عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
اگر حیوان درنده ‏اى به ما حمله کرد و وقت نماز تنگ بود چه کنیم؟ فرمودند: با همان وضعى که دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد.

عقیق: شیوه روان تفسیرآیات قرآن عظیم الشان، توسط حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درتفسیر نور ایشان جمع شده است که در اینجا به تفسیر یک آیه در موضوع یاد خدا می پردازیم:

فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَما عَلَّمَکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ (البقرة/۲۳۹)‏

پس اگر (از دشمن یا خطرى) بیم داشتید، پیاده یا سواره (به هر شکل که مى‏ توانید نماز گزارید) و آنگاه که ایمن شدید خدا را یاد کنید، همانگونه که آنچه را نمى ‏توانستید بدانید به شما آموخت.

نکته ‏ها:

در قرآن گاهى به جاى کلمه‏ ى «صلوة»، کلمه «ذکر» گفته شده است، چنانکه درباره نماز جمعه مى‏ فرماید: «فاسعوا الى ذکر اللّه» به سوى ذکر خدا بشتابید. و یا خداوند به موسى ‏علیه السلام مى ‏فرماید: «اقم الصلوة لذکرى» نماز را بپادار تا یاد من باشى. در این آیه نیز مراد از «فاذکروا اللّه» نماز است.

آرى، فلسفه و روح نماز، یاد خداوند است.
این آیه اشاره به نماز خوف دارد که در شرایط جنگى با احکام مخصوصى که در فقه آمده است، اقامه مى‏ شود.
در احادیث مى‏ خوانیم که پیامبر(ص) در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت على‏(ع) در بعضى از جنگ‏ها دستور مى ‏دادند که هنگام جنگ با ایماء و اشاره نماز بخوانند. امام کاظم(ع) در جواب شخصى که پرسید: اگر حیوان درنده ‏اى به ما حمله کرد و وقت نماز تنگ بود چه کنیم؟ فرمودند: با همان وضعى که دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد. (1)

پیام‏ها:

1- نماز، در هیچ حالى ساقط نمى‏ شود. «فان خفتم فرجالا او رکبانا»
2- در اسلام عسر و حرج نیست. وقتى امکان استقرار بدن و یا ایستادن به سوى قبله و یا سایر شرایط نباشد، حذف مى‏ شوند. «فرجالا او رکبانا»
3- نماز، شکر نعمت است. «فاذکروااللّه کما علّمکم»
4- بعضى از مسائل را انسان نمى‏ داند، ولى مى‏ تواند به تجربه بدست آورد .ولى بعضى از مسائل را انسان نمى ‏داند و نمى ‏تواند که بداند، مگر از طریق وحى. «ما لم تکونوا تعلمون» ونفرمود: «لا تعلمون»


پی نوشت:

1- تفسیر نمونه، ج‏۲، ص ۱۴۸ ونورالثقلین، ج‏۲، ص‏۲۳۹.

-تفسیر نور /حجت الاسلام و المسلمین قرائتى

منبع:جام


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین