عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶
از مقتضیات این زیارت – مضاف بر یاآوری فداکاری های امام حسین(ع) در راه خدا- اهتمام به مراعات تعالیم دین از جمله نماز، حجاب، بخشش، اصلاح، بردباری، ادب و حرمت های مسیر و سایر تعالیم فاضله است تا به خواست خدا این زیارت، گامی در راه تربیت نفس باشد و آثار آن در زیارت های بعدی باقی بماند، گویا با این زیارت در مجلس تعلیم و تربیت امام(ع ) شرکت کرده اید.

عقیق:پیرامون درخواست جمعی از مومنان مبنی بر توصیه هایی پدرانه از آیت الله سیستانی همزمان با مناسبت بزرگ اربعین حسینی جهت فیض هر چه بیشتر از این مناسبت، آیت الله سیستانی بیاناتی را ایراد نموده اند متن این بیانات به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وآله الطاهرين .. 

شایسته است مومنانی که خدا توفیق این  زیارت را نصیبشان نموده آگاه باشند که خداوند پیامبران و اوصیایش را به عنوان الگو ، رهبر و راهنما و حجتی  برای مردم فرستاده تا از تعالیمشان بهره بگیرند و به آنها اقتدا کنند. و خداوند زیارت این اوصیا را برای زنده و جاودان کردن نام و بزرگی شأنشان سفارش نموده تا اینکه در تعالیم و احکام خداوند یک یادآور برای مردم باشند زیرا آنها نمونه والای اطاعت خداوند ، جهاد در راهش و فداکاری در راه دین بوده اند.

از مقتضیات این زیارت – مضاف بر یاآوری فداکاری های امام حسین(ع) در راه خدا- اهتمام به مراعات تعالیم دین از جمله نماز، حجاب، بخشش، اصلاح، بردباری، ادب و حرمت های مسیر و سایر تعالیم فاضله است تا به خواست خدا این زیارت، گامی در راه تربیت نفس باشد و آثار آن در زیارت های بعدی باقی بماند، گویا با این زیارت در مجلس تعلیم و تربیت امام(ع ) شرکت کرده اید. 

هیچ یک از ما محضر ائمه(ع) را درک نکرده ایم تا مستقیما از آنها بیاموزیم و به دستشان تربیت شویم اما خداوند با تعالیم و مواضعشان آنها را برای ما حفظ نموده و ما را به زیارت قبورشان تشویق کرده تا اسوه هایی متمایز برای ما  باشند و از سوی دیگر میزان صداقت ما برای حضور در نزد آنها و استجابت دعوت و مواعظشان را محک می زند، همانگونه که کسانی که با آنها زیستند و شرفیاب حضورشان بودند را قبلا آزمایش کرده است، بر حذر باشیم از این موضوع که امید ما ،رویایی غیر صادقه باشد و باید بدانیم ما زمانی می توانیم امید به محشور شدن با اهل بیت علیهم السلام را داشته باشیم که مطابق دستورات آنها باشیم.امیر المومنین(ع) در جنگ جمل فرمود: "( قد حضرنا قوم لم يزالوا في أصلاب الرجال و أرحام النساء ) فمن صدق في رجائه منا لم يصعب عليه العمل بتعاليمهم والإقتداء بهم ، فتزكّى بتزكيتهم وتأدب بآدابهم "یعنی قومی به نزد ما می آیند که همچنان در صلب مردان و رحم زنان هستند، پس هر کس در امیدش به ما صادق و خالص است عمل به تعالیم ما برایش سخت نیست پس خودت را با تعالیم و آداب آنها تزکیه و تأدیب کن.

اهمیت نماز را حتما حتما در نظر داشته باشد همانگونه که در حدیث شریف از آن به عنوان ستون دین و معراج مومن یاد شده که اگر پذیرفته شود بقیه اعمال نیز پذیرفته می شود و اگر رد شود  باقی اعمال نیز رد می شود، شایسته است در اول وقت خوانده شود و پسندیده نیست که مومن در زمان فرا رسیدن وقت نماز به کاری دیگر بپردازد زیرا نماز افضل عبادات است، خود ائمه(ع) گفته اند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک می شمارد نمی رسد و از سوی دیگر از میزان توجه امام حسین(ع) به نماز ظهر عاشورا باخبرید. 

اخلاص را نیز حتما در نظر داشته باشید، ارزش کار انسان به میزان اخلاصش است ، خداوند نیز فقط کارهای خالص را می پذیرد و خداوند به حسب درجه اخلاص بر ثواب عمل تا هفتصد بار می افزاید. زوار باید در طول مسیر ذکر خدا را بگویند وعمل خود را خالص کنند و خداوند با هیچ نعمتی به اندازه اخلاص در گفتار، کردار و اعتقاد بر بنده اش منت نگذاشته ، عمل غیر خالص با اتمام این دنیا تمام می شود اما عمل خالص در این دنیا و مابعدش جاویدان است.

به پوشش و حجاب توجه ویژه داشته باشید این موضوعی است که اهل بیت(ع) حتی در سخت ترین شرایط هم به آن اصرار داشتند شرایط سخت کربلا نمونه والای این مسئله است هیچ اقدامی از دشمن به اندازه هتک حرمت هایشان اهل بیت(ع) را نیازرد پس بر همه زوار به خصوص بانوان است که عفاف را در رفتار، پوشش و ... مراعات فرمایند و از هرگونه لباس تنگ، زیور آلات و یا اختلاط و... دوری نمایند تا این زیارت مقدس آلوده نشود.  

از خداوند می خواهم درجه پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار )ع) را در دنیا و آخرت رفیع گرداند همانگونه که آنها در راهش و برای هدایت خلقش خود را فدا نمودند و نیز بر آنها درود فرستد همانگونه که بر برگزیدگان قبلی اش به ویژه ابراهیم و آل او درود فرستاد ، و هم چینین از خداوند می خواهم این زیارت را بر زوار ابا عبدالله(ع) مبارک گرداند ، از آنها بپذیرد و جزای خیر دهد و توشه آخرت گرداند روزی که هر کس با امامش خوانده میشود، و اینکه تمام شهیدان این راه را با امام حسین(ع) و اصحابش پاکش محشور گرداند؛ همانا خداوند شنونده و اجابت کننده است.


منبع:شیعه نیوز

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین