عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
وحی رسالی یعنی پیامهایی که خداوند به انبیاء خودش اعلام می کند تا آنها به مردم برسانند.
عقیق:یکی ازسوالات مطرح در خصوص علم کلام اینکه آیا به امامان وحی می شد؟
پاسخ:
برای روشن شدن اینکه بر امامان ما وحی می شده یا نه؟؛  ابتدا باید توضیح مختصری پیرامون واژه وحی بدهیم: "وحی، در زبان عربی، به معنای آگاه نمودن سریع و پنهان است.[1]
این کلمه در قرآن به چهار معنا، به کار رفته است.[2]
1- به همان معنای لغوی یعنی "اشاره پنهانی" : آنجا که در مورد حضرت زکریا می فرماید: او از "محراب عبادتش به سوی مردم بیرون آمد؛ و با اشاره به آنها گفت: (به شکرانه این موهبت) صبح و شام خدا را تسبیح گوئید.[3]
2- به معنای "وجود غریزه فطری در نهاد اشیاء": از آن جمله در مورد زنبور عسل می فرماید: "و پروردگار تو به زنبور عسل وحی (الهام غریزی) نمود که: از کوهها و درختان و داربستهایی که (مردم) می سازند؛ خانه هایی برگزین.[4]
3- "به معنای الهام و دریافت نفسانی"؛ که اگر از جانب خداوند باشد، "الهام رحمانی" نامیده می شود؛
و از این نوع الهام رحمانی است؛ آنجا که می فرماید: "ما به مادر موسی الهام کردیم که: او را شیر ده؛ و هنگامی که بر او ترسیدی، وی را در دریا(ی نیل) بیفکن و نترس و غمگین مباش؛ که ما او را به تو باز می گردانیم، و او را از رسولان قرار می دهیم.[5]
و اگر از جانب شیطان باشد "وسوسه شیطانی" نام دارد. نظیر آیه 112 سوره انعام: "این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم؛ آنها بطور سری (در گوشی) سخنان فریبنده، و بی اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر می گفتند؛[6
4- به معنای "وحی رسالی" یعنی پیامهایی که خداوند به انبیاء خودش اعلام می کند تا آنها به مردم برسانند؛ که در بیش از 70 مورد، خداوند از قرآن، تعبیر به "وحی" می آورد.[7]
مانند: آیه 7، سوره شوری: "و این گونه قرآن عربی]=فصیح و گویا[ را بر تو وحی کردیم.)[8]
حال با توجه به این توضیح، می گوئیم: بر اساس ادله یقینی و قطعی که حضرت محمد (ص) خاتم انبیاء می باشد، چنانکه در سوره احزاب، آیه 40؛ می فرماید: "محمد پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست، ولی رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است؛ و خداوند به همه چیز آگاه است "، بعد از رحلت حضرت محمد (ص) برای هیچ کس "وحی رسالی" محقق نمی شود، اما الهام رحمانی ممکن است، چنانکه زراره گوید: از امام باقر علیه السلام درباره قول خدای عز و جل که فرماید: "و او رسول بود و نبی" سؤال کردم؛ رسول چیست و نبی چیست؟ فرمود: نبی کسی است که در خواب ببیند و صدای را می شنود و فرشته را نمی بیند و رسول کسی است که صدا را می شنود و در خواب می بیند و فرشته را هم مشاهده می کند. عرض کردم: امام در چه پایه است؟ فرمود: صدا را می شنود ولی نه در خواب بیند و نه فرشته را مشاهده کند.)[9]

پی نوشت ها:
[1]مفردات ص 515، لسان العرب ابن منظور؛ النهایه ج 5 ص 63.
[2]التمهید، محمد هادی معرفت، ج 1 ص 3 تا 6.
[3]سوره مریم، آیه 11 با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[4]سوره نمل، آیه 68 با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[5]سوره قصص آیه 7 با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[6]انعام، آیه 112 ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[7]التمهید، آیت الله هادی معرفت، ج 1 ص 6.
[8]اصول کافی، ج 1، ص 248 ترجمه مصطفوی.
[9]کتاب الحجة، باب 3، ح 1
منبع:جام
211008
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین