عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
ماهنامه زمانه (نامه انديشه، فرهنگ و ادبيات) دي و بهمن‌ماه 1392 شماره 122 و 123 (دوره جديد 35 و 36) در 68 صفحه، توسط كانون انديشه جوان منتشر شد.

عقیق: موضوع سفرنامه مستر همفر و حواشی آن، یکی از بحثهای فرامنطقه ای و جالب توجه پژوهشگران و محققان حوزۀ اسلام معاصر است. فارغ از بحث دربارۀ اصالت و حقیقت این سفرنامه، موضوع دیگری که در این باره شایستۀ توجه به نظر می رسد تاریخچۀ معارضات و مباحثاتی است که در دو قرن گذشته، میان متفکران و پژوهشگران درگرفته است

 

برای درک بهتر و عمیق این دو مسئلۀ مهم، زمانه پروندۀ بخش تاريخ اين شماره خود را با عنوان «معماي مستر همفر» به اين موضوع اختصاص داده است.

 

در اين پرونده تلاش شده است كتاب خاطرات همفر كه یکی از منابعي است كه به منشأ عقاید محمد بن عبدالوهاب ‌پرداخته بررسی شود. در اين پرونده گفت‌وگوهايي با دكتر صادق آينه‌وند و دكتر محمدحسين امير اردوش انجام شده است

 

پرونده جهان اسلام این شماره زمانه در ادامه بررسي وضعيت شيعيان در مناطق مختلف جهان به وضع شناسي شيعيان در آفريقاي سياه مي‌پردازد. در این پرونده به طور مختصر به وضعيت شيعيان بسياري از كشورهاي آفريقاي سياه پرداخته شده است و همچنين حجت الاسلام والمسلمين محمدحسین ملک زاده در گفت‌وگويي مفصل از مشاهدات و خاطرات و خطرات خود در برخی از این کشورها سخن گفت. 

 

 

وي درباره استعمار فرانوی غربیان و مناسبات شیعه، وهابی، صوفی و مسیحی در این پهنه از جهان و فرصتهای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در آفریقای سیاه كه هر روز در حال از دست رفتن مي‌باشند سخن به ميان آورده است. در اين پرونده همچنين در گفت‌وگو با دکتر محمود کریمی استاد پيشين دانشگاه اسلامی غنا پيرامون وضعیت فعلی حضور ایران و تشیع در آفریقای سیاه سخن گفته شده است. 

زمانه همچنين در پرونده‌اي ديگر به کارکرد منبر در انقلاب اسلامی پرداخته است. در این پرونده جایگاه منبر چونان رسانهای موفق در رخ دادن انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ آموزههای اسلامی بررسي شده است. 

از ديگر مطالب اين شماره زمانه مي‌توان به گزارش نشست «ويژه‌گي‌هاي شعر انقلاب اسلامي»، همچنين جلسه معرفي و نقد كتاب «تافته جدابافته» و چهارمين جشنواره مردمي فيلم عمار اشاره كرد. 

علاقه مندان می توانند نشريه زمانه را از نمايشگاه دائمي آثار كانون انديشه جوان (خيابان قدس، خيابان بهنام، پلاك 19) تهيه كنند و يا با تماس با شماره 1ـ88970840 مشترك شوند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین