عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
پاسخی به یک سئوال اعتقادی؛
علامه مجلسی در جلد 53 بحارالانوار، 200 روایت در بحث رجعت ذکر کرده که ذخیره­ای ارزشمند برای پژوهشگران بحث رجعت می باشد.
عقیقحجت ­الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی، از اساتید حوزه، شامگاه جمعه، در همایش ائمه جماعات استان قم، در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) منطقه آبشار قم، با اشاره به اعتقاد به رجعت در فرهنگ شیعه، اظهار داشت: "یوم ­الرجعة" و "یوم ­الکَرّة"، از نام­هایی است که از این روز در منابع روایی یاد شده است.

این استاد حوزه افزود: رجعت، به معنای بازگشت به دنیاست، نه آن حیاتی که در دنیای دیگر حاصل می شود تا به معنای قیامت باشد.

وی با بیان این که شیعه معتقد به بازگشت یاران امام زمان(عج) به دنیا است، خاطرنشان کرد: سوره بقره، سوره­ای جامع در بحث رجعت به شمار می­آید، چرا که در چندین آیه آن، اشاره­­ای به وقوع رجعت در امت­های پیشین شده است.

این استاد حوزه ادامه داد: علامه مجلسی در جلد 53 بحارالانوار، 200 روایت در بحث رجعت ذکر کرده که ذخیره­ای ارزشمند برای پژوهشگران بحث رجعت می باشد.

وی با اشاره به رجعت انبیاء، اوصیاء و ائمه هدی(علیهم­السلام)، ابراز داشت: بنا به باور ما و روایات وارده، مؤمنانی مانند سلمان فارسی، مالک اشتر و اصحاب کهف نیز رجوع می­کنند و در دنیا حاضر و زندگی خواهند نمود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی، عبارت "فأخرجنی من قبری" در دعای عهد را از مصادیق رجعت دانسته و تأکید کرد: بنا به مضمون روایتی از معصوم(ع)، معراج جسمانی، شفاعت و رجعت، باید از باور شیعیان به شمار آید. شیعیان باید دعا کنند که بازگردند تا زمان ظهور حضرت بقیه­الله(عج) را درک کنند.

حجت ­الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی، نخستین بازگشت به دنیا را برای حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش برشمرد و بیان کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) و یارانش، بیش از دیگر امامان معصوم(علیهم­السلام) در راه تبلیغ دین رنج و سختی کشیدند، از این رو ایشان رجوع می­کنند و از طرفی، ائمه کفر نیز به دنیا باز می­گردند تا سزای ظلم خود را در همین دنیا ببینند.

این استاد حوزه در پایان با اشاره به فلسفه رجعت، گفت: خوبانی که به دنیا رجعت می­کنند، بازمی­گردند تا کمالی که شایسته آن بودند را طی کنند و حکومت مهدوی و توحید ناب را درک کنند و از آن لذت ببرند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین