عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱
در قالب طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی
سازمان اوقاف ۹۶ پایگاه در مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه در شش استان سمنان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی راه‌اندازی کرده است تا میزبان کاروان‌های پیاده‌روی امام رضا (ع) باشد.

حرکت پیاده تا حرم رضویعقیق:حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی که به جهت خدمت‌رسانی به زائران پیاده حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، گفت: یکی از سنت‌های حسنه که در سال‌های اخیر در میان مردم ما نهادینه شده پیاده‌روی زایران حرم امام رضا (ع) و حضور آنها در 28 صفر به صورت دسته‌جات عزاداری در مشهد مقدس است. سال‌های گذشته با آمارگیری دقیق زایرانی که پیاده در ایام پایانی ماه صفر به مشهد مقدس مشرف شده بودند 130 هزار نفر اعم از خواهران و برادران بوده‌اند اما هیچ نهاد یا سازمانی مسئولیت میزبانی از این تعداد زائر را عهده‌دار نبوده است.

وی افزود: ما احساس کردیم سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند مسئولیت پذیرایی و خدمت‌رسانی به این حرکت فرهنگی و خودجوش مردمی را بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به استان‌هایی که کاروان‌های پیاده‌روی به عنوان مبدأ حرکت پیاده خود به سوی حرم امام رضا (ع) از آنجا حرکت می‌کنند، تصریح کرد: شش استان سمنان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مبدأهایی هستند که پیاده‌روی زائران از این استان‌ها آغاز می‌شود. سازمان اوقاف نیز 96 پایگاه در مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه در این شش استان راه‌اندازی کرده است تا بتواند میزبان کاروان‌های پیاده‌روی امام رضا (ع) باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه هدف از اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی را پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران حرم مطهر رضوی و همچنین ایجاد فضای معنوی در امامزادگان و بقاع متبرکه در استان‌های میزبان به عنوان قطب معنوی استان و استفاده از این ظرفیت در جهت پاسخ‌گویی به شبهات عنوان کرد.

حجت‌الاسلام شرفخانی در ادامه با اشاره به پیاده‌روی عظیم و میلیونی اربعین حسینی در عراق تصریح کرد: متأسفانه موضوع پیاده‌روی برای زیارت ائمه اطهار در کشور ما هنوز نهادینه نشده است در حالی که در اربعین حسینی همه مردم عراق به صورت خودجوش خدمت‌رسانی به زایران حسینی را بر عهده می‌گیرند که این موضوع در کشور ما نیز باید نهادینه شود که در همین رابطه سازمان اوقاف کاروان‌هایی را که از سال گذشته برای پیاده‌روی در ایام پایانی ماه صفر و زیارت حضرت امام رضا(ع) در روز شهادت آن بزرگوار اعلام آمادگی کرده بودند، شناسایی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال 160 هزار نفر در قالب کاروان‌های پیاده‌روی به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کنند و سازمان اوقاف و امور خیریه خدماتی از قبیل اسکان، پذیرایی و امکانات امنیتی و اجتماعی مورد نیاز را با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف کشور از قبیل هلال‌احمر، نیروی انتظامی، بسیج، مراکز بهداشتی و درمانی و پلیس راه به این زایران ارایه می‌کند.

اعزام یکصد روحانی در سطح 96 پایگاه استقبال از کاروان‌های پیاده، برپایی خیمه‌های معرفت و نمایشگا‌ه‌های فرهنگی با موضوع زیارت، آداب و رسوم و آثار و برکات زیارت و بازگویی خاطرات مرحوم ابوترابی به عنوان پایه‌گذار این حرکت در شکل عمومی آن از جمله اقداماتی بود که معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به آنها اشاره کرد.

حجت‌الاسلام شرفخانی یادآور شد: ایستگاه‌هایی با عنوان همه واقف باشیم، برگزاری مراسم و برنامه‌های معنوی و توزیع بسته‌های فرهنگی شامل جانماز، کتاب ادعیه، کتابچه و کاورهای مخصوصی جهت راحتی بیشتر زایران در پیاده‌روی از دیگر اقداماتی است که این سازمان انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ثبت این حرکت خودجوش معنوی و فرهنگ‌سازی در این زمینه خاطرنشان کرد: برای ثبت این فعالیت فرهنگی عظیم مسابقه‌ای در شش بخش مختلف شامل مطبوعات و خبر، کلیپ و نماهنگ، شعر، عکاسی، خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی با موضوع خدمت‌رسانی به زایران امام رضا)ع) طراحی شده است که فراخوان آن بزودی اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه این مسابقه صرفا در رابطه با موضوع پیاده‌روی به سوی حرم امام رضا (ع) طراحی شده است، تأکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی مربوط به جشنواره رضوی هیچ ارتباطی با این مسابقه ندارد و این دو موضوع کاملا از هم جدا هستند.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌های جداگانه برای هر بخش از این مسابقه گفت: دبیرخانه بخش عکاسی در استان گلستان، دبیرخانه بخش کلیپ و نمایش در استان مازندران، دبیرخانه بخش مطبوعات در استان خراسان شمالی، دبیرخانه شعر در خراسان رضوی و دبیرخانه خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی به ترتیب در استان‌های خراسان جنوبی و سمنان راه‌اندازی شده است که با هماهنگی انجمن‌ها و حوزه‌های هنری استان آثار ارسالی را دریافت و مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی مهلت ارسال آثار به این مسابقه را حداکثر تا 12 بهمن عنوان کرد و افزود: 20 روز پس از آخرین مهلت ارسال کار ارزیابی آنها آغاز می‌شود و اختتامیه مسابقات نیز در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی از کمک‌هزینه سفر عمره مفرده و عتبات نیز به عنوان جوایز مسابقه نام برد. حجت‌الاسلام شرفخانی در ادامه به تعداد پایگاه‌های مستقر در هر استان اشاره کرد و افزود: 12 پایگاه در استان مازندران، 20 پایگاه در سمنان، 18 پایگاه در خراسان شمالی، 7 پایگاه در خراسان جنوبی و 30 پایگاه در خراسان رضوی مسئولیت میزبانی و خدمت‌رسانی به زایران پیاده حرم رضوی را عهده‌دار هستند.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش ثبت‌نام و راه‌اندازی این کاروان‌های پیاده‌روی هیچ نقشی ندارد و این حرکت، حرکتی کاملا خودجوش و مردمی است و سازمان اوقاف تنها مسئولیت خدمت‌رسانی و ارایه خدمات مورد نیاز به زایران را بر عهده گرفته است.

شایان ذکر است، نخستین کاروا‌ن‌های پیاده‌روی حرم مطهر رضوی از روزهای هفتم و هشتم صفر حرکت خود را آغاز می‌کنند.

 

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین