عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
مسیحیت تبشیری از زوایه‌ای دیگر/
در انجیل متی فصل 19 در عبارت سی‌ام بیان می‌کند: «آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید می‌آید و در آن وقت تمام جمیع طوایف زمین، پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید».
عقیق:شبهه‌ای که یکی از کشیشان مسیحی مطرح می‌کند و اندیشه مهدویت در تشیع را به تمسخر گرفته است،‌این است که برخی روایات آخر‌الزمان بیان می‌کند که یاران حضرت مهدی(عج) سوار بر ابر حرکت می‌کنند و روی ابرها راه می‌روند، وی به روایت کتاب «الغیبه» نعمانی صفحه 313 تمسک کرده مبنی بر این که امام صادق(ع) روایت کرده‌اند، یاران حضرت(عج) بر ابرها حرکت می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی کارشناس ادیان و مذاهب به این شبهه پاسخ می‌گوید.

اصل روایتی که در کتاب غیبت نعمانی آمده است چنین است: «اصحاب قائم علیه‌السلام سیصد و سیزده نفر از فرزندان عجم هستند، بعضی از ایشان را در روز با آشنایی به نام خود و نام پدر و نسب و شمائل در ابر سوار می‌کنند، به مکه می‌برند و بعضی در رختخواب خود خوابیده، نا به هنگام در مکه دیده می‌شوند، بدون میعاد و سابقه قرارداد». (الغیبة (نعمانی)، ص 315، بحارالانوار، ج 52، ص 369)

سوار بر ابر آمدن، از نشانه‌هایی است که در آخرالزمان نسبت به حضرت مهدی(عج) و یارانشان ذکر شده است. تفسیری که بزرگان در این زمینه می‌کنند، این است که شاید منظور از سوار بر ابر آمدن، مسافرت‌های هوایی باشد. امروزه حتی مدیران عادی نیز مأموریت‌های خود را با هواپیما انجام می‌دهند، چه رسد به وزرا و مدیران سطح بالا و چه رسد به یاران حضرت صاحب الزمان(عج).

بنابراین چون یاران امام زمان(عج) انسان‌های برجسته‌ای هستند و برای مدیریت این حکومت جهانی انتخاب شده‌اند، از هواپیما استفاده می‌کنند، اما این مطلب را کشیشان مسیحی به عنوان یک موضوع منفی و نقد علیه تشیع و مهدویت مطرح می‌کنند، این در حالی است که سوار بر ابر آمدن یاران امام زمان(عج)،‌ اتفاقاً از کرامات و معجزات اهل بیت(ع) است که 1400 سال پیش، سفرهای هوایی را با چنین تعابیری پیش‌بینی و پیشگویی کرده‌اند.

کشیشان صهیونیستی که این شبهه را مطرح می‌کنند، در واقع به کتاب مقدس و دین خودشان جاهل هستند، ما در پاسخ به این افراد می‌گوییم اگر نمی‌خواهید بپذیرید که معنای سوار بر ابر حرکت کردن همان مسافرت هوایی است و به همین دلیل با طرح این مسأله، کل مهدویت را می‌خواهید نفی و تمسخر کرده و زیر سؤال ببرید و بگویید خرافه‌ای بیش نیست، چرا که کسی نمی‌تواند روی ابر راه برود،‌ آیا ما هم می‌توانیم شما و کتاب مقدس شما را مسخره کنیم؟ چرا که همین مفهوم در کتاب مقدس هم آمده است، اگر شما روایات ما شیعیان را مسخره می‌کنید، در مورد کتاب مقدس خودتان چه می‌کنید؟ آیا اگر ما به همین روش شما کل موضوع بازگشت مجدد مسیح و کتاب مقدس را زیر سؤال ببریم،‌ شما به روش گفت‌وگوی ما اعتراض نخواهید کرد؟!

در کتاب مقدس، در عهد جدید و انجیل آمده است: پسر انسان سوار بر ابر می‌آید. در انجیل متی فصل 19 ویژگی‌های پسر انسان هنگام ظهور را بیان می‌کند تا اینکه در عبارت سی‌ام بیان می‌کند: «آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید می‌آید و در آن وقت تمام جمیع طوایف زمین، پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید».

جالب اینجا است که در بحث سوار بر ابر آمدن اصحاب امام زمان(عج) در روایات شیعه به انجیل نیز اشاره شده است، روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که به همین آیه انجیل متی 19: 30 ارجاع داده‌اند، در این روایت این‌گونه آمده است: گروهی از اصحاب مهدی(عج) سوار بر ابر می‌شوند، چون در انجیل فرمود که پسر انسان را ببینند در ابرهای آسمان با قوت و جلال می‌آید.

باز در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: می‌دانید که ذوالقرنین در انتخاب دو ابر رام و سرکش مخیر شد و او ابر رام را برگزید و ابر سرکش برای دوست و محبوب شما(مهدی) ذخیره شده است، راوی گفت: سؤال کردم: ابر سرکش کدام است؟ فرمود: ابری که در آن غرش رعد و صاعقه یا برق وجود داشته باشد که محبوب شما بر آن سوار می‌شود، بدانید که او بر ابر سوار شده و با این وسایل بالا می‌رود، وسایل آسمان‌ها و زمین‌های هفتگانه که پنج طبقه آن آباد و دو تای آن ویران است.

علما می‌گویند منظور از ابر ناآرام ممکن است، هواپیما باشد که صدای رعد آسا دارد و یاران حضرت(عج) در سفرهای خود بر هواپیما سوار می‌شوند، در کتاب «الاختصاص» صفحه 326 ، «بحار‌الانوار» جلد 52 صفحه 321 و منابع متعدد این روایت آمده است، برخی از این‌ها نیز به انجیل اشاره کرده‌اند، مبنی بر اینکه ابرها آنان را از مشرق به مغرب می‌برد.

بنابراین اگر تعبیر سوار بر ابر شدن را، به عنوان خرافه در منابع شیعی در نظر بگیریم، پس انجیل هم زیر سؤال می‌رود، زیرا در انجیل آمده است: پسر انسان سوار بر ابر می‌آید، حال فرض را بر این می‌گیریم که جناب آقای کشیش نپذیرد که منظور از پسر انسان، حضرت مهدی(عج) باشد، در صورتی که فرض کنیم منظور از پسر انسان حضرت مسیح(ع) باشد، باز هم روایات اسلامی تأیید می‌شود، چرا که حضرت مسیح(ع) یکی از یاران امام زمان(عج) است، اما اگر کشیشان صهیونیست یار امام زمان بودن مسیح را نپذیرند، باز باید جواب این سؤال را بدهند که بالاخره ایشان سوار بر ابر می‌شود یا نه؟! اگر بگویند مسیح(ع) سوار بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید، خوب این اشکال متوجه خودشان هم خواهد شد و باید ببینیم چگونه پاسخ می‌دهند.

غیر از موردی که در متی 19 ذکر شده است در متی 26 و  64 هم آمده است که پسر انسان سوار بر ابر می‌آید، متی 64 «عیسی(ع) گفت: شما را می‌گویم بعد از این پسر انسان را خواهی دید که بر دست راست قوت نشسته و بر ابرهای آسمان می‌آید» که باز این تعبیر تکرار شده است، علاوه بر این در جای دیگری همین تعبیر ذکر شده. در بیان نشانه‌های آخر‌الزمان در ظهور ثانویه حضرت مسیح(ع) متی 24،  29 و  31 این تعابیر هم آمده است.

باز در دانیال فصل هفتم، عبارت 13 آمده: «و در رویای شب می‌نگریستم که شبیه پسر انسان بر ابرها می‌آید»، در اینجا تعبیر شبیه پسر انسان آمده است که محققان می‌گویند منظور حضرت مهدی(عج) است، در اینجا اشاره می‌کند که آن بزرگوار سوار بر ابرهای آسمان می‌آید، حال در اینجا اگر بگویند منظور حضرت مسیح(ع) است، در اینجا بحث شبیه پسر انسان است که در این صورت این اشکال بر آن‌ها وارد است.

بنابراین پاسخ ما در جواب کشیشان صهیونیست که در شبکه‌های ماهواره‌ای خود همچون فاکس نیوز و ... مطرح می‌کنند، این است که منظور از سوار بر ابر آمدن یاران امام زمان(عج) این است که آن حضرت(عج) و یارانشان از همان تکنولوژی امروزی هواپیما و وسایل نقلیه هوایی در مسافرت‌های خود استفاده خواهند کرد،‌ کما اینکه در کتاب مقدس نیز پسر انسان و شبیه پسر انسان سوار بر ابر خواهند آمد.

برای اطلاعات بیشتر درباره مسیحیت تبشیری از اینجا و اینجا اقدام کنید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین