عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
خدا کند شرمنده نشویم
سال دهم هجری هنوز زمانی از ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) نگذشته بود ...
عقیق:که حضرت فاطمه(س) درباره کسانی که خود را نسبت به واقعه غدیر به فراموشی زده بودند، فرمود: «أ نسیتم یوم غدیر، آیا روز غدیر را فراموش کردید؟»
این جمله خود به تنهایی اهمیت غدیر را نشان می‌دهد، اما  با استناد به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»، غدیر روز کامل شدن دین و اتمام نعمتهای خداوند  برای مردم است و «اظهر من الشمس» است که «غدیر» فقط یک رخداد تاریخی نیست، بلکه شرط استمرار رسالت  نبوی  و امامت در این روز بزرگ رقم خورد، از این رو «غدیر» چشمه ای است که تا پایان هستی می‌جوشد.
از این رو « غدیر» و ولایت در یک برهه خاص معنا نمی یابد و سخن گفتن از آن در هر زمان و مکان 
بی مناسبت نیست.
اینکه همه روزهای خدا می‌تواند روزی برای بیان اهمیت غدیر باشد را در بیان رسول گرامی اسلام(ص) در هجدهم ذی الحجه و در صحرای جحفه، در جمع هزاران نفر بازگشته از سفر حج، می‌توان دید. دقت و کنکاش در این سخن پیامبر رحمت(ص) در خطبه بسیار پرمغز و نغز «غدیر» نشان خواهد داد که ما چقدر به این مائده آسمانی جفا
 کرده ایم!
و اما بخشی از خطبه غدیر: «ای مردم! من جانشینی و خلافت را به عنوان امامت و وراثت تا قیامت در نسل خود به ودیعه گذاشتم و آنچه را به تبلیغش مأمور بودم، رساندم تا حجتی باشد بر حاضران و غایبان و بر همه کسانی که در این مکان حضور دارند یا ندارند و نیز همه آنان که به دنیا
 آمده اند یا زاده نشده اند...».
پیامبر(ص) به این تأکید هم بسنده نمی کنند و خطاب به مردم امر می‌نمایند که: «...فلیبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه» پس باید این سخن را (ندای غدیر) حاضران به غایبان و پدران به فرزندان، تا برپایی رستاخیز برسانند.
 بنابراین، از این جمله می‌توان بخوبی دریافت که همگان در گفتن و پخش و نشر این حدیث و جریان غدیر مسؤولند و تا روز قیامت باید مسلمانان بویژه پیروان مکتب امامت و ولایت این وظیفه را انجام دهند.
تأکید پیامبر اعظم(ص) بر انتقال پیام غدیر در این خطبه که حدود دو ساعت طول کشید، از نگرانی ایشان در مورد تداوم خط ولایت حکایت 
داشت.
به هر حال خطبه غدیر تنها عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» یا کمی بیشتر نیست، خطبه ای طولانی، پرمحتوا و به عبارتی فرهنگ جامعی از ولایت و امامت ائمه هدی(ع) و بشارتها و هشدارهاست که متأسفانه با توجه به صحت و تواتر این خطبه عظیم، نزد مسلمانان و متأسفانه نزد شیعیان هم این خطبه غریب و مظلوم است!
بنابراین با تأکید بر اینکه همه مسلمانان نسبت به دریافت پیام و سفارش پیامبر اکرم ( ص) و پیروی از ولایت امیرالمؤمنین علی ( ع) وظیفه دارند، تعلیم و آموزش معارف و آموزه های خطبه زیبای غدیر می‌تواند مدنظر نهادهای فرهنگی و نیز سازمانهای متولی تعلیم و تربیت از پیش دبستانی و دوره ابتدایی تا دوره های تکمیلی و عموم مردم
 قرار گیرد.
نهاد های فرهنگی در این راستا باید  با 
 برنامه ریزی های مدون و همیشگی به خارج شدن خطبه غدیر از انزوا کمک نمایند و به ندای رسول خدا(ص) برای تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) تلاش کنند.
در این خصوص تشویق و ترغیب دانش آموزان برای فهم خطبه غدیر ضروری می نماید .
به یاد داشته باشیم آن روز را که حضرت فاطمه زهرا (س) دوباره از ما خواهند پرسید آیا به تأکید پدرم پیامبر خدا(ص) برای تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) تا روز رستاخیز عمل کردید، شرمنده نشویم.



منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین