عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
مستبصر معروف تونسی که امسال یک بار دیگر توفیق زیارت حرم امام حسین(ع) در کربلای معلی را پیدا کرد، به خدمت در این بارگاه ملکوتی نیز مفتخر شد.
عقیق: مستبصر معروف تونسی که امسال یک بار دیگر توفیق زیارت حرم امام حسین(ع) در کربلای معلی را پیدا کرد به خدمت در این بارگاه ملکوتی نیز مفتخر شد.
 
«حجت الاسلام دکتر سید محمد تيجانی سماوی» نویسنده و متفکر تونسي است که پس از زیارت عتبات مقدسه عراق به خدمتگزاری در مرقد شريف امام حسين بن علي بن ابي طالب عليهم السلام مشغول شد.
 

 
«سید محمد تيجانی سماوی» اصالتاً از سادات "سماوه" عراق است که اجداد وی به آفریقا مهاجرت کردند. وی در ۲ فوریه ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۱۵شمسی) در شهر "قوضه" در جنوب تونس به دنیا آمد و همانند والدینش از مذهب سنی مالکی پیروی کرد.

وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در یکی از شعبه‌های دانشگاه زیتونه و مدارس فرانسوی تونس گذراند و سپس وارد "دانشگاه سوربن" در پاریس شد. تیجانی بیش از ۸ سال به بررسی و تطبیق میان ادیان، ادیان توحیدی سه‌گانه پرداخت و لیسانس خود را در "تحقیقات تخصصی ادیان"، و فوق لیسانس و دکترا را در در رشته های "فلسفه و علوم انسانی" و "تاریخ و مذاهب اسلامی" از این دانشگاه اخذ کرد.

او که در ۱۰ سالگی نیمی از قرآن را حفظ بود پس از پایان تحصیلات، به وعظ و ارشاد مردم در کشور خود پرداخت. وی سپس به لیبی، مصر، لبنان، سوریه، اردن، عربستان و عراق سفر و در مصر با «شیخ عبدالباسط عبدالصمد» وعلمای الازهر ملاقات کرد.

تیجانی در حین سفر به بیروت، در کشتی با «استاد منعم» یکی از اساتید دانشگاه عراق که شیعه مذهب بود آشنا ‌شد و سپس با سفر به نجف و دیدار با «آیت الله العظمی خوئی» با واقعیت مکتب اهل بیت(ع) روبرو گشت.
 

وی سپس با مطالعه کتب شیعی، به مذهب اهل بیت(ع) گروید. وی همچنین تحت تأثیر افکار و آثار «امام خمینی» و «آیت الله شهید سید محمدباقر صدر» قرار دارد.

 از وی تاکنون، او ۱۱ کتاب پیرامون مذهب تشیع منتشر شده است نگاشته‌است که کتاب آنگاه هدایت شدم (نام اصلی: ثم اهتدیت) معروف‌ترین آنهاست و نقش زیادی در آشنایی مردم جهان با مذهب تشیع داشته است.

«حجت الاسلام سید محمد تيجانی سماوی» در مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز عضویت دارد و در اجلاس دهه غدیر امسال که از سوی مجمع در تهران برگزار شد نیز شرکت کرد.
 
منبع:رجانیوز
کدخبرنگار:211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین