عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
در همایش ملی منشور عزت عنوان شد؛
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام میرلوحی گفت: نباید عزاداری در ماه صفر را کمتر از محرم بدانیم؛ اهل بیت(ع) به شهادت عادت داشتند ولی با اسارت نوامیس شان آشنا نبودند.
عقیق:حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی، واعظ و خطیب برجسته کشورمان در همایش سراسری "منشور عزت" که شب گذشته به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) واقع در خیابان قزوین، خیابان امین الملک برگزار شد، با اشاره به آغاز ماه پر غصه صفر و وظیفه مومنان در قبال ایام و روزها گفت: اکنون در اول ماه صفر قرار داریم که توجه به اوقات و زمان ها برای ما مؤمنان و شیعیان بسیار قابل اهمیت است زیرا باید با دانستن مناسبت های دینی به آداب آن روز نیز عمل کنیم.

وی افزود: ارزش انسان با سایر موجودات در اختیارشان است، ما در حیوانیت، شهوت و غضب در این دنیا نیامده ایم که با سایر حیوانات و موجودات مسابقه بگذاریم زیرا قطعا آنها از ما برتر خواهند بود، انسان به خاطر عقل و قدرت هدایت از سایر موجودات برتر است، خلاصه دعوت انبیا و ائمه معصومین بر همین محور است که انسان با توجه به قوه اختیار و عقل خود راه سعادت را پی گیرد، انسان سرش را بالا بگیرد تا به درجات عالیه دست یابد. انسان های عاقل آسمان را بسیار می نگرند.

حجت الاسلام میرلوحی عنوان کرد: در روایات نقل است روزی شبیب روز اول محرم خدمت امام رضا (ع) مشرف شد، شبیب وقتی حالت امام رضا (ع) را مشاهده کرد بسیار متعجب شد زیرا ایشان را اغلب مسرور می دیدند اما چهره شان ناراحت و پریشان بود، علت این موضوع را از حضرت رضا (ع) سؤال کرد و ایشان در جواب وی گفت مگر نمی دانی امروز اول ماه محرم است.

وی ادامه داد: مؤمن باید حواس اش به اوقات و زمان ها باشد که در دور و برش چه خبر است. شیعه حضرت علی (ع) و پیرو اهل بیت (ع) باید بداند که روز 18 ذی القعده عید غدیر خم است و با خطبه غدیر آشنا باشد و یا امروز که اول ماه صفر است با حادثه و احوالات این ماه آشنا باشد و بداند که کاروان اسرا و فرزندان امام حسین (ع) در اول این ماه به شهر شام آوردند.

حجت الاسلام میرلوحی تصریح کرد: برخی می گویند چقدر عزاداری و گریه، این افراد عزای امام حسین (ع) را تنها در دهه اول محرم می بینند این در حالی است که عاشورا قصه شهادت بود و بعد از آن قصه پرغصه اسارت آغاز شد اسارتی که به مراتب از شهادت سخت تر است به گونه ای که امام سجاد (ع) تا 35 سال پس از واقعه کربلا و حوادثی که بر کاروان اسرا گذشت با دیدن آب و غذا گریه می کردند.

وی عنوان کرد: امام سجاد (ع) در دورانی امامت خود را آغاز کردند که در نهایت غربت و محصوریت از سوی دشمنان اهل بیت (ع) بودند با سه نفر رسالت و امامت خویش را آغاز کردند به قول معروف امامت امام سجاد (ع) از نقطه صفر شروع شد زیرا هر چه آدم حسابی بود در واقعه عاشورا به مقام شهادت نایل شد.

حجت الاسلام میرلوحی عنوان کرد: پس از واقعه عاشورا یزیدیان خیال کردند که دیگر اثری از اهل بیت (ع) بر زمین باقی نمی ماند اما امام سجاد (ع) و خطبه های حضرت زینب (س) این خیال واهی را نقش بر آب کرد. این دو بزرگوار هرگز نگذاشتند تا کربلا و عاشورا در مکان و زمان خود دفن شود.

وی تصریح کرد: امام سجاد (ع) علت گریه و ناراحتی خود را پس از سال ها از واقعه عاشورا این طور بیان می کنند، ما و خاندان اهل بیت به شهادت عادت داریم اما تا به حال نوامیس ما را کسی به اسارت نبرده بود.

حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به نقش و تأثیر فرهنگ عاشورا در عصر کنونی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: زمانی نه چندان دور در این کشور مزدوران اسراییل و آمریکا هرچه خواستند بر سر این ملت آوردند اما مهمترین عاملی که موجب پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شد درس فرهنگ حسینی و واقعه عاشورا بود به گونه ای که سال ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی این واقعه نظام جمهوری اسلامی ایران را در برابر فتنه ها و آشوب دشمنان بیمه کرد.

وی خاطرنشان کرد: مهمتر از حادثه شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل بیت (ع) در این عالم حادثه ای اتفاق نیفتاده است به گونه ای که امام سجاد (ع) سال ها پس از واقعه عاشورا با دیدن غذا و آب برای مظلومیت پدرش گریه می کردند و می فرمودند پدرم را گرسنه و تشنه به شهادت رساندند.

شایان ذکر است، همایش منشور عزت با سخنرانی حجت الاسلام میرلوحی و مداحی نریمان پناهی و جمعی از مسئولان شب گذشته در جوار آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار شد و عاشقان و دلسوختگان ضمن قرائت خطبه سراسر عزت حضرت زینب (س) در کاخ ظلم و جور یزید بر مصیبت اهل بیت (ع) گریستند.

 منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین