عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
حجت‌الاسلام سیدابراهیم لواسانی؛
پیامبر(ص) در آخرین سال پیامبری، در آخرین حج خود باید، جانشین خود را تعیین می‌کردند. آیا معقول و منطقی است که در آن شرایط سخت و پر از التهاب، کسی که از نظر ما عقل کل محسوب می‌شود این موضوع را عنوان کند که هرکه مرا دوست دارد علی(ع) را نیز دوست بدارد؟
عقیق:حجت‌الاسلام سیدابراهیم لواسانی درباره شبهات پیرامون معانی واژه «مولا»، که آیا به معنی دوست‌داشتن است یا سرپرست و شخصی که امرش برای انسان لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: پیامبر(ص) در آخرین سال پیامبری، در آخرین حج خود باید، جانشین خود را تعیین می‌کردند. آیا معقول و منطقی است که در آن شرایط سخت و پر از التهاب، کسی که از نظر ما عقل کل محسوب می‌شود این موضوع را عنوان کند که هرکه مرا دوست دارد علی(ع) را نیز دوست بدارد؟ ملائکه، عبادت را ازچه کسی آموختند؟

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در یک شرایطی خاص که از سفر خسته‌ کننده‌ای بیرون آمده و در راه در مکانی خشک و بی‌آب و علف و با گرمای بسیار، فرمان توقف به بیش از 100هزار نفر که همراه ایشان بودند را می‌دهند و غدیرنامه را با آن شدت و التهاب می‌خوانند.

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: اگر شخصی به عنوان ولی معرفی می‌شود. تنها به معنی محبت نیست، بلکه از لوازم این ارتباط، اطاعت و سرپرستی، محبت و دوستی نیز است.

لواسانی خاطرنشان کرد: خطبه‌ای طولانی که بیش از 110 سند، از اهل تسنن و غیر شیعه‌ها، ذکر شده‌ است، پیامبر(ص) می‌ایستند و می‌فرمایند: « خداوند به من فرمان داده‌ است که اگر این پیام را ابلاغ نکنم و جانشین بدون واسطه‌ خود را اعلام نکنم، اصل نبوتم را اجرا نکرده‌ام» و امام‌علی(ع) را به عنوان اولین امام و پیشوا معرفی می‌کنند که این جانشینی تا یازدهمین فرزند ایشان استمرار دارد.

وی اضافه کرد: این سخن، دو سر این رشته را به‌طور کامل مشخص می‌کند که اولین جانشین پیامبر(ص) امام‌علی(ع) و آخرین آن حضرت‌ مهدی(عج) است.

این استاد حوزه‌ علمیه تصریح کرد: در این بین، معنی علاقه و ابراز محبت جای خودش را دارد. اینکه حضرت‌علی(ع) را خدا، پیامبر(ص) و پاکان عالم دوست دارد، اما موضوع جانشین و وصی در جای خودش محفوظ است.

لواسانی اظهار کرد: راغب اصفهانی در کتابی با عنوان «مفردات»، 800 معانی قرآن، لغات قرآن و مشکلات روایات را بیان کرده‌ است که در نزد شیعه و اهل تسنن معتبر است. کلمه «ولی» به این معنا است که بین دو شیء هرچه فاصله است را برداریم و شی را در مقابل شیء دیگر بدون فاصله و واسطه قرار دهیم. تمامی معانی ولایت نیز از این منظر ناشی می‌شود.

وی افزود: مانند پدر، دوست، معلم و... که به معنی ولی است و دارای معانی مشترکی هستند که شخصی در برابر شخص دیگر، بایستد بدون واسطه و فاصله قرار گیرد. اگر معنای ولی را در قالب دوست بیان کنیم، بین دو دوست، شخصی دیگر قرار و فاصله‌ای وجود ندارد.

این استاد حوزه علمیه درباره معنای روایی کلمه « مولا» افزود: پیامبر(ص) در خطبه غدیر به این موضوع اشاره می‌کنند: «آیا من اولا(اولیت) از خود شما به شما نیستم؟ با حق پیامبری خود، از اختیار خود شخص، به خود آن شخص اولویت ندارم؟»

لوسانی ادامه داد: هرکس برای خودش صاحب اراده و اختیار است و در این بین من از خود آن شخص به خودش نزدیک‌تر هستم. یعنی اختیار و اراده من از خواست‌های خود او مهم‌تر است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اراده حق به اراده انسان تقدم دارد. پس اراده پیامبر(ص) نشانی از اراده پروردگار و خواست ایشان است و اینکه اراده پیامبر(ص) در طول اراده پروردگار است. بنابراین طبق گفته پیامبر(ص) که فرمودند: «کسانی که ادعای ایمان دارند باید از من بیشتر از خواسته‌های درون خود اطاعت کنند.» این موضوع نیز از واژه مولا استخراج می‌شود.

لواسانی گفت: حضرت‌علی(ع) پادشاه مومنان است که قبل از آنکه آدم آفریده شود، خداوند لقب «امیر‌المومنین» را به ایشان داد. لحظه‌ای در عمرشان به بت‌ها سجده نکردند با اینکه همه صحابه پیامبر قبل از اینکه به خدا ایمان بیاورند بت‌پرست بودند.

وی افزود: حضرت ‌علی(ع) اولین شخصی بودند که به خدا ایمان آورد، نماز خواند و به عبادت مشغول شد و همه ملائکه عبادت را از ایشان آموختند. در کعبه ولادت یافتند که حتی نصیب پیامبر(ص) نیز نشد. ایشان تنها کسی بودند که به مکه رفتند و سوره برائت را ابلاغ کردند که همه این‌ها نشان از بزرگی و بلند مرتبه بودن امام‌علی(ع) است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین