عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
حاجیان برای رسیدن به باطن و اسرار حج باید داستان آن پیامبر بزرگ خدا را مرور کنند و خود نیز در زندگی شان در آن مسیر سلوک و صعود نمایند تا پس از بازگشت از این زیارت بزرگ...

عقیق: همزمان با حلول عید سعید قربان ، مسلمانان مقیم هامبورگ با ملیتهای مختلف در روز یکشنبه در مسجد جامع امام علی (ع) مرکز اسلامی هامبورگ ، نماز عید قربان را به امامت حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به جای آوردند. این مراسم معنوی با تلاوت کلام الله مجید آغاز شد و پس از آن حاضران با تکبیر و تهلیل الهی که از مستحبات این روز بزرگ می باشد ،  به استقبال نماز عید قربان رفتند.

این مراسم به طور زنده در سایت مرکز اسلامی هامبورگ برای علاقه مندان پخش گردید.

متن خطبه های نماز عید قربان در هامبورگ

پس از اقامه نماز عید قربان، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خطبه های نماز عید را به شرح ذیل ایراد نمود:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله ربّ العالمين و الحمد لله الذی لا مُضادّ له في مُلكه و لا مُنازِعَ لَهُ في أمره. الحمدالله الذی لا شريك لَهُ في خلقه ولا شبيه لَهُ في عَظَمَتِه بخشی از دعای افتتاح وصلّی الله علی سيدّنا ونبيّنا محمّد صلّی الله عليه وعلی آله الطاهرين واصحابه المنتجبين.

عبادالله ! أُوصيكم و نفسي بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه.

هرگاه از عید قربان سخن به میان می‌آید، آموزه‌های پیامبر حنیف حضرت ابراهیم خلیل الرحمن در ذهن خطور می‌کند. این پیامبر بزرگ از یک سو با ابتلائات سخت و سنگین مواجه بود و از سوئی دیگر پیروزیهایی در این ابتلائات به دست آورد که همه آنها می‌تواند برای موحدان و خداپرستان عالم درس و پیام باشد؛ درس همت و تلاش، اخلاص و بندگی، امامت و سرپرستی امت، مبارزه با شرک و بت‌پرستی. در نتیجه آن معمار توحید و اخلاص الگوئی بزرگ برای همه انسانهاست.

حاجیانی که در این ایام در سرزمین منی حضور می‌یابند، برای رسیدن به باطن و اسرار و اعمال آن باید داستان آن پیامبر بزرگ خدا را مرور کنند و خود نیز در زندگی شان در آن مسیر سلوک و صعود نمایند تا پس از بازگشت از این زیارت بزرگ، در وطن خود آموزگار توحید و بندگی شوند و زهد و اخلاص را در عمر باقیمانده بیشتر تجربه کنند؛ زیرا حاجی با مشاهده صحرای عرفات، مشعر و منی با محشری مواجه می‌شود و به صورت طبیعی به فطرت توحید بازگشت می‌نماید و نمونه‌ای از صحرای محشر را خصوصا در مشعر با درنگ چند ساعته تجربه می‌کند و به یاد مرگ و سوال و حضور در محکمه الهی می‌افتد. کمی به خود می‌آید و شاید کمی هم حسرت بخورد که چرا عمر را صرف دنیای بدون خدا نموده است و سالهایی از عمر را بدون تهذیب و تزکیه گذرانده است. در این صحنه‌ها با رجوع به فطرت هر کسی به قدر ظرفیت خود ظهوری از تجلیات حقتعالی را مشاهده می‌نماید و با حال خوبی که به او داده می‌شود با ساحت قدسی خلوتی می‌کند و آن لحظات را بهترین زمان عمر خود می‌داند. از خدای بزرگ می‌خواهد که همیشه بر آن حال بماند. زمزمه دعای عرفه به او معرفتی نو از خود در جهان و خدا می‌دهد، آنجا که به این زمزمه می‌رسد: «أيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَيْسَ لَكَ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ مَتَى‏ غِبْتَ‏ حَتَّى تَحْتَاجَ إِلَى دَلِيلٍ يَدُلُّ عَلَيْكَ وَ مَتَى بَعُدْتَ حَتَّى تَكُونَ الْآثَارُ هِيَ الَّتِي تُوصِلُ إِلَيْكَ عَمِيَتْ عَيْنٌ لَا تَزَالُ [تَرَاكَ‏] عَلَيْهَا رَقِيبا وَ خَسَرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصِيبا؛ چه موجودی روشن‌تر از تو هست تا در پرتو روشنایی او تو را بیابم؟ تو کی پنهان بوده‌ای تا در دنیا دلیل و راهنمایی در طلبت برآیم؟ کی تو دور بوده‌ای تا با نشان و علامت رو به سوی تو آییم؟ کور باد آن چشمی که تو را ناظر و مراقب خود نبیند. زیانکار و بی بهره باد آن بنده‌ای که حظی از محبتت نگیرد».

در این فراز احساس بسیار عجیبی برای انسان بوجود می‌آید و خود را در محضر حقتعالی نزدیک می‌بیند. این لحظه‌ها است که انسان متوجه این حقیقت می‌شود که چرا عمر خود را به بطالت گذرانده است. اهمیت این توجه را خدای متعال یادآور می‌شود آنجا که می‌فرماید: «فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ... از عرفات که کوچ کردید در مشعرالحرام به یاد خدا باشید».

وقتی به مشعر الحرام که فضای تاریک است حضور می‌یابید، صدایی جز صدای خداجویی از اطراف و جوانب آن وادی به گوش نمی‌رسد. بی شک آنجا دیگر جای خواب نیست، بلکه باید به تهجد و شب زنده‌داری خود را مشغول سازند تا از شهر خدائی بوئی خدایی ببرد و آنرا به عنوان سوغات به وطن خود همراه داشته باشد و به هر که به حضورش به عنوان زائر بیت الله می‌آید، با حقیقت جانش منتقل و منتشر نماید.

یاد و خاطره همه آن صحنه‌ها آدمی را در مسیر سلوک  بندگی و توجه به حق قرار می‌دهد و صفا و نورانیتی را به انسان می‌دهد و همه مناطق اسلام با حضور حاجیان رنگ خدائی می‌گیرد. مدتی از سیل عظیم حضور موحدان از همه ملیتها سخن می‌گویند، از عظمت طواف، عرفات، مشعر و منی رمی جمرات و حضور میلیونی حاجیان که همه در تقویت روابط میان همه ملتها با تنوع فرهنگها تاثیر می‌گذارد.

* برگزاری مراسم روحبخش دعای عرفه

 در روز عرفه نیز مراسم قرائت دعای روح بخش و پرفيض حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام همنوا با زائران بيت الله الحرام بعد از ظهر روز عرفه با حضور مسلمانان و مشتاقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) از ملیت های مختلف در فضای روحانی و معنوی صحن مسجد امام علی (ع) هامبورگ برگزار گرديد. لازم به ذکر است این مراسم به طور زنده در سایت مرکز اسلامی هامبورگ برای علاقه مندان پخش گردید.

در اين آئين عرفانی كه با قرائت دعای عرفه توسط امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، حجت الاسلام والمسلمین  رمضانی برگزار شد؛ مؤمنان خداجوی با دل‌های شكسته به ياد مولايشان امام حسين (ع) كه اين مناجات عاشقانه را در فضايی معنوی و با دلی پرسوز و چشمانی اشكبار قرائت كرده بودند، با زمزمه « هو للدّعوات سامعٌ و للكربات دافعٌ » به درگاه حضرت دوست دست نيايش دراز كرده و از او ‌خواستند گرفتاری‏هايشان را رفع كند و با نوای « اللّهم انّی ارغب اليك و اشهد بالرّبوبیّة لك » بر ربوبيت پروردگار و بازگشت به سوی او گواهی داده و با دیدگانی اشکبار اين دعای پرفيض را زمزمه كردند. در ادامه مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، دقایقی را در رابطه با فضیلت روزه عرفه و اهمیت دعای عرفه سخنرانی نمودند.

شایان ذکر است، این مراسم روحانی با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و پذیرایی افطار پایان یافت.

 

 منبع:حوزه

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین