عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
همزمان با ماه عزای حسینی به بازار کتاب آمد
جدیدترین اثر حاج غلامرضا سازگار با عنوان «یک ماه خون گرفته» به منظور آموزش مداحی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار کتاب شده است. در این اثر مجموعه‌ای از مراثی و مداحی سازگار عرضه شده است.
عقیق:«یک ماه خون گرفته» مجموعه‌ای از حاج غلامرضا سازگار است که تاکنون شش مجلد از این اثر توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به بازار نشر عرضه شده است. این شرکت همزمان با فرارسیدن ماه عزای حسینی، هفتمین جلد از این اثر را روانه بازار کتاب کرده است. در این مجلد تعدادی از نوحه و مراثی سروده شده توسط سازگار به منظور آموزش مداحی و روضه‌خوانی به مداحان جوان عرضه شده است.

هفتمین مجلد از «یک ماه خون گرفته» در بردارنده مراثی و سروده‌هایی در رثای خاندان اهل بیت(ع) و وقایع پس از کربلا است. از جمله این موارد می‌توان به مصائب شام، حضرت رقیه(س)، ورود به مدینه، دفن ابدان مطهر در خاک کربلا، امام سجاد(ع) و ... اشاره کرد. از جمله ویژگی‌های اشعار این مجموعه استناد به احادیث و روایات معتبر تاریخی در خصوص اهل بیت(ع) و واقعه عاشورا است که با زبانی ساده اما تأثیرگذار به نظم درآمده است.

هفتمین جلد از این مجموعه نیز همانند دیگر مجلدات به همراه لوح فشرده عرضه شده است که در آن زهیر سازگار به خوانش اشعار با الحان و روش‌های مختلف می‌پردازد؛ از این روی مداحان می‌توانند شیوه‌های مختلف خوانش اشعار را فراگیرند.

از دیگر ویژگی‌های مهم این اثر ارائه سروده‌های آیینی همراه با کیفیت است که در آن عاطفه و شاعرانگی در کنار حفظ مفهوم و محتوا رعایت شده است. دور بودن اشعار آیینی از ساحت اندیشه و نزدیک شدن به عاطفه از جمله آسیب‌های عمده در سال‌های اخیر در خلال سروده‌های آیینی به ویژه عاشورایی است که بارها کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند. اشعار سازگار از این جهت نمونه‌ای موفق از اشعار عاشورایی در سال‌های پس از انقلاب است که به گفته رهبر معظم انقلاب عرش و فرش را به هم گره می‌زند.

سروده ذیل نمونه‌ای از اشعار مندرج در مجموعه «یک ماه خون گرفته» است که در رثای حضرت عباس(ع) به نظم درآمده:

«این دیده و این دست و این فرق شکسته
این صورت و این قامت در خون نشسته

تنها نه امروز یار تو هستم                 
از روز اول دل بر تو بستم

بیرون بکش تیر از دو چشمم نازنینم
شاید که یک دم روی زهرا را ببینم

این دم آخر فاطمه باید                 
سقائی‌ام را امضا نماید

بگذار در آغوش پر مهرت بمیرم
دستی ندارم تا تو را در بر بگیرم

چه می‌شود ای ولیّ ذوالمنّ             
تو افکنی دست به گردن من

بگذار عطشان بر لب دریا بمیرم
بگذار تا در علقمه تنها بمیرم

با آنکه از تن افتاده دستم                
خجل ز اشک سکینه هستم...»

هفتمین جلد از مجموعه «این ماه خون گرفته»در شمارگان شش هزار و 500 نسخه و به قیمت 690 هزار ریال روانه بازار کتاب شده است.


منبع:تسنیم

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
0
0
سلام خسته نباشید

مثل اینکه شما خوابید آقای من روز اول محرم این کتاب چاپشده و مداحان خریدند الان 27 محرمه شما حالا یادتون اومده راستگو کاشان
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین