عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
گزارشی از فعالیت‌های شیعیان در فرانکفورت؛
اینجا آلمان است، در غرب اروپا. مسلمانان و شیعیان اینجا هم حضوری پررنگ دارند. بر اساس آمار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حدود 0.5 درصد از جمعیت آلمان را شیعیان تشکیل می دهند. علاوه بر حدود هشتصد هزار نفر شیعه اثناعشری، علویان و پیروان اسماعیلیه نیز در آلمان زندگی می کنند.
عقیق: محرم که فرا می رسد، پرچم های عزای حسینی در سرتاسر عالم برپا می شود، از آسیا و آفریقا گرفته تا اروپا و آمریکا. دیگر شور حسینی تنها به کربلا و شهرهای ایران محدود نیست. اگر به تصاویر مراسم عزاداری شیعیان و عاشقان امام حسین(ع) در غرب اروپا و آمریکا نگاه کنی و ندانی که این مراسم در کجا برگزار شده، حتی شاید حدس هم نزنی این شور و نوا در قلب اروپا و آمریکا برپا شده است.



اینجا آلمان است، در غرب اروپا. مسلمانان و شیعیان اینجا هم حضوری پررنگ دارند. بر اساس آمار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حدود 0.5  درصد از جمعیت آلمان را شیعیان تشکیل می دهند. علاوه بر حدود هشتصد هزار نفر شیعه اثناعشری، علویان و پیروان اسماعیلیه نیز در آلمان زندگی می کنند. 



بیشترین شیعیان مهاجر آلمان از مناطقی مانند ایران، افغانستان، لبنان، ترکیه، عراق، پاکستان می باشند. مساجد و مراکز اسلامی مهمی در آلمان وجود دارد که از جمله آنها می توان به مسجد سلمان فارسی هانوفر، مسجد و مرکز اسلامی شهر آفن، مسجد اهل بیت و مسجد امام حسین شهر اشتوتگارت، مسجد امام صادق برلین، مسجد اهل بیت کلن، مسجد امام علی و مرکز اسلامی هامبورگ، مسجد لایپزیک و مسجد فاطمة الزهرا در شهر مونستر، کانون اسلامی فرانکفورت و مرکز اسلامی مونیخ اشاره کرد.



شهر فرانكفورت آلمان از ديرباز به دليل موقعيت مكاني در مركزيت اروپا همواره ميزبان مسلمانان و شيعيان زيادي از مليت هاي مختلف بوده است. مركز اسلامي فرانكفورت نیز حدود هشت سال است كه به همت مؤمنين و خيرين با هدف برگزاري جلسات و همايش هاي منسجم تر و همچنين برپايي نماز جمعه و محافل قرآني در مكان فعلي تأسيس شده است. مديريت مركز هم اكنون بر عهدۀ حجت الاسلام والمسلمين آقاي شيخ محمود خليل زاده مي باشد.



هيئت امام علي(ع) در محرم سال ١٤٣٠ قمري در مرکز اسلامی فرانکفورت تشكيل شد و جوانان و نوجوانان به ياري خدا توانستند مديريت اجرايي جلسات مذهبي مركز را به محو احسن اداره كنند و در تعظيم شعائر ديني اقدامات موثري را صورت پذيرند. 

هيئت امام علي (ع) مرکز اسلامی فرانکفورت

 
بديهي ست كه هر سال بر تعداد جواناني كه جذب هيئت مي شدند افزوده مي شد و كيفيت مجالس و محافل اعم از به تصوير كشيدن وقايع عاشورا در فضاي مركز اسلامي، استفاده از اشعار و مضامين برجسته در مراثي و نوحه ها، انتخاب مبلغين و سخنرانان برجسته، ترويج فرهنگ عاشورا و نهضت حسيني به زبان آلماني ارتقاء يافت.



هيئت امام علي(ع) مرکز اسلامی فرانکفورت هم اكنون با بيش از سي عضو رسمي و فعال به عنوان كارگروه رسمي مركز فرهنگ اسلامي فرانكفورت مسئوليت كلي امور اجرايي مراسم مذهبي را عهده دار است. تدوين و تهيه گزارش از جلسات و پوشش صوتي و تصويري برنامه هاي مركز نيز از وظايف كارگروه هيئت مي باشد. هيئت امام علي فرانكفورت همچنین در طول سال جلسات هفتگي برگزار مي كند.

اين جلسات كه در روزهاي شنبه برپا مي شود با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز و با قرائت زيارت جامعه كبيره ادامه مي يابد. همچنين شرح زيارت جامعه و مديحه سرايي و ذكر مصيبت از اركان اين جلسه مي باشد.



از اهداف و چشم اندازهاي هيئت امام علي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
برپايي كمپين هاي شيعي در سطح شهر فرانكفورت با موضوع عاشورا، دين شناسي، قرآن از نگاه شيعه، عفت در اسلام در پرتو فرهنگ فاطمي، ترجمه و تدوين برخي كتب شيعي به زبان آلماني براي نوجوانان و جوانان بومي از جمله: اصول كافي، منتهي الآمال، سنن النبي، شرح حال عرفا و علماي شيعه، تربيت نوجوانان و جوانان بومي در زمينه ي تلاوت قرآن، مرثيه خواني و تواشيح، تشكيل گروه همخواني و مديحه سرايي ابناء الرسول به زبان فارسي، عربي و آلماني براي اجرا در سراسر اروپا و برپايي دسته ي عزاداري در روز عاشورا و تبليغ و نشر فرهنگ صحيح و ناب عزاداري!



ماه محرم امسال هم مانند سنوات گذشته، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اولاد و اصحاب باوفایش در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت آلمان برپا شد. در این مراسم با شکوه که به مدت سیزده شب برگزار شد خیل کثیری از عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت از شهر های مختلف آلمان حضور به هم رساندند. این مراسم معنوی هر شب بعد از اقامۀ نماز جماعت عشاء، با قرائت زیارت پرفیض عاشورا آغاز می شد. بعد از آن نوای روح بخش کلام الله مجید با تلاوت مجلسی قاری محترم آقای حسن صادقی زینت بخش محفل بود. سپس خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین عظیمی فر به ایراد سخنرانی پیرامون تفسیر سوره مبارکه حمد با محوریت شرح صراط مستقیم می پرداختند. بعد از ذکر مصیبت و مقتل خوانی توسط ایشان، مراسم با مرثیه سرایی ذاکرین اهل بیت علیهم السلام آقایان کربلایی حمیدرضا جوادزاده و حاج عباس تهرانی ادامه می یافت. در پایان زائرین و شرکت کنندگان، میهمان سفرۀ اطعام حسینی بودند.



لازم به ذکر است که هیئت امام علی(ع) به عنوان کارگروه رسمی مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت سومین سال است که عهده دار تنظیم و مدیریت برنامه ها و همچنین اطلاع رسانی و تهیه گزارش از این مراسم می باشد.
این هیئت در آستانه‌ی ماه محرم الحرام 1430 هجری قمری - 1388 شمسی به منظور حفظ و احیای شعائر اسلامی و شیعی تأسیس شد تا مؤمنین و علاقه مندان به پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت ایشان بتوانند در مناسبت های دینی بهره به موقع و مناسب معنوی را از جلسات مربوطه داشته باشند.

منبع:مشرق نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین