عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
در آستانه نیمه شعبان:
در آستانه نیمه شعبان تعداد زائرانی که از مرزهای زمینی عازم عتبات می‌شوند، 2 برابر شده است؛ تا جایی که حتی زائران به دلیل ازدحام جمعیت، از شب گذشته تا بامداد امروز بیش از سه ساعت برای عبور از مرز مهران معطل شدند.

عقیق: در روزهای اخیر سفر به عتبات با استقبال بسیاری مواجه شده است و با توجه به ثواب زیارت امام حسین علیه‌السلام در نیمه شعبان، جمعی از ایرانیان که به دلیل شیوع کرونا در سه سال اخیر مشکلاتی برای سفر به عتبات داشتند، اکنون راهی این سفر شده‌اند.

ظرفیت کاروان‌های عتبات برای نیمه شعبان، هفته گذشته تکمیل شد

البته با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بسیاری از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، برخی از زائران به صورت انفرادی و گروهی راهی عتبات می‌شوند تا در ثواب زیارت کربلا در نیمه شعبان شریک شوند.

با وجود اینکه قرار بود ظرفیت‌هایی بیش از تقاضا برای مشتاقان سفر عتبات در ماه شعیان فراهم شود، ظرفیت کاروان‌های عتبات برای نیمه شعبان از اواخر هفته گذشته تکمیل شده بود و امکان رزرو یا ثبت‌نام در کاروان‌های بسیاری از استان‌های کشور وجود نداشت و همین امر موجب شد تا برخی مجبور شوند به صورت انفرادی به عتبات سفر کنند.

 صالحی یکی از زائران عتبات که به دلیل نبود کاروان مناسب برای نیمه شعبان به صورت انفرادی از تهران عازم عتبات شده است، می‌گوید: اواخر هفته گذشته تصمیم گرفتم شب نیمه شعبان به کربلا بروم. به چندین دفتر زیارتی مراجعه کردم، اما هیچ کدام نتیجه نداشت و همه می‌گفتند ظرفیت خالی نداریم. به همین دلیل هم تصمیم گرفتم همراه با خانواده بدون کاروان راهی عراق شویم.

نبود تنوع بسته زیارتی و تکمیل ظرفیت کاروان‌ها، سفر انفرادی عتبات را افزایش داد

 مسؤولان دفاتر زیارتی که در زمینه اعزام زائران به عتبات اقدام می‌کنند، معتقدند که با توجه به ظرفیت هتل های موجود که گارانتی شده است، می‌توانیم زائر پذیرش کنیم که در روزهای اخیر همه ظرفیت موجود تکمیل شده و دلیل نبود ظرفیت خالی هم تکمیل ظرفیت هتل‌هاست.

البته نبود تنوع بسته زیارتی هم از دیگر دلایلی است که باعث‌ شد تا زائران از هفته‌های گذشته سفر انفرادی ‌البته کوتاه مدت را انتخاب کنند؛ به طوری که بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در نیمه شعبان از روزهای اخیر به سوی عراق حرکت کردند و قصد دارند تا جمعه به شهرهای خود بازگردند. یعنی سفری سه تا پنج روزه به عتبات که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام نه تنها در ایام مناسبتی بلکه در سایر ایام نیز چنین بسته‌های زیارتی را اجرایی نکرده است تا همه افراد با هر سلیقه ‌و توان مالی بتوانند همراه با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت راهی کربلا شوند.

گرانی بلیت پرواز و استقبال از سفرهای زمینی عتبات

علاوه بر این، در روزهای اخیر مشکلاتی در زمینه پروازها وجود دارد؛ به طوری که با کاهش تعداد پروازهای عتبات، ظرفیت به سرعت تکمیل می‌شود و از طرفی هم هزینه بلیت پروازهای عتبات گران شده است.

افزایش نرخ بلیت پرواز که البته به گفته مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی غیرقانونی است، موجب شده تا هزینه سفر هوایی عتبات نیز بیش‌تر شود و از طرفی هم افرادی که قصد سفر انفرادی به عتبات هم دارند، به صورت زمینی به این سفر معنوی مشرف شوند. چرا که هم‌اکنون هزینه بلیت یک طرفه تهران به نجف بیش از چهار میلیون تومان است!


مرز مهران ـ بامداد امروز

افزایش ۲ برابری سفرهای زمینی عتبات و انتظار ۳ ساعته برای عبور از مرز مهران

بر همین اساس، سفرهای زمینی عتبات این روزها مورد استقبال بیش‌تری قرار دارد و گروهی از زائران به صورت زمینی از مرزهای مهران، شلمچه و خسروی عازم عتبات می‌شوند که البته زائران بیش‌تر از مرز مهران تردد می‌کنند.

برخی از زائرانی که به صورت انفرادی و گروهی خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت شب گذشته از مرز مهران عبور کردند، با توجه به بارش باران در شهرهای مرزی، ساعاتی را در مسیر توقف کردند و پس از رسیدن به مرز مهران، با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت، بیش از سه ساعت در گیت‌ها منتظر ماندند. چرا که شب گذشته و صبح امروز بسیاری از ایرانیان برای رسیدن به کربلا در شب میلاد امام زمان (عج) از کشورمان به عراق رفتند.

به گفته یکی از مسؤولان مرزی، از دوشنبه تاکنون تعداد زائران عبوری از مرزهای زمینی نسبت به گذشته ۲ برابر شده است که این امر نشانگر استقبال زائران از سفرهای زمینی عتبات است. البته در حال حاضر تردد در مرزهای زمینی به صورت روان در حال انجام است.


مرز مهران

هزینه سفر زمینی عتبات نصف مبلغ سفر هوایی است

استقبال از سفرهای زمینی عتبات بیش‌تر به دلیل کم‌ بودن هزینه این سفر نسبت به سفرهای هوایی است؛ به طوری که در دوره کنونی هزینه سفر عتبات به صورت هوایی ۲ برابر هزینه سفر زمینی است و اگر افراد قصد داشته باشند به صورت خانوادگی به این سفر مشرف شوند، باید هزینه زیادی بپردازند؛ تا جایی که با هزینه متوسط ۱۵ میلیون تومانی برای اعزام هر نفر به عتبات، یک خانواده چهار نفره باید فقط ۶۰ میلیون تومان برای زیارت عتبات به صورت هوایی پرداخت کند که این مبلغ برای سفر زمینی عتبات به نصف کاهش می‌‌یابد و یک خانواده چهار نفره می‌تواند با مبلغ حدود ۳۰ میلیون‌ تومان سفر زمینی را انتخاب کند.

البته تدابیری برای کاهش هزینه سفر در هفته‌های آینده پیش‌بینی شده که ثبات نرخ ارز از جمله آنهاست. با این وجود، همچنان هزینه سفر عتبات تا ۲۲ اسفندماه در حال نوسان است و حتی در روزهای اخیر با گران شدن نرخ بلیت پرواز، هزینه سفر هوایی عتبات به ۱۶ میلیون تومان هم رسیده است که این افزایش هزینه‌ها، در زمینه سفر زمینی عتبات نیز تاحدی اعمال شده است و هزینه سفر زمینی عتبات از برخی استان‌ها تا حدود ۹ میلیون تومان است. این امر در حالی است که سال گذشته در چنین ایامی هزینه سفر هوایی عتبات هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین