عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
کتابخانه مسجد جامع «شیخ زاید» نخستین کتابخانه ای است که در مناره مسجد واقع شده است و کتاب های نفیس قرآنی و اسلامی به قدمت هزار ساله در آن وجود دارد.
عقیق: نخستین کتابخانه ای که در مناره مسجد واقع شده در مسجد جامع «شیخ زاید» در امارات قرار دارد. این کتابخانه سال 2007 میلادی در مناره مسجد جامع شیخ زاید افتتاح شده است و در آن بیش از سه هزار عنوان کتاب با موضوع هنر و تمدن اسلامی به 12 زبان زنده دنیا وجود دارد. در این کتابخانه همچنین کتاب هایی که قدمت یک هزار ساله قرا دارد که نماد تمدن اسلامی به شمار می رود.


در طراحی این مسجد، سعی شده تا از فضاهای خالی استفاده شود و به همین دلیل در یکی از مناره های این مسجد کتابخانه احداث شده است. قرار است تا سال 2017 میلادی این کتابخانه به عنوان یکی از بهترین کتابخانه های جهان در موضوع تمدن اسلامی تبدیل شود.

مسجد جامع شیخ زاید، منبر فکری و تمدنی به شمار می رود و زائران بسیاری با حضور در مسجد از این کتابخانه استفاده می کنند. عبدالله الحوسنی، راهنمای گردشگری مسجد جامع شیخ زاید گفت: این کتابخانه کتابهای تخصصی در زمینه معماری و هنر اسلامی را دارد و بیش از صد کتاب نادر جهان در این کتابخانه وجود دارد.

در این کتابخانه نسخه های خطی، قرآن کریم که در قرن شانزدهم در اروپا چاپ شده، وجود دارد و نسخه قرآنی عثمان بن عفان که از سوی عبدالله گل به مسجد هدیه داده شده، وجود دارد.مسجد شیخ زاید، مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.


این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیره ابوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.

روزانه دهها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین، بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه این مسجد به روی غیرمسلمانان باز است، آنها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین