عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
«یَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ» بالاخره سریرها پیدا می‌شود، اگر پرده‌ها کنار برود «وَ أَکیدُ کَیْداً» «وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُون»(بقره/72) خدا آن چه شما کتمان کردید را خارج می‌کند.

عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «مکر و خدعه» که در تاریخ اول تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان  می‌شود.

حیله در مسائل علمی

نکته 1) قرآن در سوره‌ بقره انتقاد می‌کند که عده‌ای خدعه علمی می‌زنند «یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ»(بقره/79) یعنی چیزی را با دست خودشان می‌نویسند و می‌گویند که این از طرف خداست.

نکته 2) برخی تحقیقی را نقل می‌کنند و می‌گویند: این در اثر مطالعه‌های خودم است و حال آن که از خودش نیست «یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتاب لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتاب»(آل عمران/78) یعنی لبش را می‌جنباند و مطالبی را بلغور می‌کند که آدم‌های عوام فکر کنند که این‌ها از کتاب است «وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتاب» ولی کتاب نیست.

کسانی که در نزد خداوند روسیاه می‌شوند

نکته 3) «یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ»(آل عمران/188) احتمال دارد بعضی آدم‌ها روسفید باشند. امید روسفیدی در ایشان هست اما بعضی افراد هستند که قرآن می‌فرماید: اینها احتمال روسفیدی و سعادت ندارند. افرادی که کاری نکرده‌اند اما دلشان می‌خواهد که مردم بگویند او این کارها را کرده است

پیوند با دشمنان خدا خیانت است

نکته 4) قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول»(انفال/27)‌ ای کسانی که ایمان آورده‌اید خیانت به خدا و رسول(ص) نکنید. حقی را که قبول کردید، بدهید. آیه‌ دیگر می‌فرماید: «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُم أَوْلِیاءَ»(ممتحنه/1) با دشمنان من پیوند نبندید.

آنچه پنهان کرده‌اید خداوند آشکار می‌کند

نکته 5) در سوره‌ طارق می‌گوییم: «یَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ» بالاخره سریرها پیدا می‌شود اگر پرده‌ها کنار برود. «وَ أَکیدُ کَیْداً» «وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُون»(بقره/72) خدا آن چه شما کتمان کردید را خارج می‌کند. خدا وعده داده است که هرچه را در دل پنهان کنی، دیر یا زود آشکار می‌کند.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین