عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
گنجینه تاریخ حرم رضوی موزه آستان قدس رضوی با آثار و اشیای فرهنگی، هنری و تاریخی مانند سنگ مقام شریف حضرت رضا(ع)، وسایل روشنایی، ...

عقیق: لوح های طلا، کلید و قفل‌های قدیمی حرم مطهر، اشیای مربوط به شست وشوی حرم مطهر و زیارتنامه‌های فولادی آماده پذیرایی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) درایام عید نوروز است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسؤول گنجینه تاریخ حرم رضوی این سازمان با اعلام این خبر گفت: «تاریخ آستان قدس رضوی نشان می‌دهد، اشیایی که علاقه‌مندان و زائران مخلص حضرت رضا (ع) به آستان مقدس رضوی برای استفاده در حرم مطهر نذر یا اهدا کرده‌اند، پس از مدتی استفاده، در هنگام ضرورت تعویض شده و جای خود را به دیگر اشیای نذری می‌داده در نتیجه این مجموعه بدون استفاده در محلی خاص به نام خزانه نگهداری می‌شده که آن را می‌توان به عنوان هسته اولیه گنجینه یا موزه آستان قدس رضوی دانست.
مجید مهر دوست خاطر نشان کرد: در اواخر سال 1372 به دستور مقام منیع تولیت عظمای آستان قدس رضوی، به منظور آشنایی بیشتر مردم با مراحل رشد و توسعه شهر مشهد و نیز حوادثی که در طی قرنها بر اماکن متبرکه رضوی گذشته، گنجینه تاریخ مشهد (تاریخ حرم رضوی) بنیاد شد.
وی به اشیایی که در حرم مطهر جنبه کاربردی داشته و برای امری خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، نظیر وسایل روشنایی، زیارت نامه‌های فولادی، اشیای مربوط به شست و شوی حرم مطهر، لوحهای طلا، کلید و قفل‌های قدیمی حرم مطهر و ... اشاره کرد و افزود: اشیای مربوط به معماری اماکن متبرکه رضوی که در قسمتهای مختلف حرم مطهر نصب بوده‌اند از قبیل: سنگ مقام مطهر امام رضا(ع)، سنگاب خوارزمشاهی، محرابها، درهای چوبی و ضریح‌های مطهر و ... از دیگر آثار گنجینه حرم رضوی است.
وی اظهار داشت: هم اکنون این موزه با اجرایی شدن طرح توسعه در سال 1390، 200 مترمربع به فضای داخلی خود افزوده است که در حال حاضر در این مکان با نمایش نقشه مسیر هجرت حضرت رضا (ع) و همچنین عکسهای تاریخی اماکن متبرکه سبب جلب نظر بازدید کنندگان این موزه را فراهم آورده است.
مهردوست تصریح کرد: سنگ مقام مطهر امام هشتم(ع) که در سال 516 هـ.ق به سفارش احمدبن علی احمد بن احمد علوی حسینی به وسیله عبدا... بن احمد قره با نهایت ظرافت حجاری شده و شامل یک متن محرابی شکل در وسط و دو کتیبه دیگر در حاشیه به خط کوفی برجسته است.
کتیبه‌ای باریک نیز به خط نسخ، قسمت محرابی را در بر گرفته و لچکی‌های میان دو قسمت فوقانی محرابی و کتیبه‌های حاشیه به شاخ و برگهای اسلیمی مزین شده است.


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین