عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
مسجد«سهله» یکی از مشهورترین مساجد کوفه است که بر اساس روایات، این مسجد در عصر ظهور، اقامتگاه حجت بن الحسن(ع) در زمان حکومتش خواهد بود.
عقیق: مسجد «سهله» یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد کوفه است که در قرن اول هجری قمری ساخته شده است. این مسجد با گذشت سالیان سال همچنان باقی مانده است و شیعیان بسیاری برای اقامه نماز به این مسجد می آیند.
مسجد سهله در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه در فاصله دو کیلومتری این مسجد ساخته شده است. در ابتدا نام این مسجد «بنی ظفر» بوده است، زیرا وی این مسجد را بنا کرده است.

این مسجد در زمینی که اطراف آن پوشیده از ماسه های قرمز است، ساخته شده است. مسجد سهله مستطیلی شکل است و در طول 140 متر و عرض 125 متر بنا شده است.
ارتفاع دیوارهای آن حدود 22 متر است و در میانه ضلع شرقی دیوار، مناره هایی به ارتفاع 30 متر وجود دارد. در اصلی مسجد در ضلع شرقی آن قرار دارد.
فضای مسجد از دو قسمت شبستان و صحن تشکیل شده است. شبستان که در بخش جنوب، به طول 120 متر و عرض 5/5 متر بنا شده، حدود 660 متر مربع مساحت دارد و از راه ایوانکهایی، ورودیهای شبستان را به صحن مسجد متصل می کند. قدمت تاریخی این ایوانکها به قبل از سال 750 هجری می رسد.

در مسجد سهله، مقام هایی به نام مقام امام صادق(ع)، مقام حضرت ابراهیم(ع)، مقام حضرت ادریس(ع)، مقام حضرت خضر(ع)، مقام انبیا صالحان، مقام امام زین العابدین(ع) و مسجد و مقام امام زمان(عج) قرار دارد.
مقام ابراهیم در جهت شمال غربی و بین دیوار غربی و شمالی قرار دارد. در روایتی آمده ‌است این مسجد، خانه حضرت ابراهیم(ع) بوده ‌است که از آنجا به سمت قوم «عمالقه» رفته است.

مقام یونس در جهت جنوب غربی بین دیوار جنوبی و غربی قرار دارد. مقام ادریس در بین دیوار شرقی و شمالی قرار دارد. این مقام را مقام عیسی هم می‌نامند. این قسمت از مسجد به «بیت‌الخضر» هم معروف است.
مقام صالح در سمت شرقی بین دیوار جنوبی و شرقی قرار دارد که به مقام صالحین، انبیا و مرسلین معروف است. مقام امام سجاد در میانه مسجد کمی مایل به سمت شرقی قرار دارد. مقام امام صادق(ع) در وسط مسجد است. براساس روایات تاریخی، امام جعفر صادق(ع) مدتی در آنجا اقامت کرده و به عبادت و دعا مشغول بوده است. مقام امام زمان(ع) در قسمت میانی مسجد، کمی مایل به سمت جنوب، در بین مقام‌های امام سجاد و یونس قرار دارد.
بر باب اهمیت مسجد در احادیث فراوانی آمده است که مکان اقامت(خانه) حجت بن الحسن(ع) در زمان حکومتش مسجد سهله خواهد بود.
گفتنی است، این مسجد محل عبادت پیامبران و ائمه اطهار بوده است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین