عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
پاسخ حجت الاسلام نصوری به یک پرسش مهدوی؛
از ویژگی های رجعت کنندگان این است که ایمان خالص حتی در نیت هایشان است، ولایت پذیری آگاهانه دارند، سنخیت با اهل بیت(ع) دارند، مطیع و مقاوم در برابر سختی های دوران غیبت بوده و برگزیدگان طول تاریخ هستند.
عقیق: رجعت ازجمله معتقدات شیعه امامیه است و به معنای بازگشت به سوی دنیا، پس از مرگ و پیش از آخرت است که با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر(عج) و پیش از شهادت آن حضرت و برپا شدن قیامت واقع می شود. رجعت همگانی نیست بلکه مخصوص مؤمن خالص یا مشرک محض می باشد. با توجه به این نکات، پاسخ حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت را به یک پرسش مهدوی می خوانیم:

رجعت به چه معناست و شامل چه کسانی می شود؟

"رجعت به معنای بازگشت به دنیاست که هنگام ظهور اتفاق می افتد و مربوط به نیکان و بدان دنیاست. البته نه به صورت عمومی، بازگشت حجت های الهی و گروهی از مومنان خالص و جمعی از کفار و منافقین که به دنیا پشت کردند. در دوره ای پیش از قیامت به این دنیا می آیند و ثمره کارهای خود را می بینند.
امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند: مومنان برمی گردند تا عزیز شوند و چشمان آنان روشن شود و تبهکاران برمی گردند تا خداوند آنها را خوار و ذلیل کند یعنی بخشی از اجر و کیفر ازسوی خداوند در همین دنیا عملی می شود.
رجعت در روایات و قرآن به معنای ایام الله یاد شده است و چون از اعتقادات ما شیعیان است از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. به طوری که امام صادق(ع (می فرمایند سه روز ایام الله است. روز قیام امام زمان(عج)، روز رجعت و روز قیامت.
از نشانه های ما شیعیان این است که ایمان به رجعت و روزی که مومنین خالص و کفار بر می گردند، داشته باشیم.
آیات زیادی است که بر اتفاق این امر دلالت می کند آیه 183 سوره نمل و ادعیه و زیاراتی که بر این امر استناد می کند دعای عهد است و امام صادق(ع) می فرمایند اگر کسی 40 صبح این دعا را بخواند از یاران حضرت می شود و اگر پیش از قیام هم بمیرد در زمان ظهور از قبر بیرون می اید و جزو یاران حضرت می شود.
در زیارت جامعه کبیره نیز امام هادی(ع) به رجعت اشاره می کند، در زیارت مطلقه امام حسین(ع) همین جور در آل یاسین به خصوص از شخصیت های مومنی که می گوییم رجعت می کنند، صحبت شده است. در زیارت حضرت ابوالفضل داریم این امام زاده ای که بسیار عظیم الشان است که می گوییم ما شهادت می دهیم و یقین داریم به بازگشت امثال حضرت عباس و اصحاف کهف.
از ویژگی های رجعت کنندگان این است که ایمان خالص حتی در نیت هایشان دارند به طوریکه غیر از خدا هیچ چیز دیگری در اذهان خود ندارند، ولایت پذیری آگاهانه داشته باشند نه اجبارانه و سنتی، سنخیت با اهل بیت داشته باشند مانند سلمان فارسی باشند، مطیع و مقاوم در برابر سختی های دوران غیبت بوده و از همه مهم تر اینکه این ادم های خالص که بر می گردند برگزیدگان طول تاریخ هستند.
اولین رجعت کنندگان طبق روایات امام حسین(ع) است و فضایی برای امام ایجاد شده تا بتوانند شرایط دوران ظهور را ببیند که شاد بشوند مومنین و خار شوند منافقین.
اینکه الان باب شده و می گویند مثلا فلانی رجعت می کند از جریان های انحرافی است که دشمنان و وهابی ها از آن سو استفاده می کنند."

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین