عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴
هيچ مردى بعد از اسلام نفعى بالاتر از همسر مسلمان عايدش نشد كه چون به او بنگرد مسرور گردد، و چون به او فرمانى دهد اطاعت نمايد، و در نبود شوهر مال او و ناموس خود را حفظ نمايد.

عقیق: امام سجاد(ع)فرمود: بهترين زنان آنست كه: خوشبو، و طباخ(خوش غذا) خوبى باشد، اگر خرج كند در راه صحيح و خوب خرج كند، و اگر امساك نمايد به روش صحيح باشد.
و اين گونه زنان از عمال الهى هستند و عمال خدا پشيمانى، و نكبت نخواهند داشت.

از امام صادق(ع): بهترين زنان آنست كه اگر خشمگين شود به شوهر گويد دست من در دست تو است(يعنى اختيار من با تو است) به بستر خواب نخواهم رفت تا از من راضى شوى.
پيغمبر(ص) فرمود: مى‏ خواهيد بهترين زنان را معرفى كنم؟ گفتند آرى يا رسول اللَّه. فرمود: بهترين زنان آنست كه بچه زياد مى‏ آورد و با عاطفه و محبت و عفيف و پوشيده باشد، در خانواده‏ اش عزيز و محترم، و براى شوهر متواضع و فروتن باشد. با شوهر شوخ و مزاح گر و نسبت به ديگران(از مردان) مستور و خوددار باشد.
به سخن شوهر گوش فرا دهد، و فرمانبردارى نمايد، در خلوت خود را براى او بيارايد و چون مردان ترك زينت ننمايد.
و فرمود: هيچ مردى بعد از اسلام نفعى بالاتر از همسر مسلمان عايدش نشد كه چون به او بنگرد مسرور گردد، و چون به او فرمانى دهد اطاعت نمايد، و در نبود شوهر مال او و ناموس خود را حفظ نمايد.
مردى به محضر پيغمبر(ص) آمد و گفت: يا رسول اللَّه! همسرى دارم كه چون به خانه ميروم به پيشوازم مى ‏آيد و وقتى بيرون ميروم بدرقه‏ ام مى ‏نمايد، و اگر مرا غصه‏ دار بيند؛ مى‏ گويد: غم مخور، كه اگر غم روزى مى‏ خورى؛ خداوند آن را به عهده گرفته. و اگر براى آخرت غم دارى و فكر ميكنى خداوند بر فكر و غم تو بيفزايد، پيغمبر(ص)، فرمود: او را بشارت بهشت ده، و به وى بگو كه تو يكى از عاملان خداوندى و در هر روز پاداش ۷۰ شهيد براى تو خواهد بود.
و در حديثى است كه فرمود: خداوند عمالى دارد كه اين زن يكى از آنهاست، و نصف اجر شهيدى را دارد.
از امام صادق(ع): خيرات الحسان(در سوره الرحمن) از زنان دنيا هستند، كه از حور العين زيباترند.
و از آن حضرت: شجاعت در خراساني ها، و قدرت جنسى در مردم بربر و سخاوت و حسد در عرب است، پس براى نطفه‏ هاى خو (همسر مورد نظر) انتخاب كنيد.
و از آن حضرت: حياء ده جزء است: نه جزء آن در زنان است و يك جزء در مردان. زن چون حيض بيند يك جزء آن را از دست ميدهد، و چون شوهر كند جزء ديگرش برود و چون بكارتش ازاله شود جزء ديگرى از حيائش برود، و پنج جزء آن بماند، و اگر به گناه(زنا) آلوده گردد و بفساد گرايد همه حياء او زائل شود، ولى اگر عفت خود را نگهدارد، پنج جزء آن باقى بماند.
از جابر، پيغمبر(ص) فرمود: اگر زن پنج نماز خود بگزارد و روزه رمضان را بگيرد، و دامن از زنا نگهدارد، و شوهرش را اطاعت نمايد، از هر درى كه بخواهد به بهشت در آيد.
و نيز فرمود: هر زنى كه شوهرش را بر حج و جهاد و طلب علم يارى كند، خداوند به او پاداش زن ايوب دهد.
از امام صادق(ع): پيغمبر(ص) فرمود: بهترين زنان امتم زيباترين و كم‏ مهرترين آنهاست.


پی نوشت:
مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏۱، ص۳۸1تا383.
مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏۱، ص:384
منبع:افکار نیوز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین