عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
سید محسن میرباقری:
سیدمحسن میرباقری ‌با اشاره به شرایط و آداب اقامه نماز و جایگاه آن در سیر زندگی فرد نمازگزار اظهار کرد: نمازگزار رغبتی به گناه ندارد و نماز سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.
میرباقری
عقیق: برنامه «شب آسمانی» دوشنبه شب، ‌4 آذر ماه ‌با موضوع «چیستی نماز» با حضور سید محسن میرباقری روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ میرباقری در این برنامه با اشاره به تاثیرات اقامه نماز بر اخلاق فردی و اجتماعی اشخاص اظهار کرد: اساسا گناه میان نمازخوان ها کمتر است، البته درست است که برخی نمازخوان ها بداخلاق هستند اما به طور کلی افرادی که اهمیت ویژه ای به نماز خود می دهند، تاثیرات آن را در ساحات مختلف زندگی شان می بینند. 

وی ادامه داد: ‌در قرآن اشاره شده است که انسان حریص خلق شده است که این ویژگی در میان همه وجود دارد به جز طیف نمازگزار که حریص نیستند، ضمن آنکه شیوه اقامه نماز نیز در این راستا اهمیت دارد،‌ خداوند نمازی را می پذیرد که به یاد او اقامه شود. 

میرباقری با اشاره به اهمیت مداومت در نماز عنوان کرد: اشاره ای که به مداومت در اقامه نماز شده است در واقع اشاره به نوافل است چراکه نوافل کمبودها و احیانا کاستی هایی که در اقامه نمازهای واجب بوده است را جبران می کند. 

این استاد اخلاق تصریح کرد: از دیگر آثار نماز آن است که اساسا فردی که نمازگزار است رغبتی به گناه ندارد و زندگی متفاوتی دارد و آثار اقامه نماز را در زندگی خویش به شکلی ملموس درک می کند.
میرباقری با بیان اینکه نماز علاوه بر زندگی اخروی بر زندگی دنیوی نیز اثرات بسیار ملموسی دارد،‌خاطر نشان کرد: فارغ از جنبه معنوی،‌اقامه نماز به لحاظ جسمی آثار عظیمی دارد.

وی در این راستا ادامه داد: همین سجده های نماز به خصوص اگر مقداری طولانی شود سبب بهتر جریان یافتن خون و رسیدن خون به مغز خواهد شد، ‌ضمن اینکه بسیار می گویند ورزش کردن برای تناسب بدن سخت است در حالی که در روایات داریم اقامه نماز شب بدن را صحیح و سالم نگاه داشته و چهره را نورانی می کند که این از برکات جسمی نماز است.

میرباقری با بیان اینکه نماز واقعی حسب نور سبب می شود تا حرص از آدمی گرفته شود،‌ افزود:‌ همچنین توسل به نماز و به جا آوردن دو رکعت نماز حاجت برای مثال حالت خاص و آرامش ویژه ای را به فرد می دهد.

این محقق در ادامه اظهار کرد: اقامه نماز انرژی خاصی را در روح و روان انسان پدید می آورد که این از اثرات آرامش بخش نماز است. وی با اشاره به آداب اقامه نماز تصریح کرد: آمده است که پیامبر اکرم(ص) در مسجد بودند و فردی به سرعت نماز می خواند و مانند یک کلاغ به سرعت نماز خود رابه جا می آورد که پیامبر(ص) فرمود اگر از دنیا برود با این نماز به دین من نمرده است.

 میرباقری افزود: ‌در روایات و احادیث مختلفی نیز درباره اهمیت و شیوه اقامه نماز بحث شده است،‌ در روایتی آمده است که زمانی که بنده ای به نماز می ایستد و در نماز به فکر کارهایش بوده و می خواهد زود نماز را به پایان ببرد خداوند به فرشتگان می گوید سریع نماز را به جا آورد تا به کارهایش برسد مگر نمی داند که خواسته هایش در دست من است.

 این پژوهشگر در ادامه به شرایط صحت نماز اشاره کرده و افزود: صحت نماز و قبولی نماز دو مقوله متفاوت اند‌،‌ صحت نماز به مواردی چون ایستادن رو به قبله و تطهیر بدن و مواردی از این دست را در بر می گیرد اما قبولی نماز طبق گفته خداوند از کسی پذیرفته می شود که اولا متواضع در برابر خداوند باشد،‌ روز خود را با یاد خدا آغاز کند، ‌گرسنه را اطعام کند، ‌بی لباس را لباس بپوشاند، ‌هرکسی که مصیبت دیده را لطف کند، ‌به غریبه جا و مکان دهد و موارد دیگری که به آنها در احادیث مختلف اشاره شده است.

میرباقری افزود: اقامه نماز چهره نمازگزار را چنان پرنور می کند که‌ خداوند درباره نمازگزار می فرماید در تاریکی ها برای او نور قرار می دهم و عمرش را به عزتم طولانی می کنم و زمانی که مرا می خواند می گویم بله و اگر درخواستی از من داشته باشد اجابت می کنم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین