۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۱ : ۱۴
به گزارش خبرنگار عقیق؛ در ابتدای مراسم بعد از تلاوت
آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم، میلاد عرفان پور یکی از شاعران آیینی
جوان به خواندن ابیاتی زیبا در رثای اباعبدالله حسین(ع) پرداخت که بسیار مورد
توجه مخاطبین قرار گرفت.
در ادامه، حجت الاسلام حاج
علیرضا پناهیان سخنان خود را در خصوص نفاق و چگونگی شناخت آن، اینگونه آغاز
کردن: تحلیل
امام باقر(ع) از بنی امیه این است که، بنی امیه به مردم ایمان را آموختند. اما کفر
را آموزش ندادند و آگاهیشان را دراین زمینه بالا نبردند. درنتیجه ازخوبی ها حرف
میزدند، اما از بدی ها خیر! و اینچنین اشاعه جبری مسلکی میکردند و این فکر
را که، یزید را خدا خواسته پس حق است و باید قبولش کرد. اینطور اگرخودشان هم درکفر می رفتند و یا رفتارکفر
آلود انجام می دادند، کسی نمی فهمید و بعلاوه اینکه درجبری مسلکی، عقایدشان پنهان
می شد.
بنابراین موضوع بحث ما هم شیرین نیست، اما
بسیار اهمیت دارد. زیرا بیشتر از کفر و شناسایی آن، نفاق است که شناسایی اش باید
انجام بگیرد و پیچیدگی هایش نیز بیشتر و بدتر است. بدین معنا که، نفاق عبارت است از، کفر و پیچیدگی
های دیگر و پنهان کاری ها!
حال شاید این بحث مطرح شود که چرا باید دراین
باره مطالعه وتحقیق کنیم؟ چرا این بحث مهم است؟
1- زیرا مومن خودرا دچار نفاق نبیند و در نفاق
نیفتد. به همان علتی که باید کفر را بشناسیم، باتوجه به اینکه نفاق پیچیدگی هایش
بیشتر است.
2- در آخرالزمان چه در فتنه های قبل ازظهور،
زیرا منافقین را در آن زمان رسوا میکند و این جزو درگیری های ما در آخرالزمان است
و چه درفتنه های بعدازظهور، چراکه نفاق واهلش ذلیل می شوند. خداوند بی سبب کاری را انجام نمی دهد. درنتیجه سبب
ذلت نفاق رشد عقل مردم و بالا رفتن بصیرت مردم است و یکی از معرفت های مهم آخرالزمان ما معرفت به
نفاق است و ما به این مسئله برای عبور از فتنه ها و وارد شدن به عصرظهور
نیازمندیم.
3- نفاق یکی از صورتهای کفر است.
4- نفاق، موضوع فرادینی با فراتر از جامعه
اسلامی است و لزوما در جامعه دینی اتفاق نمی افتد و الان ما می بینیم کفر، بقایش
به نفاق است. چراکه می فهمد باید تظاهر کند. کلمه هایی مثل: آزادی و حقوق
بشر، بار مثبت معنایی دارد و مردم معرفتشان به اینها بیشترشده ودرنتیجه اینها
مجبورند منافقانه عمل کنند.
ما درجهان کفر هم با نفاق روبه رو هستیم
بنابراین ما درجهان کفر هم با نفاق روبه رو
هستیم. به طور مثال درموضوع یمن، بحرین و... این را تبدیل به مسائل مهم جهانی
کردند و این نفاق که درمنطقه
وجود دارد، آنقدر پیچیده خواهد شد که در ظهور سفیانی هم جلوه های بسیار بزرگی از
آن را می بینید و اگر آقا امام زمان(عج) و هم چنین سفیانی ظهورشان الان باشد،
اوضاع الان با آن شرایط جور در میاد. البته زمان تعیین نمی کنیم، اما می گوییم شرایط
الان با شرایطی که بخواهد آن اتفاق ها بیفتد، خیلی با هم جور در می آید. زیرا؛
1)سفیانی درشام ظهور می کند و در حال حاضر شامات ملتهب است.
2)بی رحمی های شدیدی در شامات دیده میشود و
سفیانی هم بی رحمی های عجیب غریبی دارد.
3)سفیانی هم منافقانه عمل میکند.
وی با اشاره به اینکه، بعد از ظهور نفاق ضعیف
می شود، گفت: پس باید نفاق رابشناسیم تا به وسیله ی ما تضعیف شود و فتنه شناسی مان
تقویت شود. باید
با آمریکا هم گفت: اگر داعیه کمک به مردم مظلوم را دارد، پس چرا به بحرین ویمن کمک
نمی داد؟ پس او هم دارد منافقانه عمل میکند.
بنابراین برای شناخت نفاق، دلایل دیگری نیز
لازم است؛ وضعیت جهانی، وضعیت
منطقه، ضرورت های سه گانه شناخت نفاق در آخرالزمان و نیز اینکه مومن وقتی مومن
حقیقی است که کفر و نفاق را بشناسد تا هم خود دچار نشود و هم دیگران در این راه را
بشناسد.
حجت الاسلام پناهیان با بیان معنای قرآنی نفاق
مبنی بر اینکه، نفاق ازجهت لغت به معنای، پایان امر و یا کاری آمده است. این
معنی درقران هم آمده است: " گروهی ایمان آوردند وبعدکافر شدند (پایان یافتن
دوران ایمان شان) "، گفت: امام حسین(ع)نیز در کربلا به سپاه یزید فرمودند:آیا شما بعد ازایمانتان
کافر شدید؟ منافق شدید؟
علامه طباطبایی(ره) نیز در رابطه با معنی و
مفهوم نفاق می فرمایند: یکی، یک چیزی را پنهان و یک چیز دیگر را آشکار می کند ونشان
می دهد. یعنی یک چیزی می گوید، اما باطنش آن چیر نیست.(پنهان کردن کفر)
پناهیان با معرفی انواع
مختلف نفاق که عبارت اند از: نفاق اخلاقی، اعتقادی، گفت: درباره دو موضوع باید دغدغه داشته باشیم:
1- نفاق اخلاقی.
2_ ظرفیت نفاق.
منظور از ظرفیت نفاق این است
که، آیا ما ظرفیت این را داریم که خدای ناکرده یک روزی ایمانمان را ازدست
بدهیم؟ لذا ضرورت دارد بدانیم
چرا عده ای بعداز ایمان، منافق شدند و اگر این را بشناسیم، می توانیم این ظرفیت ها
را درخود از بین ببریم.
نفاق اخلاقی، درصدی اش اجتناب ناپذیر است. زیرا گاها مجبوری
عیبت را پنهان کنی، یا اعتراف به گناه نکنی. اما باید مراقب بود که همه پنهان کاری
ات را هم با این توجیه نکنی ومرز این دو را گم نکنی.
گاهی اوقات خود
منافقین هم نمی دانند منافقند
پناهیان در پایان سخنان خود
گفت: گاهی اوقات خود منافقین هم نمی دانند منافقند. واقعا فکر می کنند هدایت یافته
اند، واقعا فکر می کنند درست اند. ماباید به دیگران هم کمک کنیم تا گرفتار نفاق
نشوند. اما هشدار و تذکری هم که می دهیم، زشت وگزنده نباشد و موثر باشد. مثلا
بگوییم: بعضی از این اخلاق ها، نشانه ی نفاق است! پس مراقب باش و اینطور
دیگران را آگاه کنیم. اما متهم نکنیم الکی برچسب نزنیم؛
مثالی که درتاریخ داریم،
"اسامه" است. اسامه در جنگی می بیند حریفش به محض دریافتن شکست، سریع
شهادتین را می گوید که اسلام آورده و کشته نشود. اما اسامه می گوید: ای دروغگو! و
او را می کشد. اما وقتی این خبر به پیامبر(ص) می رسد، ایشان به شدت نهی کردند و
فرمودند: چرا این کار را کردی؟ تو به منافق بودنش چکار داشتی؟
برائت از دشمنان هم یکی از
نشانه های عدم نفاق است. بدترین نوع نفاق هم درکربلا بود که امام حسین(ع)را
به شهادت رساندند. درحدیثی ازپیامبر(ص)نیز هست که فرموده اند: دوگروه کمرم
راشکستند. یکی نادان احمقی که دینداری اش همراه با نادانی است و دیگری، منافق.
نتیجه اینکه؛ باید بدانیم
کارسخت است. چون تو باید در فضایی با منافق مبارزه کنی که نمیشود همینجوری به کسی
بگویی منافق!
در پایان نیز، قرائت حدیث
شریف کساء توسط مداح اهل بیت(ع) حاج میثم مطیعی و همه حاضرین در حسینیه
شهدای قهرود جهت طلب شفای آیت الله مجتبی تهرانی از درگاه خداوند متعال، پایان بخش
این مراسم نورانی بود.
کدخبرنگار: 211001