایام دهه فجر و موضو ع و کار‌شناسان برنامه‌های زنده و روتین «یاد خدا»، «بینات» و «بشری» متناسب بااین ایام پخش می‌شود.

شبکه نسیم
«آوای انقلاب» با پخش موسیقی انقلابی، تصاویر آرشیوی انقلابی از برنامه «نسیم انقلاب»، «نسیم نما» با پخش تصاویری از فیلم‌های انقلابی و «نسیم یاد‌ها» با روایت خاطرات انقلاب به مناسبت فررسیدن ایام دهه مبارک فجر از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.

برنامه ترکیبی «خندوانه» با رویکرد طنز با اجرای رامبد جوان و تهیه کنندگی جواد فرحانی، در 20 قسمت 60 دقیقه‌ای از شبکه نسیم پخش می‌شود.

برنامه طنز و با نشاط «قاصدک» با اجرای حسین اکبری و تهیه کنندگی حمیدرضا توسلی، در سه قسمت 60 دقیقه‌ای پخش می‌شود.

«نسیم آوا» با پخش موسیقی‌های انقلابی به تهیه کنندگی محمود محمودی و با اجرای محمد محبی، درقالب سه برنامه 30 دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود.

برنامه ترکیبی «جشن انقلاب» با اجرای مسعود روشن پژوه، با رویکرد جشن پیروزی انقلاب برای این ایام در نظر گرفته شده است.

مسابقه «شب کوک» به تهیه کنندگی هادی دمیرچی و اجرای باربد بابایی با رویکرد انتخاب خوانندگان تازه نفس در این ایام نیز پخش می‌شود.

مستند ترکیبی «نسیم دانش» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری با موضوع نمایش دستاوردهای علمی کشور در 10 قسمت 20 دقیقه‌ای در جدول پخش شبکه نسیم قرار گرفته است.

شبکه نمایش
«سینمایش» عنوان برنامه‌ای است که همزمان با شروع جشنواره بین المللی فیلم فجر روی آنتن شبکه نمایش خواهد رفت.

این برنامه به به تهیه کنندگی اطراقچی و محمودی، دارای آیتم‌هایی متنوع از جمله گفتگو با سینماگران، پوشش خبری سینماهای مردمی و نقد و بررسی فیلم‌ها خواهد بود. سینمایش افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجررا نیز پخش می‌کند.

شبکه مستند
مستند «برای آزادی» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد حسین آئینه، دوشنبه 12 بهمن ساعت 21 از شبکه مستندسیما روی آنتن می‌رود.

این مستند با هدف معرفی فضای مستند سازی در زمان انقلاب به روایت حسین ترابی ساخته شده است.

مستند «خاطرات عمارت قصر» به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله رضایی، جمعه 16 بهمن ساعت 17:30 پخش می‌شود.

این فیلم سرگذشت عمارت قصر را مرور می‌کند و در خلال آن شرایط سیاسی و اجتماعی دوران‌های مختلف به خصوص سال‌های بعد از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند.

مستندی از تصاویر بکر و دیده نشده از گنجینه آرشیو متعلق به انقلاب سال 57 با عنوان «سیمرغ» با هدف نمایش تصاویر وحدت آمیز از نقاط مختلف ایران در پیروزی انقلاب، روزانه از شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند «بالا می‌رویم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مریم السادات مومن‌زاده، با عناوین «نشان ملی وجام جم فصلی دیگر»، به ترتیب 16 بهمن ساعت 14 و 18 بهمن ساعت 23 از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. این مجموعه با به تصویر کشیدن موضوعاتی مرتبط با انقلاب سعی دارد تلاش عده‌ای را در بازه زمانی روزهای ابتدایی انقلاب نشان دهد.

مستند «دیوار‌ها شهادت خواهند داد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حنیف شهپر راد، یکشنبه 18 بهمن ساعت 20 روی آنتن شبکه می‌رود. روایتی از شکنجه‌شدگان و شاهدان عینی دوران پهلوی در موزه عبرت است که در آن زمان یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران بوده است.

مستند «پرده آخر (انقلاب 57)» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین افشار، سه‌شنبه 20 بهمن ساعت 17 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. با بازخوانی حوادث سال‌های آخر حکومت رژیم پهلوی توسط کار‌شناسان غربی و سیاستمداران خارجی که در سال‌های نزدیک به انقلاب در ایران حضور داشتند، در این مستند به بخشی از عواملی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در ایران شد، می‌پردازد. این مستند با بهره گیری از تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده و گفت‌و‌گو با کار‌شناسان خارجی تهیه شده است.

به مسائل و وقایع و مردم دوران انقلاب با استفاده از تصاویر آرشیوی، 12و 19 بهمن ساعت 17 در مستند «گفتگو با انقلاب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پیروز کلانتری پرداخته خواهد شد.

مستند «انقلاب به روایت مستند سازان» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا دزفولی، 17و22 بهمن ساعت 8صبح از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. انقلاب و حوادث روزهای انقلاب به روایت مستند سازان در این مستند با بیان خاطرات، نحوه کار و فیلمبرداری آن‌ها در آن زمان و اینکه چه اتفاقاتی در حوزه تهیه فیلم و گزارش و... افتاده بود و این کار در آن زمان به چه شکل‌هایی بوده است، برای مخاطبان روایت می‌شود.

مستند «فجر» به تهیه کنندگی و کارگردانی عماد خدابخش، چهارشنبه 21 بهمن ساعت 23 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

در این مستند با معرفی فرح دیبا تضاد طبقاتی بین سلطنت و مردم به تصویر کشیده شده است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین