عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دو نوع روزی از سوی خداوند بر بشریت گفت:: انسان برای بدست آوردن روزی و حکمت باید تلاش کند تا به اقدام مقدس دست یابد.
عقیق:آیت‌الله سید رحیم توکل در جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) در مسجد امام رضا (ع) این شهرستان با بیان اینکه تمام آفریده‌های باری تعالی از عنایت‌هایش بهره‌مند هستند، اظهار داشت: این عنایت و کرامت خداوند متعال شامل همه موجودات زنده می‌شود و همه آنها از این لطف و کرم تحت عنایت آن قرار می‌گیرند.
 
وی، عنایت‌های ایزدمنان را بر دو دسته عامه و خاصه دسته‌بندی کرد و گفت: عنایت عامه شامل همه مخلوقات و عنایت خاصه بر تعدادی از این آفریده‌ها می‌شود.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه  ملاک بخشیدن عنایت عامه از سوی خداوند تفضل و آگاهی بر باری تعالی است، تصریح کرد: در این امر خداوند به عنوان خالق و بالغ عالم هستی در آن را باز گذاشته و بدلیل ملاک اعطایش، خداوند شرط و شروطی را نگذاشته تا همه مخلوقات از این عنایت‌ها بهره‌مند کند.
 
وی با تاکید براینکه ولی برای عنایت خاصه شرط گذاشته و آن ایجاد شرایط از سوی مخلوق است تا از آن عنایت برخوردار ‌شود، گفت: فرد در صورت فراهم نشدن شرایط لازم از عنایت خاصه خداوند بی‌نصیب می‌ماند.
 
توکل با بیان اینکه باز گذاشتن رحمت خداوند برای این عالم با عنوان یا رحمان و یا رحیم است که در آن همه خلایق اعم از مسلمان، غیر مسلمان، کافر و مشرک بهره‌مند می‌شوند، افزود: در این امر یکی از عنایت‌های رحمت خاصه خداوند مواجهه با بلایا طبیعی است که در صورت عدم اعتراض انسان به خداوند بر وی نازل می‌شود.
 
استاد حوزه علمیه یکی از بااهمیت‌ترین امر در زمان تنگنا و فشار بلایا از سوی انسان صبر دانست و گفت: خداوند در سوره بقره به صابران و افرادی که صبر پیشه می‌کنند بشارت بزرگی داد.
 
وی افزود: افرادی که با مصیبت و بلا مواجه می‌شوند موارد داده شده از سوی خداوند را نعمت و مواردی داده نشده به انسان را حکمت می‌دانند و برای رحمت خاصه باید مقابل نعمت‌ها و حکمت‌های خداوند تسلیم باشد.
 
توکل با اشاره به رزق و روزی و دادن آن از سوی خداوند به افراد را دو نوع روزی عام و خاص بیان کرد و گفت: هیچ موجود زنده‌ای وجود ندارد که از روزی خداوند بی‌بهره شده باشد اگرچه برای بدست آوردن رزق خاص دست به تلاش زیاد زد تا آن روزی به وی تعلق گیرد.
 
این استان حوزه در قم ادامه داد: روزی‌ها به انواع متعددی چون روزی‌هایی که به مانند مرگ به دنبال انسان می‌آید، روزی که انسان باید آن را دنبال و با مهیا کردن شرایط لازم به آن برسد.
 
وی با اعلام اینکه هدایت بر دو امر ارسال انبیا و انزال کتاب آسمانی است، گفت: از خلقت بشریت برای هدایت انسان‌ها انبیاء ارسال شد و برای همه انسان‌های مسلمان، کافر، شرور، غارت‌گر و دیگر پیامبرانی فرستاده شد.
 
توکل با بیان اینکه انبیا به امر خداوند برای هدایت خلق آمدند و با نزول کتاب آسمانی در جهت هدایت انسان‌ها تلاش شد، خاطرنشان کرد: با وجود قدردانی از داده‌های خداوند دست و زبان کسی بر کرامت نعمت‌ها و حکمت‌ها در مقابل این همه نعمت‌ها ناچیز است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین