عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷
عکس و فیلم|
یکی از اعضای حسینیه کربلایی‌های قم با بیان اینکه از حدود ۴۰ سال قبل، اطعام افراد در حسینیه آغاز شد و تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است، گفت: هرشب حدود ۵۰۰ نفر در حسینیه اطعام می‌شوند و در شب‌های جمعه و مناسبت‌ها این تعداد به 1500 نفر می‌رسد.

عقیق: این روزها حال و هوای کشور درگیر سرمای شدید زمستانی شده است؛ طوری که برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، ادارات و مدارس تعطیل می‌شود، اما در همین میان، مانند همیشه افراد بسیاری هم هستند که به دلیل نداشتن سقف بالای سر دچار مشکل می‌شوند. در تهران گرمخانه و حتی اتوبوس، برای اسکان بخشی از آن‌ها فراهم شده است، اما در استان‌های دیگر وضعیت فرق دارد و هیأت‌ها و حسینیه‌ها پای کار آمده‌اند. یکی از این مجموعه‌ها در استان قم، هیأت و حسینیه کربلاست.


مراسم جشن میلاد حضرت زینب در حسینیه کربلا

هیأت و حسینیه کربلاء از سال ۱۳۴۹ رسماً کار خود را آغاز کرد

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حائری طبسی یکی از اعضای هیأت و حسینیه کربلاء قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: پدر من در سال ۱۳۴۹ به خاطر مبارزات با رژیم بعث، در عراق توسط رژیم بعث زندانی و شکنجه شد و بعد از مدتی در مرز ایران رها شد. او بعد اخراج از عراق، به قم مهاجرت کرد. در آن زمان خانواده‌های بسیاری با این شرایط توسط صدام اخراج شدند و راهی ایران می‌شدند.


تصویر کامل حسینیه کربلا در زمان برپایی سفره اطعام

وی با اشاره به اینکه عمده خانواده‌هایی که از عراق اخراج می‌شدند، سرپناهی برای ماندن نداشتند و پدر مرحومم این حسینیه را در خیابان ۱۹ دی‌ راه‌اندازی کرد تا هم فضایی برای جلسات مذهبی و توسل به اهل‌بیت باشد و هم مأمن و پناهی برای اسکان آن‌ها باشد، گفت: هیأت و حسینیه کربلاء از سال ۱۳۴۹ رسماً کار خود را آغاز می‌کند و در آن زمان نیز پدرم در مبارزات دوران انقلاب اسلامی نیز حضور داشت و چندین بار هم توسط رژیم شاهنشاهی دستگیر شد.


در مناسبت‌ها شیرینی هم کنار غذا توزیع می‌شود

سفارش حضرت زهرا که ۴۰ سال است تعطیل نشده

طبسی با بیان اینکه از حدود ۴۰ سال قبل، اطعام افراد در حسینیه آغاز شد و تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است، گفت: پدرم ۲۰ سال قبل از دنیا رفت، اما تاکنون اجازه ندادیم این سنت حسنه‌ای که پایه‌گذاری کرد، تعطیل شود و تاکنون ادامه دارد. پدرم می‌گفت که این بساط اطعام هرشب، سفارش حضرت زهرا (س) است، البته هیچ‌گاه نگفت که این سفارش از طریق خواب مطرح شده یا کسی به ایشان گفته است.

تعداد بازدید : 77

فیلمی از روند تهیه غذا برای اطعام در حسینیه

هر شب حدود ۵۰۰ نفر در حسینیه اطعام می‌شوند

یکی از اعضای حسینیه و هیأت کربلایی‌های قم با اشاره به اینکه هرشب حدود ۵۰۰ نفر در حسینیه اطعام می‌شوند که در مناسبت‌ها کنار غذا، میوه و شیرینی هم به پذیرایی اضافه می‌شود گفت: در ماه مبارک رمضان، هرشب کنار سفره افطار و سحری، حلیم یا آش یا نان و پنیر هم به مهمانان سفره اهل‌بیت داده می‌شود.

وی گفت: در شب‌های جمعه یا بعضی از مناسبت‌ها، پذیرای هیأت‌ها هستیم که در مجموع ۱۵۰۰ نفر در حسینیه اطعام می‌شوند. این اطعام سختی‌های فراوانی هم در بحث مالی و هم طبخ غذا دارد، اما واقعاً تمام این اقدام معجزه اهل بیت (ع) است. هزینه‌های این اطعام همه از سوی مردم فراهم می‌شود.

در زمستان هرشب ۸۰ نفر را در حسینیه اسکان می‌دهیم

یکی از اعضای حسینیه و هیأت کربلایی‌های قم گفت: در حسینیه ما کسانی پای سفره اطعام می‌نشینند که به گفته خودشان در روز تنها یک وعده غذا می‌خورند. در این سرمای زمستان نیز با توجه به اینکه در شهر قم گرمخانه‌ای و سرپناه عمومی وجود ندارد، هر شب ۸۰ نفر از بی‌خانمان‌ها را اسکان می‌دهیم تا شب را در فضای گرم بخوابند.

طبسی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما برای این افراد نیازمند، فراهم‌سازی امکانی برای استحمام آن‌هاست. با یک حمام عمومی هماهنگ شده است و روزانه به افرادی که نیاز دارند، فیش حمام می‌دهیم تا بتوانند برای بهداشت و پاکیزگی خود هم اقدام کنند.

تعداد بازدید : 54

فیلمی از اقدامات خیرخواهانه هیأت کربلاء قم

لباس مناسب برای نیازمندان تهیه می‌شود

یکی از اعضای حسینیه و هیأت کربلایی‌های قم ادامه داد: دیوار مهربانی هم به شکل دیگری در حسینیه ما برپاست و از مردم لباس‌های دست‌دومی که قابلیت استفاده دارد، جمع می‌کنیم و میان افراد نیازمندی که شب‌های حضور پیدا می‌کنند، توزیع می‌کنیم. برای اصلاح موی افراد هم با آرایشگاهی طرف قرداد هستیم.


غذای تهیه شده برای افطار ماه رمضان در حسینیه

وی با اشاره به اینکه این روزها در شهرهای مختلف کشور سرمای زیادی وجود دارد و افراد بی‌خانمان زیادی دچار مشکل شده‌اند، گفت: در شهر تهران، شهرداری گرمخانه و حتی اتوبوس برای اسکان فراهم کرده است، اما در باقی شهرها این امکانات یا نیست و یا کمتر است. برای همین هیأت‌ها و حسینیه‌ها می‌توانند پای کار بیایند و مانند همیشه کمک‌رسانی کنند. در روایات و احادیث در میان همه خیرات، بیش‌ترین سفارش برای دستگیری و کمک به نیازمندان و افتادگان است. این اقدامات موجب جذب مردم به دین و ممانعت از دین‌زدگی افراد هم می‌شود.

توزیع گوشت گرم در اول هر ماه قمری

طبسی در پایان خاطرنشان کرد: هیأت ما در اول هرماه سنت جمع‌آوری صدقه را نیز دارد که با پول فراهم شده، گوشت گرم تهیه و میان خانواده‌های نیازمند شناسایی شده توزیع می‌کنیم. در عید غدیر نیز غذای گرم طبخ و میان خانواده‌ها توزیع می‌کنیم و در ماه رمضان هم توزیع بسته‌های معیشتی را داریم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین