عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۷
روس ها معتقدند که روسیه باید به سوی آینده ای برود که در آن اسلام به عنوان وسیله ای برای متحد کردن جامعه باشد. در حقیقت اسلام باید حامی پیشرفت و تحول در جامعه روسیه باشد.

عقیق: حدود دو ماه پیش، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با مفتی های روس در یوفا دیدار کرد و گفتگویی در مورد همکاری دولت و سازمان های اسلامی بین آنها انجام شد.
پوتین معتقد است که سوء استفاده سیاسی از مذاهب مختلف از جمله اسلام در سراسر جهان صورت می گیرد و برخی از نیروهای سیاسی از جنبش های رادیکال اسلامی در راستای منافع خود استفاده می کنند که این هیچ ارتباطی با مسلمانان واقعی از جمله مسلمانان روسیه ندارد.
وی همچنین تاکید دارد که بسیاری برای تضعیف روسیه و ایجاد اختلاف در قلمروی این کشور از این جنبش های رادیکال استفاده می کنند.
به گفته پوتین، این حرکت ها که از خارج کنترل می شود برای ایجاد اختلاف در میان گروه های قومی در جامعه اسلامی و ایجاد نگرش های تفرقه افکنانه در مذاهب است.
در حال حاضر 82 سازمان مذهبی اسلامی ثبت شده در روسیه وجود دارد و پوتین معتقد است که برای مقاومت موفقیت آمیز در برابر چالش های مدرن، باید تعداد بیشتری از رهبران اسلامی در روسیه پرورش پیدا کنند و مدراس دین شناسی اسلامی در این کشور ساخته شوند.
این به معنای ساخت مدارس دین شناسی است که فضای معنوی مستقلی برای روسیه به وجود بیاورد و از سوی اکثریت دانشمندان اسلامی جهان به رسمیت شناخته شود.
پوتین در این باره می گوید که ایجاد یک تصویر مثبت از اسلام سنتی به عنوان بخش مهم معنوی از هویت همه روس ها لازم و ضروری است.
یوری میکائیلوف،مدیر مرکز ‘Ladomir’ با مطرح کردن این سوال که «چه اسلامی باید در روسیه وجود داشته باشد» در پاسخ می گوید: جواب منحصربه فردی را برای این سوال می توان در اظهارت رییس جمهوری روسیه یافت: روسیه باید به سوی آینده ای  برود که در آن  اسلام به عنوان وسیله ای برای متحد کردن جامعه باشد. در حقیقت اسلام باید حامی پیشرفت و تحول در جامعه روسیه باشد.
به گفته میکائیل، یک موقعیت مدنی سازنده، مثبت و روشن باید در جامعه وجود داشته باشد و این ویژگی ها را به راحتی می توان در تمدن اسلامی یافت.
وی معتقد است که هنوز هم در روسیه درک کافی در مورد هر چیزی که تمدن اسلامی به وجود آورده، وجود ندارد اما اگر مسکو از اسلام به عنوان وسیله ای برای مدرنیزه کرده جامعه استفاده کند،روسیه به یک محور جهانی تبدلی می شود که دانشمندان ژئوپولیتیک و سیاسی مکرر درباره آن بحث خواهند کرد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین