عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۴
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اهتمام رهبری حفظ قرآن در کشور رونق گرفت، رهبر نصف آیات قرآن را در زندان طاغوت حفظ کردند.
عقیق: اسلام و قرآن در انقلاب اسلامي، از ابتدا به عنوان ركني حصين و پايه‌اي اساسي به شمار مي‌رفته است. اين انقلاب اگر بخواهد از مسير خود منحرف نشود و به آرمان‌هاي مدّ نظر خود دست يابد، لازم است براي تعالي اركان خود برنامه داشته باشد و از انحراف آنها غافل نماند که یکی از این برنامه ها رشد و توسعه قرآن در کشور است.

با اوج‌گيري انقلاب اسلامي به گونه‌اي، رژيم پهلوي را به ستوه آورد كه افتخارات مختلفي را براي خود به ارمغان گذاشت که یکی از آنها تربیت میلیون ها حافظ قرآن کریم است.

برهمین اساس برای بررسی رشد  و توسعه فرهنگ قرانی از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گفت و گویی با استاد امیر هوشنگ محمدیون، قاری ممتاز کشور و عضو هسته اولیه گروه تواشیح و همخوانی قرآن قدر ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

 

پس پیروزی انقلاب اسلامی رشد و گسترش جلسات قرآنی در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

کم کم با پیروزی انقلاب ایران جلسات آموزش قرآن در کشور رونق گرفت و خاطرم هست ان زمان استاد صدرزاده در مساجد و جلسات قرآنی با دعوت از قاریان از آنها تلاوت ضبط کرده و در رادیو و تلویزیون پخش می کرد.

 ایشان در مسجد شیخ فضل الله و یا در مسجد قنات آباد از قاریان ممتاز کشور دعوت و بهترین تلاوت ها را ضبط می کرد و در همان جلسات برای آشنایی قاریان با نوارهای اساتید مصری قرائت استاد غلوش را پخش می کرد.

مهم ترین پایگاه آموزش قرآن با عنوان موسسه دارالتحفیظ شکل گرفت، آیا در آن زمان جلسات قرآن دیگری هم وجود داشت؟

 از سال 1365 با تشکیل موسسه قرآنی دارالتحفیظ و حضور استاد موسوی بلده جلسات قرآن رشد و رونق خاصی گرفت البته همزمان با برگزاری جلسات قرآن در موسسات دارالتحفیظ اساتید به نام کشور همچون صدرزاده، خدام حسینی در مساجد و حسینیه های جلسات قرآن برگزار می کند.

لطفا در خصوص  حال و هوای جلسات قرآن ابتدای انقلاب بیشتر توضیح دهید.

 یکی از جلسات معروف آن زمان متعلق به استاد مرحوم مولایی است خاطرم هست در جلسه ایشان4 تن از اساتید همچون پرهیزگار، اعتماد، جهانبخش و طالبی پور به طور تخصصی قرآن حفظ می کردند و استاد سبزعلی، رضاییان، میرداماد و قندهاری تلاوت های زیبایی را اجرا می کردند.

وضعیت قرآنی کشور را پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چه طور ارزیابی می کنید.

یکی از آرزوهای من حضور قاریان خوشخوان در ابتدای همایش ها و مراسم های مختلف بود که به تلاوت قرآن بپردازند، این آرزو پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره کنونی با رهبری آیت الله خامنه ای به معنای خاص اتفاق افتاد رهبر انقلاب از جمله کسانی هستند که به تلاوت قرآن علاقه بسیار داشته و دارای کلکسیون نوارهای اساتید قرانی هستند ایشان قبل از انقلاب در جلسات قرآنی استاد سادات فاطمی در مسجد کرامت مشهد حضور یافته و قران تفسیر می کردند.

وضعیت حفاظ و روند حفظ قرآن قبل و بعد از انقلاب را چطور ارزیابی می کنید؟

شاید اقرار نباشد که قبل از پیروزی انقلاب حافظان قرآن کریم در کشور به تعداد انگشتان دست بود و از جمله انها می توان به آیت الله ری شهری، آیت الله خزعلی، استاد فاطمی و غیره اشاره کرد و به یمن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی امر حفظ قرآن و تربیت حافظان رونق گرفت و اولین ترتیل تاثیرگذار توسط استاد پرهیزگار با مشقت بسیار ضبط و تکثیر شد.ایشان در برهه ای از ضبط ترتیل دچار خون ریزی بینی شدند.

مهم ترین عوامل مؤثر در جذب افراد به حفظ آیات الهی پس از انقلاب چیست؟

 البته ترتیل اساتید مصری همچون استاد منشاوی و خلیل الحصری بسیار تاثیرگذار بود. پس از ضبط و پخش ترتیل استاد پرهیزگار زمینه سازی برای حفظ کل قرآن به بسیاری از افراد فراهم شد و هزاران نفر موفق به حفظ قرآن شدند البته در این زمینه موسسات قرآنی همچون مهد قرآن، جامعه القرآن ، سازمان اوقاف و امور خیریه و نهادها و ارگان های دیگر بسیار تاثیرگذار بودند.

شما با توجه به اینکه در دیدارهای جامعه قرآنی با رهبر انقلاب حضور داشته اید نظر ایشان در مورد گسترش حفظ قرآن در کشور چیست؟

 زمانی تعداد حفاظ کشور به چند هزار نفر رسید که این رشد موجب شد رهبر انقلاب در دیدار با جامعه قرآنی خواستار تربیت یک میلیون حافظ  شوند اما بعد با زمینه سازی مناسب و رشد قابل توجه حافظان قرآن رهبر انقلاب در دیدار با جامعه قرآنی خواستار تربیت 10 میلیون حافظ قران در کشور شدند که این تعداد حافظ با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست در مورد اهتمام و تاکید رهبر انقلاب بر حفظ قرآن کریم همین بس است که ایشان در زمان طاغوت و مدت دستگیری در زندان نصف آیات قران راحفظ کردند و در جایی به مضمون این طور گفتند که حاضرند عمرشان را بدهند تا نصف دیگر قرآن را نیز حفظ کنند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین