عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
در تعبيرات دينی، ما هرگز كلمه ‏ای كه به‏ معنی " کشتن نفس" باشد، پيدا نمی كنيم.
عقیق: يك پرسش ديگر باقی است و آن اينكه اگر از نظر اخلاقی اسلامی استعدادهای طبيعی نبايد نابود شود، پس تعبير به نفس كشتن، يا ميراندن‏ نفس كه احيانا در تعبيرات دينی و بيشتر در تعبيرات معلمين اخلاق اسلامی‏ و بالاخص در تعبيرات عارف مشربان اسلامی آمده است، چه معنی و چه‏ مفهومی دارد؟

پاسخ:

اسلام نمی‏گويد طبيعت نفسانی و استعداد فطری طبيعی را بايد نابود ساخت، اسلام می‏گويد: نفس اماره‏  را بايد نابود كرد، همچنانكه گفتيم، نفس أماره نماينده اختلال و به‏ هم خوردگی و نوعی طغيان و سركشی است كه در ضمير انسان به علل خاصی رخ‏ می‏دهد. كشتن نفس أماره معنی خاموش كردن و فرو نشاندن فتنه و طغيان را در زمينه قوا و استعدادهای نفسانی می‏دهد.

فرق است ميان خاموش كردن‏ فتنه و ميان نابود كردن قوائی كه سبب فتنه می‏گردند؛ خاموش كردن فتنه‏ چه در فتنه‏ های اجتماعی و چه در فتنه ‏های روانی مستلزم نابود كردن افراد و قوائی كه سبب آشوب و فتنه شده‏ اند نيس ، بلكه مستلزم اين است كه‏ عواملی كه آن افراد و قوا را وادار به فتنه كرده است از بين برده شود .

اين نوع ميراندن گاهی به اشباع و ارضاء نفس حاصل‏ می‏شود و گاهی به مخالفت با آن .

اين نكته بايد اضافه شود كه در تعبيرات دينی، ما هرگز كلمه ‏ای كه به‏ معنی"نفس كشتن" باشد، پيدا نمی كنيم. تعبيراتی كه هست كه البته‏ از دو سه مورد تجاوز نمی كند بصورت ميراندن نفس است .


پی نوشت:

ده نکته/شهیدمطهری

منبع:جام


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
0
0
کشتن نفس در کلام مولا امام علی (ع) وجود دارد.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین