عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: مساجد باید پرورشگاه افکار، عقاید و محلی برای انسان سازی باشد.

عقیق:  این مرجع تقلید، شب گذشته در دیدار مسئولین و اعضای کمیته مساجد ستاد دهه فجر با اشاره به این که اولین اقدام پیامبر اکرم(ص) در مدینه ساخت مسجد بود، اظهار داشتند: مسجد منشاء آثار و برکات زیادی است و همه کارهای نبی اکرم(ص) همچون تعلیم قرآن، ملاقات با سران قبایل و عشایر و حتی تجهیز سپاه در مسجد متمرکز شده بود.

ایشان با بیان این که مسجد برای پیامبر(ص) کانون عبادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی بود، خاطرنشان کردند: ما نیز باید از این عمل حضرت رسول(ص) الگو بگیریم و همه کارهای مهم را در مسجد انجام دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: مسجد باید مکانی برای تربیت مردم، تعلیم قرآن و معارف اهل بیت(ع) و محلی برای آموزش مسائل تفسیری، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و هنری باشد.

 

پاسخ به شبهه ای درباره مسجد

ایشان در پاسخ به این شبهه وهابیت که می گویند "در مسجد فقط باید خدا را عبادت کرد و آوردن اسم اهل بیت(ع) جایز نیست"، به آیه « قل أمرربی بالقسط وأقیموا وجوهکم عندکل مسجد وادعوه مخلصین له الدین کمابدأکم تعودون »(اعراف / 29) اشاره کرد و ابراز داشتند: دعوت در این آیه دعوت لغوی نیست و اصطلاحی است، یعنی غیر از خدا را عبادت نکنیم، ما اهل بیت(ع) و انبیاء را عبادت نمی کنیم، آن ها را مستجاب الدعوه می دانیم و به آن ها توسل می کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: آیه 29سوره اعراف می گوید در مسجد توجه خود را در هنگام اطاعت، خالصانه متوجه خداوند متعال نمائید و بت و چیزهای دیگررا شریک او قرار ندهید که توسل منافاتی با این موضوع ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان کردند: مساجد باید پرورشگاه افکار، عقاید و محلی برای انسان پروری و انسان سازی باشد.

 

مسجد؛ محلی برای حل مشکلات مردم

ایشان با اشاره به این که حضرت امیرالمومنین علی(ع) نیز همه کارهای خود از جمله قضاوت را در مسجد کوفه متمرکز کرده بود، گفتند: مسجد علاوه بر این که پایگاهی برای اعمال عبادی و سیاسی است، باید محلی برای حل مسائل و مشکلات مردم باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که مسجد باید دارای جاذبه باشد تا بتوان جوانان را جذب کرد، ادامه دادند:

اگر بخواهیم جوانان را حفظ کنیم باید جاذبه های الهی و اسلامی مساجد را بالا ببریم؛ راه اندازی برنامه های تربیتی، اعتقادی، علمی، مفاهیم و حفظ قرآن منظم و با هدف می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.


منبع: حوزه

کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین