عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

دبیر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد البرز گفت: مطالعه ویژگی‌ها و کارکردهای مسجد در صدر اسلام، سیمای مسجد طراز اسلامی را به‌خوبی روشن می‌کند.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر موسوی، دبیر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد البرز،گفت: امروزه مساجد از ویژگی‌ها و کارکردهای حقیقی مسجد در‌ صدر اسلام همچنان فاصله دارند که برای رسیدن به الگوی اسلامی مسجد، نیاز به کم کردن این فاصله‌هاست.

وی افزود: آنچه در نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌عنوان مسجد طراز جامعه اسلامی مطرح شده در واقع یعنی عهده‌دار شدن نقش‌های مهمی در مساجد در زمینه عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که در این راستا برای تبیین جایگاه و شاخصه‌های مسجد طراز اسلامی باید به صدر اسلام رجوع کرد چراکه مطالعه و تشریح کارکرد مساجد در صدر اسلام می‌تواند بهترین الگو در ایجاد مسجد جامع طراز اسلامی باشد.

زمینه‌سازی برای عبادت و حضور خالصانه؛ از مزیت‌های مساجد اسلامی
مو‌سوی با بیان اینکه مسجد، جایگاه سجده است و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست، اظهار کرد: مسجد اسلامی جایی‌ است که زمینه را برای عبادت و حضور خالصانه مردم فراهم می‌کند، تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر دعا، با خدا انس بگیرند.
وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) از نخستین روزهایی که دعوت به اسلام را به‌صورت آشکارا مطرح ساختند، از کعبه و مسجدالحرام به‌عنوان پایگاه عبادی استفاده می‌کردند و شواهد تاریخی بیانگر آن است که مسلمانان را تشویق و ترغیب می‌کردند تا به مسجد رفت و آمد کنند و حتی نخستین کار پیامبر اکرم(ص) پس از هجرت به مدینه ساختن مسجد در نزدیکى مدینه بود.
این مسئول یادآور شد: واژه طراز به‌معنای سنجش، برابری، تعادل و یکسانی است، یعنی اینکه یک معیار سنجش تعیین می‌گردد و بر اساس آن معیار و شاخص میزان تعادل و یکسانی، هم‌وزنی و همانندی آن مشخص می‌شود که با توجه به این معانی و تعریف‌ها در مرحله نخست می‌بایست یک مسجد ایده‌آل را در تمامی جنبه‌ها توصیف کرد و دیگر مساجد کشور را بر اساس آن منطبق کرد ولی با توجه به اینکه هر یک از استان‌ها و شهرستان‌ها فرهنگ و آداب رسوم خاص خود را دارند اگر این مسئله در تعریف مسجد طراز اسلامی لحاظ گردد کاربردی‌تر ومعقول‌تر است.
دبیر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد البرز گفت: مساجد می‌توانند با ایجاد جذابیت در برنامه‌های فرهنگی و تقویت کادر مسجد مانند امام جماعت، خادم و هیئت امنا و داشتن فضایی مناسب به‌عنوان مکانی دینی و عبادی معیارهای لازم را به‌عنوان مسجد طراز اسلامی در خود ایجاد کنند.
وی افزود: برنامه‌های مختلف فرهنگی مساجد تأثیرات زیادی در ایجاد جذابیت و جذب قشر جوان و نوجوان به مساجد دارد که در این راستا مساجد می‌بایست مجتمع‌های فرهنگی باشند که در جنبه‌های مختلف فرهنگی ـ اجتماعی فعالیت داشته باشند.
موسوی در پایان اظهار کرد: در صدر اسلام کاربری مساجد بسیار گسترده‌تر از زمان حال بود به‌طوری‌که به‌عنوان مراکز حکومتی اسلام کاربری داشتند و امروز و در شرایط جنگ نرم و هجمه‌های ضد‌‌فرهنگی استکبار که همواره مورد توجه و تأکید رهبر فرزانه انقلاب بوده و هست، می بایست خدمات‌رسانی مساجد به مردم مجدداً تعریف شده و به‌روز‌رسانی شود.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین