عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که باید از خوابیدن عقل به خدا پناه برد. بنابراین تمام انسان‌ها باید تلاش کنند تا با فرارسیدن فصل بهار، خود را از خمودگی و خفتگی عقل رها کرده و نجات بخشند.

عقیق: حجت‌الاسلام محمدرضا مصطفی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم درباره لزوم تحول انسان‌ها همراه با تحول طبیعت گفت: برخی از فصول سال، فصل حیات و سرزندگی و برخی دیگر نیز فصل خمودی و خاموشی طبیعت است

وی اظهار داشت: ما شروع و شکوه سال نو را به دلایل مختلف جشن می‌گیریم که یکی از آنها ایجاد تحول در درون خود انسان‌هاست. بهار یعنی زمانی که طبیعت خمود و خوابیده از خواب بیدار شده و زندگی شاداب خود را سر می‌دهد ما نیز باید خودمان را همگام با تغییر طبیعت، تغییر داده و زنده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تصریح کرد: تمام انسان‌ها باید تلاش کنند تا با فرارسیدن فصل بهار، خود را از خمودگی، خاموشی و خفتگی عقل رها کرده و نجات ببخشند، تحول انسان هم بر می‌گردد به اینکه ما چه نگاهی به لحاظ اخلاقی و روحی به خودمان داریم.

وی افزود: روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم که ایشان می‌فرمایند: شما باید از خوابیدن عقل به خدا پناه ببرید؛ اعوذ بالله من سبات العقل». «سبات» یعنی تعطیلی، انسانی که عقلش بخوابد کمتر می‌تواند با تحول طبیعت، متحول شود و خواب عقل، پیامدهای ناگواری را برای انسان در پی خواهد داشت

وی با بیان اینکه «یا محول الحول والاحوال» علاوه بر تحول در طبیعت، تحول و دگرگونی انسان‌ها را نیز در بر می‌گیرد، گفت: عقل خوابیده همانند فصل زمستان می‌ماند که رشد علمی و فعالیت عملی مثبتی ندارد؛ انسان خفته، در مقام اندیشه حرکتی ندارد و در مقام عمل هم گرفتار انواع تمایلات هواهای نفسانی و رذایل اخلاقی خواهد بود. اگر بتوانیم همگام با طبیعت، عقل خود را بیدار کنیم طبیعتاً در مسیر تکامل، کمال معنوی، فعالیت و سرزندگی جدید قدم خواهیم گذاشت.

مصطفی‌پور با اشاره به اینکه سنت ما ایرانیان و مسلمانان این است که در این ایام خانه‌های خود را پاکیزه کنیم، عنوان کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند موجب پاکیزگی قلب و از بین رفتن کینه شود صله رحم است و می‌توان شرایط را برای احیاء بُعد انسانیت با الهام گرفتن از طبیعت مورد بهره برداری قرار داد.

وی ادامه داد: وقتی در دعای تحویل سال نو می‌خوانیم «یا مقلب القلوب و الابصار»؛ تعبیر انقلاب بالاتر از تعبیر تحول است در انقلاب یک دگرگونی اساسی در فرد ایجاد می‌شود. آیات قرآن ما را متوجه این نکته می‌کند که قلب انسان باید همواره به سوی بیداری حرکت کند و بتپد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم عنوان کرد: انسان باید این بیداری طبیعت را پلی قرار دهد تا اگر روزی از حیات طبیعی عبور کرد و در عالم پس از مرگ به حیات جاودانه رسید، خود را برای آن لحظه آماده کند. بنابراین وقتی انسان تحولی را در درون خویش ایجاد کند یعنی هر لحظه آمادگی کوچ کردن از این جهان را خواهد داشت


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین