عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
پاسخ حجت الاسلام جعفری به پرسش مهدوی؛
هر کس ۴۰ صبح دعای عهد را بخواند، از یاران امام زمان(ع) خواهد بود؟ و موفق به رویت امام عصر(ع) می شود. . .؟
عقیق:دعای عهد یکی از ابزار و وسایلی است که انسان با خواندن آن سعی می کند نام و یاد حضرت را هر روز در زندگی خود جاری کند و بیعتش را با امام تجدید نماید. انسان با قرائت دعای عهد از خداوند مدد می جوید تا لیاقت سربازی در رکاب امام مهدی(ع) را پیدا کند، و از خداوند می خواهد اگر چنین لیاقتی پیدا کرد، ولی قبل از ظهور از دنیا رفت امکان بازگشت مجدد به دنیا(رجعت) را برای او فراهم کند. بنابراین دعای عهد مانند هر دعای دیگر زمانی اثر خود را خواهد داشت که انسان با گناه و آلودگی قابلیت عنایت های الهی را از دست ندهد.
حجت الاسلام جواد جعفری، استاد مرکز تخصصی مهدویت دراین باره پاسخ می دهد.

 

آیا هر کسی که 40 روز دعای عهد را بخواند، می تواند امام زمان(ع) را ببیند؟
در رابطه با دعای عهد آنچه که در روایات داریم بحث یاری امام است نه رویت امام عصر(ع)، در کتاب مزار کبیر ابن المشهدی آمده است امام صادق(ع) فرمود هر کس 40 صبح دعای عهد را بخواند، از یاران امام زمان(ع) خواهد بود و اگر قبل از ظهور بمیرد، خداوند آن را زنده کرده و از قبرش خارج می شود برای یاری حضرت.
خاصیت اصلی دعای عهد برای توفیق یاری امام زمان(ع) است البته علامه مجلسی در بحار آورده که امام صادق(ع) فرمودند هر کس بعد از نماز واجب دعای "اللهم بلغ مولانا" را بخواند امام را در خواب و بیداری می بیند، البته تنها دعا کافی نیست، دعا باید همراه با عمل باشد و هر کس بر عملش نظارت نداشته باشد، دعا بر او تاثیری ندارد.


تا به حال چند درصد از نشانه های ظهور محقق شده است؟
ما در این فضاها بر روی نشانه هایی تاکید می کنیم که نشانه های حتمی ظهور هستند که باید اتفاق بیفتند تا امام ظهور کنند، این نشانه ها در 6 ماه پایانی عصر غیبت رخ می دهد. نخستین نشانه هم خروج سفیانی است که اگر اتفاق بیفتد تا 6 ماه بعد آن حتما امام ظهور می کنند.
اما در مورد نشانه های غیرحتمی که در روایات بسیاری آمده است. اولا تشخیص اینکه این اتفاق ها همان نشانه های ظهور است، سخت است اما کسانی که در حال تطبیق حوادث با نشانه ها هستند، کسانی هستند که توان علمی لازم را ندارند و این تطبیق را بدون مبنای علمی انجام می دهند.
بنابراین اینکه بگوییم چند درصد از نشانه های ظهور اتفاق افتاده کار ساده ای نیست. چون تشخیص اینکه اتفاقات در عالم جز نشانه های ظهور است کار دشواری است و کسانی که آمار می دهند که بسیاری از نشانه ها اتفاق افتاده، پایه و اساس علمی ندارد و اثبات نمی توان کرد.

 

با توجه به اینکه یکی از القاب امام زمان(ع) منتقم است، امام عصر(ع) در زمان ظهور به چه شکلی از قاتلان امام حسین(ع) انتقام می گیرد؟
در روایاتی که به ما رسیده دو نوع انتقام را برای کسانی که واقعه کربلا را به وجود آوردند، نقل شده است یکی انتقامی است که امام زمان از قاتلان می گیرند و دیگری انتقامی است که امام حسین(ع) از قاتلان می گیرد.
در مورد انتقام امام عصر(ع)، وارد شده بحث انتقام گرفتن از نسل و ذریه قاتلان امام حسین(ع) است. در عیون اخبار الرضا شیخ صدوق نقل می کند که از امام رضا(ع) پرسیدند حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده وقتی امام زمان(ع) قیام کنند، از نسل و ذریه قاتلان انتقام می گیرند. آیا این حدیث چطور ممکن است؟ درحالی که قرآن می فرماید هیچ کسی بار گناه دیگری را بر دوش نمی کشد.
امام رضا(ع) پاسخ دادند این آیه صحیح است منتها کسانی که از نسل قاتلان امام حسین(ع) هستند، به کاری که پدرانشان کرده اند، راضی هستند و به آن افتخار می کنند و کسی که راضی باشد به چیزی مانند کسی است که آن کار را انجام داده است.
امام رضا(ع) ادامه دادند: امام زمان(ع) وقتی قیام می کنند، نسل قاتلان را می کشد. به خاطر افتخاری که به آن می کنند. الان هم جریان های تکفیری و داعش افتخار می کنند به کشتن شیعیان و خود را لشکر یزید می نامند. بر این اساس روایات نشان می دهد که امام زمان(ع) از چنین افرادی انتقام می گیرند.
در نوع دوم انتقام در تفسیر عیاشی آمده امام صادق(ع) فرمودند اول کسی که به دنیا رجعت می کند امام حسین(ع) و یارانش و همچنین یزید و یارانش است و امام حسین(ع) دقیقا واقعه کربلا را تکرار می کنند و یاران یزید در این حادثه کشته شده و قصاص می شوند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین