عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
مسئول ستاد دانشجویی اربعین کشور گفت: تاثیرپذیری دولت‌های مسلمان درخصوص برگزاری برنامه‌های اربعین بسیار زیاد است و در این برنامه مرزهای جغرافیایی برداشته می‌شود و مراسم اربعین نمادی از اعتقاد بین مسلمانان است.
عقیق:  جواد تاجیک در نشست خبری ستاد دانشجویی ویژه مراسم اربعین اظهار کرد: مجموعه دانشجویی کشور همواره در این گونه برنامه‌ها پیشرو و تاثیرگذار بوده‌اند. ستاد دانشجویی اربعین از نهادهایی همچون دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و مسئولان حج و زیارت تشکیل شده است که کار خدمت‌رسانی به زائران را برعهده دارد. دانشجویان بدنه اصلی ستاد اربعین دانشجویی را تشکیل می‌دهند و امسال شعار ما «هیهات من الذله» است و این شعار را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.
مسئول ستاد دانشجویی اربعین کشور تاکید کرد: اعزام دانشجویان به مراسم اربعین مهمترین اقدام این ستاد در طول سال است. بیش از هفت هزار نفر به صورت گروهی و پنج هزار و 500 نفر هم به صورت انفرادی به این مراسم اعزام می‌شوند. همچنین 1100 نفر در قالب گروه‌های خدمت‌رسانی و راهنمایی با عنوان سفیران اربعین اعزام می‌شوند که کار خدمت‌رسانی به زائران را برعهده دارند.
تاجیک تصریح کرد: ما در راهپیمایی مراسم اربعین 9 موکب داریم که این موکب‌ها در مرزهای چزابه، شلمچه و مهران است. از جمله برنامه‌های کنگره ستاد دانشجویی، رونمایی از کتاب شعر کنگره دانشجویی اربعین است که این مراسم فردا در تالار فردوسی دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران با حضور شاعران برجسته کشور برگزار می‌شود. همچنین بسته‌های لازم برای عزاداران با همکاری سایر نهادهایی همچون حج و زیارت و شهرداری تهیه شده است که در اختیار دانشجویان زائر قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه امسال فقط 10 درصد از خواهران به این مراسم اعزام می‌شوند چراکه بسته‌های لازم برای اعزام خواهران فراهم نشده است. در قبرستان وادی‌السلام شهدای ایرانی‌ای که مدافع حرم بوده‌اند،دفن شده‌اند و مراسمی ویژه این عزیزان نیز در پیاده‌روی اربعین داریم.
وی گفت: ما در تاریخ چهارم تا هفتم آذرماه که اوج زمان پیاده‌روی زائران ایرانی است در موکب 757 برنامه‌های ویژه‌ای داریم که از جمله آنها سخنرانی واعظ معروف و مداحان است. عمده کاروان‌های ما از 29 استان کشور اعزام می‌شوند که هر کدام از این کاروان‌ها برنامه‌ها و محصولات فرهنگی ویژه خود را دارند. بیشترین زائران ما از استان‌های تهران، اصفهان و فارس است و تقریباً 90 درصد دانشجویان به صورت گروهی از مرز شلمچه عبور می‌کنند چراکه شرایط و امکانات مرز شلمچه برای عبور و مرور بهتر و راحت‌تر است. همچنین قرار است هر کدام از دانشجویان امسال به نیت یکی از شهدا در این مسیر پیاده‌روی اربعین شرکت کنند.
 در ادامه این نشست مجید مولوی مسئول کمیته فرهنگی ستاد دانشجویی اربعین با بیان این‌که «برای اولین بار است که در فضای دانشجویی کشور یک کنگره شعر دانشجویی اربعین را برگزار می‌کنیم» گفت: فراخوان این شعر از ابتدای سال به دانشجویان داده شد و آنها تا 20 آبان مهلت ارسال اشعار خود را داشتند که حدود 400 اثر به دست ما رسید و با همکاری حوزه هنری و وزارت علوم آثار مورد داوری قرار گرفت که 40 اثر به صورت برگزیده انتخاب می‌شود و در تاریخ 27 از این آثار در تالار فردوسی دانشگاه ادبیات رونمایی می‌کنیم.
در ادامه پورمحمدی، دبیر جشنواره شعر اربعین گفت: 110 اثر برگزیده داریم که از این 110 اثر برگزیده از 10 اثر تقدیر می‌کنیم و غالب اشعاری که به دست ما رسیده است، کلاسیک است. هدف ما از برپایی این کنگره شعر دانشجویی این است که پراکندگی شعرها را جمع کنیم تا هیئت‌های مذهبی راحت‌تر بتوانند از این اشعار بهره ببرند.
در ادامه طاها حکیمی، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی مبلغین ستاد دانشجویی اربعین گفت: پیاده‌روی اربعین باید تبدیل به یک فرصت شود که اهداف اسلام را در آن پیش ببریم. ما دانشجویانی را آموزش داده‌ایم که در مسیر پیاده‌روی با جوانان سایر ملل ارتباط بگیرند و به نوعی در رابطه با اصول اسلام و شیعه به بحث و گفت‌وگو بنشینند و این ارتباط خود را هم بعد از مراسم اربعین حفظ کنند.
همچنین در ادامه محمدمهدی فدوی، مسئول بسیج دانشگاه شریف گفت: از پیاده‌روی اربعین حدود 25 میلیون نفر استقبال می‌کنند که در این مسیر پیاده‌روی هم بسیج دانشجویی به ایفای نقش می‌پردازد. همان‌گونه که اشاره شد در این مسیر 9 موکب داریم که یکی از آنها شباب رضوی نام دارد. این موکب چندمنظوره است و دانشجویان با هدف برپایی گفتمان بین جهان اسلام در این موکب حضور می‌یابند. در این موکب ایستگاه‌های صلواتی، امکانات پزشکی، غرفه‌های فرهنگی و سایر موارد وجود دارد. تعداد دانشجویانی که برای کارهای خدماتی به زائران ثبت‌نام کرده بودند بسیار زیاد بودند که از بین آنها گلچین کردیم که بتوانند به زائران خدمات‌رسانی کنند.
در ادامه مومنی یکی از اعضای ستاد دانشجویی اربعین با بیان این‌که «حرکت دانشجویان نهم صفر از مسجد خرمشهر آغاز می‌شود» گفت: ما در روز اربعین پس از اقامه اذان ظهر حرکت خود را از مزار حضرت حر به سمت جاده الانبار آغاز می‌کنیم و می‌خواهیم بگوییم که حرکت ما در راستای حرکت امام حسین (ع) ادامه دارد و ما پیرو این شعار رهبری که فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، هستیم.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین