عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
ماه رمضان در سيره ائمه(ع)
امام صادق(ع) قلب ماه رمضان و آغاز سال يعني حسابرسي اعمال را «ليلة‌القدر» دانسته‌اند و فرمودند كه شب نوزدهم برآورد اعمال، شب بيست و يكم تصويب اعمال و شب بيست و سوم زمان تنفيذ اعمال است.
عقیق: روزه و توجه به ماه مبارك رمضان، قرآن خواندن در اين ماه، صله رحم و افطاري دادن جزو سيره همه ائمه (ع) محسوب مي‌شود.
امام صادق (ع) فلسفه روزه‌داري را براساس احاديث‌شان دوري از خواهش‌هاي نفساني، پاكي دل، اعضا و جوارح، شكرگزاري از نعمت‌هاي خداوند، خشوع در برابر درگاه الهي، از بين رفتن شهوات و زياد شدن حسنات به شمار مي‌آورند و مي‌فرمايند: اذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك: آنگاه كه روزه مى‏‌گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏‌دار باشند (يعنى از گناهان پرهيز كند.)
از امام صادق (ع) در كتاب «من لا يحضره الفقيه» نقل شده: «مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْن‏: هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسوب مى‏‌كند» و «من افطر يوماً من شهر رمضان خرج روح الايمان منه؛ هر كس يك روز ماه رمضان را بدون عذر بخورد - روح ايمان از او جدا مى‌شود»
امام صادق (ع) تأكيد ويژه‌اي در ماه رمضان بر افطاري دادن و صله رحم در منزل آشنايان دارند، در كتاب «محاسن»‌ به نقل از ايشان آمده است: افطارُكَ في مَنزِلِ أخيكَ المُسلِمِ أفضَلُ مِن صِيامِكَ سَبعِينَ ضِعفاً: افطار كردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز روزه تو است.
ايشان همچنين مي‌فرمودند: مَن لَم يُغفَر لَهُ في شهرِ رمضانَ لَم يُغفَر لَهُ إلي مِثلِهِ مِن قابِلٍ الّا أن يَشهَدَ عَرَفَةَ: كسى كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، تا رمضان آينده آمرزيده نگردد، مگر آن كه در عرفه حاضر شود.
امام صادق (ع) در روايات مختلف درباره ليلة‌القدر صحبت كرده و احاديث فراواني در اين رابطه دارند، ايشان قلب ماه رمضان و آغاز سال (حساب اعمال) را ليلة‌القدر دانسته‌اند (قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَيلَةُ القَدرِ ـ راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة) و در حديث ديگري فرمودند كه برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مي‌شود و تصويب آن در بيست و يكم و تنفيذش در شب بيست و سوم (التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين)
ايشان در حديث ديگري فرمودند: كَيْفَ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْر: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

پی نوشت ها:
-من لا يحضره الفقيه
-دعائم الاسلام
-كافي
-تهذيب الاحكام (تحقيق خراسان)
-وسائل الشيعه
منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین