عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
حجت الاسلام حسینی قمی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت احیای فضائل اخلاقی در زندگی را از ابواب عمل به طاعة الله دانست و ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه اسلام می‌فرمایند، رحمت خدا بر کسی که از شهوات فاصله بگیرد و هوای نفسش را کنترل کند، چراکه جلوگیری از هواهای نفسانی مشکل‌ترین کارها است.

عقیق: حجت‌الاسلام‌ حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره) در تبیین نکاتی از نهج‌البلاغه ابراز داشت: در نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام حدود یک صدبار واژه قرآن را با تعابیر مختلف ذکر نموده است؛ حضرت در خطبه‌های فراوانی به عظمت قرآن کریم اشاره می‌کنند که ازجمله آن‌ها خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه است.

وی افزود: امام علی علیه‌السلام در این خطبه می‌فرمایند؛ موعظه الهی را بپذیرید و از بیان الهی سود ببرید و نصیحت پروردگار را قبول کنید، خداوند متعال بابیان دلایل واضح عذری برای کسی باقی نگذاشته و حجت را بر همگان تمام نموده است؛ خداوند متعال آنچه دوست دارد یا نمی‌پسندد را نیز برای شما توضیح داده است. لذا از آنچه خدا دوست دارد تبعیت نموده و ازآنچه خداوند متعال نمی‌پسندد فاصله بگیرید.

حسینی قمی به حدیث نبوی «إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ» در کلام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: بهشت در سختی‌ها پیچیده شده و آتش جهنم با هوی و هوس‌ها درهم‌آمیخته شده است.

وی بابیان این‌که اطاعت و بندگی خداوند متعال همراه با سختی است، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند؛ سنگین‌ترین واجب، واجب مالی است و خداوند متعال بر بندگانش چیزی را سخت‌تر از گذشت از مال واجب ننموده است. متأسفانه بسیاری از نمازخوان‌ها و روزه‌داران ما، اهل پرداخت زکات و خمس واجب نیستند؛ حتی نفقه، واجب النفقه‌هایی که دارند را نمی‌پردازند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به کلام نورانی امام صادق علیه‌السلام در رابطه با سختی‌های درگذشتن از مال و ثروت اشاره کرد و یادآور شد: واجبات سه قسم است، واجبات مالی، واجبات بدنی و واجبات مالی بدنی؛ نماز و روزه واجبی بدنی است؛ خمس، زکات، کفارات و واجب النفقه ها و… از واجبات مالی به شمار می‌روند.

حسینی قمی حج خانه خدا را از برجسته‌ترین واجبات مالی بدنی دانست و ضمن تشریح شرایط وجوب و استطاعت در حج، تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ تمام بندگی‌ها با سختی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه با اشاره به این‌که سهم امام زمان(عج) برای هر کاری که به پیشرفت دین و دین‌داری مردم کمک کند، هزینه می‌گردد، اظهار داشت: سهم امام زمان(عج) در خمس، هزینه ساخت بیمارستان، خوابگاه دانشجویی، مدرسه، مرکز توان‌بخشی، حوزه‌های علمیه، فعالیت‌های فرهنگی و هرآن چه در مسیر نشر دین الی تعریف گردد، می‌شود.

وی در ادامه ضمن تشریح رویکردهای مراجع عظام تقلید در ساخت مراکز عام المنفعة، تصریح کرد: اگر همین‌الان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خیریه و مراکز توان‌بخشی و مراکز خیریه که توسط مراجع تقلید و با سهم امام زمان(عج) ساخته‌شده، تعطیل شوند، بخش عمده‌ای از بهداشت و درمان مردم بر زمین خواهد ماند. مراجع معظم تقلید به پشتوانه خمس و سهم امام زمان(عج)، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بی‌شماری را در کشور ساخته‌اند. حتی افراد می‌توانند مبلغ خمسشان را با اذن مرجع تقلید، مستقیماً در محل‌هایی موردنظر هزینه کنند.

حسینی قمی احیای فضائل اخلاقی در زندگی را از ابواب عمل به طاعة الله دانست و ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه اسلام می‌فرمایند، رحمت خدا بر کسی که از شهوات فاصله بگیرد و هوای نفسش را کنترل کند، چراکه جلوگیری از هواهای نفسانی مشکل‌ترین کارها است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر این‌که با پیر شدن مدل هواهای نفسانی فرد تغییر می‌یابد، به میل دائمی انسان به سمت هوا و هوس اشاره کرد و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله به‌اندازه‌ای به اعتکاف اهمیت می‌دادند که اگر سالی امکان اعتکاف فراهم نمی‌شد، سال بعد قضای آن را با اعتکاف ۲۰ روزه به‌جای می‌آوردند.

وی بر اهمیت پرهیز از سوءظن نسبت به برادران دینی تصریح و بابیان این‌که همانا شیطان همچون خون در تمام وجود انسان وسوسه ایجاد می‌کند، خاطرنشان ساخت: شیطان صرفاً ایجاد وسوسه می‌کند و هیچ فردی را مجبور به کاری نمی‌کند و انسان را دائماً به هواپرستی دعوت می‌کند.

حسینی قمی در پایان با بیان این‌که یکی از نشانه‌های ایمان این است که مؤمن از صبح تا شام نفس خود را در موضع گرفتاری در گناه می‌بیند، اظهار داشت: بر اساس مبانی الهی متقین کسانی هستند که همیشه خودشان را متهم می‌دانند و در ادامه به‌نقد و بررسی اشکالات خود می‌پردازد و به دنبال تکامل حرکت می‌کنند؛ اینان همواره خودشان را آماده برای ترک دنیا نگه می‌دارند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین