عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
هشتمین جایزه جهانی اربعین با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

عقیق: اختتامیه هشتمین دوره جایزه جهانی اربعین امروز با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مهمانان و برگزیدگان داخلی و خارجی در مکان حسینیه الزهرای آن سازمان در حال برگزاری است. 

هئیت داوران این دوره از جایزۀ جهانی بیانیه‌ خود را به شرح ذیل قرائت کرد:

عاشورا و راهپیمایی عظیم اربعین، لبیک انسان آزاده امروز به ندای هَل مِن ناصِر امام حسین علیه السلام است. کربلا امروز فقط یک نام نیست؛ مقصدی است که میلیون‌ها عاشق و دلباخته از جای جای جهان برای بیعت با سرور آزادگان هرساله به سویش رهسپارند.

راهپیمایی اربعین رویدادی است که عاشقان سید و سالار شهیدان از هر قوم و نژاد را گرد هم می‌آورد  و  برگزاری پرشور آن، گام‌ برداشتن  در راهی است که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش آغازگر آن بوده‌اند. خادمان و دلدادگان حسینی در جایزه جهانی اربعین نیز، این خدمت ناچیز را گامی در تعظیم و ترویج معارف عاشورایی می‌­دانند.

دبیرخانه هشتمین جایزه جهانی اربعین در این دوره نیز، پررونق‌تر از دوره‌­های قبل، آثار ارزشمندی را در پنج رشته عکس، فیلم، سفرنامه، فعالان فضای مجازی و کتاب  به شرح ذیل از کشورهای مختلف دریافت و مورد بررسی قرار داد:
1. دریافت تعداد 4732 اثر در سه رشته عکس، فیلم و سفرنامه، از 532   شرکت‌کننده، شامل؛ 4560 اثر از 426 عکاس، 131 فیلم از 65 فیلمساز و کارگردان و 41 اثر از 26راوی
2. شناسایی و بررسی 8400 محتوای منتشر شده در بیش از 4000 صفحه مجازی در بخش فعالان فضای مجازی
3. دریافت یا شناسایی 86 عنوان کتاب از صاحبان تألیف در بخش کتاب

اگرچه هیأت داوران دریافت همه آثار عمومی و حرفه­ای را ارج نهاده و قدردان همه مشتاقان اربعینی برای تولید و انتشار محصولات فرهنگی و هنری است اما در داوری آثار در هشتمین دوره، تلاش نمود مضامین زیر را مورد توجه قرار دهد:
اولویت‌دهی به محتواهای معرفتی در کنار محتواهای ترویجی، توجه به آثاری که اربعین را به عنوان یک جریان هویتی در تاریخ شیعه و جهان اسلام معرفی کند، اولویت‌‌دهی به آثار و فعالان حرف‌ه­ای در کنار آثار و فعالان عمومی و مردمی و توجه به بعد مدیریتی اعتلای راهپیمایی عظیم اربعین.

بیشتر بخوانید
  • اربعین آیه الهی و زبان سخن خدا با انسان‌هاست

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان برگزار کننده هشت دوره جایزه جهانی اربعین سعی در ترویج فرهنگ عاشورایی در عصر حاضر با نگاهی نوین و زبان‌های هنری دارد و تلاش کرده است این رویداد فرهنگی و هنری را در رشته‌های گوناگون، پربارتر نسبت به دوره‌های قبل و متناسب با شأن والای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برپا کند؛ لذا هیأت داوران ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ویژه ریاست محترم سازمان پیشنهادهایی را به این شرح ارائه می‌کند:

1) نظر به گستردگی پیام عاشورا و مشتاقان اهل بیت (ع) در اقصی نقاط دنیا، جا دارد فراخوان جشنواره در کشورهای بیشتری انتشار و دبیرخانه دائمی جایزه جهانی اربعین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأسیس شود. 
2) با توجه به برگزاری هشت دوره جایزه و وجود آثار جمع آوری شده بی‌بدیل در دبیرخانه جایزه، بهره‌برداری از آن بیش از پیش با چاپ کتاب آثار برگزیده عکاسان، برگزاری هفته‌های فیلم با موضوع اربعین و چاپ و ترجمه آثار مکتوب مد نظر قرار گیرد.

هیأت داوران ضمن سپاس از کلیه شرکت کنندگان، انتظار دارد با نگاهی اندیشمندانه و پرهیز از نگاه سطحی در شأن فرهنگ عاشورایی شاهد آثاری فاخرتر در سنوات آتی باشیم.

اسامی برگزیدگان این دوره از جایزه اربعین را در ادامه می‌خوانید. 

اربعین ,


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین