عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
همایش «زنان عاشورایی» در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
عقیق: همایش «زنان عاشورایی» با هدف بازخوانی و یادآوری نقش زنان غیر هاشمی در واقعه عاشورا، با حضور بانوان در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد. این همایش در دو بخش، تابلوهای عاشورایی و اجرای تاتر "عقل و جنون" ترتیب داده شده بود.

در بخش تابلوهای عاشورایی، 6 تابلو با موضوع زنان حاضر و موثر در واقعه عاشورا و 9 تابلو با موضوع مقایسه نگاه اسلام به زن و نگاه غرب به زن طراحی شده بود. شرح ماجرای هر کدام از این تابلوها نیز توسط یک نفر برای دختران و بانوان شرکت کننده در همایش توضیح داده می شد.

تابلوهای زنان عاشورایی، بررسی و توجه به زنان غیر بنی هاشمی که در قیام عاشورا موثر بوده اند را هدف قرار داده بودند. ماجرای زنانی همچون ام البنین، درة الصدف، مادر و همسر وهب نصرانی، دومه و عمره مادر و همسر مختار ثقفی، طوعه، کبشه و حسنیه در این تابلوها به صورت تمثیلی به تصویر کشیده شده بود. چگونگی تربیت فرزندانی که از دامان این مادران عاشورایی به یاری امام حسین(ع) شتافتند و نقش همسران یاران امام از نکاتی بود که با بهانه این تصویرسازی ها شرح داده می شد.

بخش دیگر تابلوها مربوط به مقایسه وضعیت زن از نگاه غرب و اسلام بود. شأن و مقامی که پیامبر و امیرالمومنین برای زن قائل بودند با توجه به احادیث روایت شده و تفاوت آنها با اسلام وهابی و آمریکایی که الان در عربستان اجرا می شود در این تابلوها شرح داده شده بود. از طرف دیگر تفاوت نگاه به زن در غرب در مقایسه با نگاه اسلام نیز با مثال بیعت گرفتن پیامبر(ص) از زنان به معنای دادن حق رای و انتخاب به آنها و عدم داشتن حق رای زنان در جامعه غربی تا سال های طولانی در تابلویی به تصویر کشیده شده بود.

همچنین با ایجاد یک تابلوی نمادین از کم ارزش شدن و آزار و اذیت کودکان در کشورهای غربی، توضیحاتی درباره کودک آزادی، سقط جنین های مکرر در اثر روابط آزاد و استفاده اقتصادی از جنین های رها شده در خیابان ها در صنعت آرایشی و بهداشتی به شرکت کنندگان در همایش داده شد.

این همایش با تلاش دختران فارغ التحصیل مدرسه عالی شهید مطهری و با حمایت مجموعه فرهنگی سرچشمه طراحی و برگزار شد. همایش‌ زنان عاشورایی در قالبی متفاوت با اجرای تاتر و بهره گیری از هنرهای تجسمی، بدون استفاده از سخنرانی و قالب های مرسوم سعی کرده بود تا نگاهی نو به نهضت عاشورا را ارائه دهد.


منبع:خبر آنلاین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین