عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
بالاتر از ميدان عنبريه و در راهي كه به ابيارعلي ختم مي‌شود، بناي مخروبه‌اي قرار دارد كه برخي آن‌را يادمان ورود كاروان كربلا از شام به مدينه مي‌دانند.

عقیق:اين بنا كه متشكل از يك ساختمان مسكوني و يك آب‌انبار كوچك است، در ابتداي راه ورودي به مدينه در قرن اول هجري قرار دارد.

زائران ايراني در هنگام تشرف به مسجد شجره و پشت يك پمپ بنزين مي‌توانند بخش‌هايي از اين ساختمان را ببينند، جايي كه نقل شده واقعه تاريخي خبر كردن مردم مدينه توسط «بشير بن خدلم» به فرمان حضرت زين‌العابدين (عليه‌السلام) در آن‌جا روي داده است.

در نقل ماجرا آمده است كه حضرت از مركب خود پياده، بار از شتران برگرفته و خيمه‌ها بر افراشته شد و سپس ايشان فرمان دادن كه خبر شهادت حضرت ابي‌عبدالله به مردم ابلاغ شود.

بشير مي‌گويد: چون به مسجد پيامبر (صلي‌الله عليه و آله و سلم) رسيدم، در حاليكه گريه مي‌كردم، اين شعر را براي مردم خواندم: اي مردم مدينه، ديگر اينجا جاي اقامت شما نيست/ چرا كه حسين كشته شد و اشك من در سوگ او جاري است. وي ادامه مي‌دهد كه همه فرياد مي زدند و واويلا! گويان و بر سر زنان، به سوي محل استقرار تازه واردين به حركت در آمدند.

حضرت زين العابدين در اين مكان خطبه‌اي در شرح مظالم دستگاه اموي و عمق فاجعه كربلا براي مردم بيان كردند و سپس وارد مدينه شدند؛ گفته شده كه اين روز جمعه و تاريخ آن، بيستم ماه صفر سال 61 هجري بوده است.











211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین