عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
سرانجام همزمان با دهم رجب المرجب سال 195 هجری، انتظار شیعیان و امام رضا(ع) به پایان رسید و همان گونه که امامان پیشین آمدنش را خبر داده بودند، ابن الرضا امام جواد(ع) به دنیا آمد و شهر مدینه و دل عاشقان امامت را روشن کرد.

عقیق:سرانجام همزمان با دهم رجب المرجب سال 195 هجری، انتظار شیعیان و امام رضا(ع) به پایان رسید و همان گونه که امامان پیشین آمدنش را خبر داده بودند، ابن الرضا امام جواد(ع) به دنیا آمد و شهر مدینه و دل عاشقان امامت را روشن کرد.

امام رضا(ع) سال‌ها منتظر تولد فرزند بود به طوری که در زمان به دنیا آمدن امام جواد(ع) در حدود 45 سال سن داشت، از این رو با تولد جوادالائمه(ع) شادی زیادی در میان شیعیان و پیروان امام هشتم(ع) به وجود آمد.

امام جواد(ع) در دوران کودکی خود زیر نظر امام رضا(ع) تربیت و پرورش یافت تا اینکه بعد از شهادت پدر بزرگوارش علی بن موسی الرضا(ع) به دست مامون، در حالی که هفت و نیم ساله بود به مقام امامت رسید، به همین دلیل در میان امامان معصوم، ایشان به عنوان جوان ترین امام مشهور است.

امام نهم(ع) در دوران عمر مبارک خود به جهت ویژگی های اخلاقی و رفتاری و فضائل و کمالات فراوانی که داشت به القاب مختلفی منتسب بود که از جمله آنها می توان به تقی، جواد، فاضل، صادق، صابر، مرتضي، مختار، متوكل، متقي، زكي، قانع، نجيب، عالم و ... اشاره کرد.

جواد الائمه(ع) در دوران امامت خود بارها با مکر مامون و معتصم عباسی رو به رو شد و سرانجام هم توسط همسرش و به وسیله زهری که معتصم به او داده بود، مسموم شد و در آخر دیقعده سال 220 هجری و در حالی که 25 سال از عمر مبارکش می‌گذشت در بغداد به شهادت رسید و پیکر پاکش در کنار جد بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر(ع) در محلی که به کاظمین معروف است به خاک سپرده شد.

امام جواد(ع) پاسخگویی به شبهات را به شکل جدی دنبال می‌کرد

استاد حوزه و دانشگاه درباره خصوصیات امام نهم شیعیان گفت: توجه امام جواد(ع) در پاسخگویی به شبهات از مهمترین درس هایی است که باید از این امام گرفت.

سيد جواد ميرخليلي ضمن تبریک میلاد امام جواد(ع) گفت: اهتمام به مناظرات علمی و برخورد با فرقه‌های انحرافی مهمترین مسئله در خصوص زندگی امام جواد(ع) است که باید بدان توجه داشت.

وی ادامه داد: این امام بزرگوار در تمامي مناظراتي كه چه از سوي بزرگان شيعه براي امتحان علم الهي اين امام خردسال و چه از سوي حكومت يعني مامون و معتصم برگزار مي شد، پيروز مي شدند و اين نشان از جايگاه خاص ايشان در آن مقطع دارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: با اينكه مامون با اهداف گوناگون و به خصوص انگيزه هاي سياسي در راستاي عوام فريبي، دختر خود را به همسري حضرت امام جواد(ع) درآورد، اما امام توطئه‌هاي وي را نقش بر آب كردند و از اين طريق مانع سركوب سران تشيع و ياران برجسته خود توسط عوامل خليفه شدند.

وی ادامه داد: زندگي كوتاه امام جواد(ع) سرشار از درس‌هايي است كه می‌تواند براي جامعه اسلامي امروز ما به كار آيد؛ به گونه‌اي كه مي‌توان به تعميق و گسترش مناظرات علمي و پاسخگويي به شبهات مردم اشاره كرد كه امروز اين بحث به خصوص بايد در محافل علمي جدي گرفته شود.

خلیلی ابراز داشت: قبل از اينكه مكاتب و جريانهاي انحرافي مختلف و عرفانهاي نوظهور كاذب به سراغ جوانان بيايند و آنها را از راه اسلام حقيقي دور سازد، باید با تأسی به امام نهم شیعیان اين بزرگان ديني و حكومت باشند كه به سراغ اين شبهات رفته و در محافل علمي همچون دانشگاهها و ديگر مراكز علمي، كرسيهاي نقد اين افكار و انديشه ها را راه اندازي كنند تا علاج واقعه را قبل از وقوع كرده باشند.

 

منبع:مهر

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین