عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۳:۲۹
چرا زنان اگرچه در خانه تنها باشند باید حجاب خود را در نماز حفظ کنند؟

عقیق:  باید دانست اهمیت و فواید نماز در زندگى انسان داراى ابعاد بسیارى است، که مهمترین آن رشد روحیه عبادت و ارتباط با خدا و همچنین نهادینه شدن رفتارهاى صحیح فردى و اجتماعى است.

مانند رعایت نظم در زندگى با التزام به اوقات نماز و رعایت حقوق دیگران با خوددارى از غصب مکان و لباس و نسبت به زنان نیز رعایت حجاب و پوشش در نمازهاى پنج‏گانه تمرین مستمر براى نهادینه شدن این رفتار شایسته براى زنان در طول روز و در ارتباط با دیگران مى‏ باشد.

حتى در مورد مردان نه تنها با بدن عریان نماز خواندن باطل و دور از روح خضوع و احترام به ساحت مقدّس پروردگار است بلکه بهتر این است که علاوه بر پوشش مقدار واجب با لباسى نماز بخواند که نشانه احترام باشد اما از آنجا که اهمیت پوشش براى زنان بیشتر است بر آنان واجب شده است.

البتّه حکمت اصلى این حکم را خداوند متعال مى‏ داند اما مى‏ توان گفت که شکى نیست که خداوند از همه چیز و در همه حال با خبر است و پوشیده و پنهان براى او مفهومى ندارد، با بندگان خود نیز نامحرم نیست، ولى انسان در حالت عبادت، خود را در حضور خدا مى‏ بیند و با او سخن مى‏گوید و به راز و نیاز با او برمى ‏خیزد.

»وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ
الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛توبه 9، آیه 105

»بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏ بینند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده مى ‏شوید؛ و شما را به آنچه عمل مى‏ کردید، خبر مى‏ دهد!«.

در چنین حالى باید مناسبترین لباس را در حضور او پوشید و روشن است که مناسب‏ترین لباس براى زن همان لباس کامل است، یعنى لباسى که نشانه عفّت و پاکدامنى اوست و بهترین حالات او را منعکس مى‏ کند، تنها چنین لباسى شایسته حال عبادت باشد.

:پی نوشت

منبع: ر.ک: محمدى اشتهاردى، پوشش زن در اسلام، ص45، قم، نمونه، چ چهارم،

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین