عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
حجت الاسلام حسینی قمی:
سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) با تأکید بر این که جامعه امروز نیازمند یادگیری مکتب سلیمانی است، خاطرنشان ساخت: سردار حاج قاسم سلیمانی والاترین مصداق مالک‌اشتر در عصر حاضر است که شمشیر حمایل کرده برای دفاع از آرمان‌های اسلام داشت و در این مسیر ذره‌ای تردید در دل نداشت.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مالک‌اشتر در بیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، ۶ ویژگی مالک‌اشتر در نامه ۳۸ نهج‌البلاغه را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: امیرالمؤمنین می‌فرمایند، شخصی را برای شما به‌عنوان والی و استاندار فرستادم که نخست بنده‌ای از بندگان خداوند متعال است.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) پیش از اشاره به شجاعت و دیگر ویژگی‌های مالک‌اشتر، به مقالم بالای عبودیت ذات اقدس الهی متذکر می‌شوند، اظهار داشت: امام(ع) در فرازهایی از نامه و در معرفی مالک‌اشتر می‌فرمایند؛ «فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَيْكُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ، لَا يَنَامُ أَيَّامَ الْخَوْفِ وَ لَا يَنْكُلُ عَنِ الْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ أَشَدَّ عَلَى الْفُجَّارِ مِنْ حَرِيقِ النَّارِ، وَ هُوَ مَالِكُ بْنُ الْحَارِثِ أَخُو مَذْحِجٍ …».

حسینی قمی بیداری در روز بیداری‌ها، هوشیاری در روز خطر هجوم دشمن و ایستادگی در مقابل صف بی‌شمار دشمن را از ویژگی‌های بارز مالک‌اشتر در نگاه مولی الموحدین علی علیه اسلام دانست و ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند، مالک بن حارث از شعله آتش بر دشمن شعله‌ورتر است. پس سخنان خود را بشنوید و از او اطاعت کنید.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که حضرت با این که می‌فرمایند، مالک جز حق نمی‌گوید ولی بر اطاعت از مالک در محدوده حق تأکید می‌کنند، اظهار داشت: این نکته مهمی است که انسان مؤمن در مواجهه با غیر از معصوم تا جایی اطاعت می‌کند که سخنش مطابق با حق باشد.

حسینی قمی با بیان این که در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مالک‌اشتر شمشیر الهی است که هرگز کُند نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: حضرت در این نامه بر لزوم تبعیت از فرمان مالک‌اشتر تأکید نموده می‌فرمایند، هر قدمی که مالک برمی‌دارد، قدم من و امر او امر من است.

وی ضمن اشاره به تعابیر پایانی نامه حضرت به اهل مصر، با بیان این که مالک‌اشتر شخصیتی است که امیرالمؤمنین با آن بر مردم مصر منت می‌گذارند، اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام همچون؛ تعابیر قرآنی «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» مالک‌اشتر را خیرخواه سرزمین مصر و سخت‌گیر در مقابل دشمنان معرفی می‌کنند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) افزود: یکی از جنایات معاویه این بود که جمع زیادی از یاران حضرت را ترور می‌کرد؛ این رویکرد خفت‌بار و ذلیلانه دشمنان اسلام در مقابل سردار رشید انقلاب اسلامی حاج قاسم سلیمانی نیز اجرا شد و دشمنی که نتوانست در میدان نبرد با حاج قاسم بجنگد دست به ترور ذلیلانه این شخصیت والامقام زد.

وی حکمت ۴۴۳ نهج‌البلاغه را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: حضرت در این حکمت بر عدم درک شخصیت مالک اشاره می‌کنند و می‌فرمایند؛ «مَالِکٌ وَ مَا مَالِکٌ! وَ آللّهِ لَوْ کَانَ جَبَلاً لَکَانَ فِنْداً، وَ لَوْ کَانَ حَجَراً لَکَانَ صَلْداً، لاَيَرْتَقِيهِ آلْحَافِرُ، وَ لاَ يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ» مالک، اما چه مالکى! به خدا سوگند اگر کوه بود يکتا بود و اگر سنگ بود سرسخت و محکم بود. هيچ مرکبى نمی‌توانست از کوهسار وجودش بالا رود و هيچ پرنده‌ای به قله آن راه نمی‌یافت.

حسینی قمی افزود: انسان می‌تواند به جایی برسد که ولی خدا، حجت الهی و امیرمؤمنان(ع) درباره او بفرمایند، «لاَ أَرَی مِثْلَهُ بَعْدَهُ أَبَداً» دیگر هیچ کسی برای من مالک نخواهد شد مرگت عالمی را تکان خواهد داد و عالمی از دشمنان شاد می‌شوند و بر مثل مالک باید گریه کنندگان گریه کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از نامه ۱۳ نهج‌البلاغه اشاره کرد و اذعان داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه‌ای به دو تن از فرماندهان لشکرش می‌فرمایند؛ مالک‌اشتر را سپر لشکر قرار دهید زيرا مالك كسى است كه نه در كار سستى می‌کند و نه خطا و نه آنجا كه بايد درنگ كند، شتاب می‌ورزد و نه آنجا كه بايد شتاب ورزد، درنگ می‌کند.

وی با بیان این که در برخی از منابع روایی امیرالمؤمنین علی علیه اسلام جایگاه مالک‌اشتر نسبت به خود را همچون جایگاه خود نسبت به نبی مکرم اسلام(ص) ذکر می‌کنند، اظهار داشت: مالک‌اشتر در جنگ جمل و در روزی که برخی از اصحاب رسول‌الله همچون طلحه و زبیر راه را گم کردند و در برابر ولی خدا ایستادند، خطاب به امیرالمؤمنین عرضه می‌دارند، شمشیرهای ما آماده خدمت به وصی رسول‌الله(ص) است که نسبت به همه فضیلت بالاتری دارد.

حسینی قمی به تعابیر عالم اهل‌سنت ابن ابی‌الحدید در ذیل نامه ۱۳ نهج‌البلاغه در قبال مالک‌اشتر اشاره کرد و تصریح کرد: ابن ابی‌الحدید می‌گوید؛ مالک‌اشتر شجاع، اهل میدان نبرد و اهل جود و سخاوت بود، آنجایی که باید نرم می‌بود نرم و آنجایی که باید تند می‌بود تند می‌شد.

وی تصریح کرد: مالک‌اشتر شخصیتی بود که تا زنده بودند، حیات وجودشان شکست‌های لشکر شامیان را به دنبال داشت و وقتی هم به شهادت رسیدن باعث شکست عراق شد. وقتی خبر شهادت و ترور مالک‌اشتر را به معاویه دادند، گفت علی دودست داشت که یک‌دست آن یعنی عمار یاسر را در صفین و امروز هم با ترور مالک‌اشتر دست دیگر علی(ع) را قطع کردیم.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) به عهدنامه مالک‌اشتر و طولانی‌ترین نامه نهج‌البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: اگر مشمول رحمت الهی شویم و قدرت باعظمت پروردگار را با خود همراه سازیم، پایان کارمان در دنیا به شهادت ختم خواهد شد.

حسینی قمی با بیان این که علمای تراز اسلام علی‌رغم تمام خدمات و عظمت وجودی در مسیر کسب فیض شهادت قدم برداشته حسرت باب شهادت را می‌کشیدند، اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ»، جهاد دری از در‌های بهشت است که خداوند آن را بر روی اولیای خاص خود گشوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های شخصیتی سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و ابراز داشت: سردار حاج قاسم سلیمانی والاترین مصداق مالک‌اشتر در عصر حاضر است که شمشیر حمایل کرده برای دفاع از آرمان‌های اسلام داشت و در این مسیر ذره‌ای تردید در دل نداشت.

حسینی قمی با تأکید بر این که جامعه امروز نیازمند یادگیری مکتب سلیمانی است، خاطرنشان ساخت: اخلاص مهم‌ترین ویژگی آراستگی به شخصیتی مکتب ساز است که همواره خود را سرباز اسلام و ملت می‌نامید؛ جلال و تأثیرگذاری حاج قاسم دشمن را وادار به ترور ناجوانمردانه کرد.

وی به عشق و علاقه حاج قاسم به سرباز مخلص دفاع مقدس که خود را حسین فرزند غلامحسین می‌نامد اشاره نمود و ابراز داشت: بسیاری از شهدای اسلام و انقلاب در دوران دفاع مقدس و در سنین جوانی به مقاماتی رسیدند که خیلی از علما در سن پیری و با رنج فراوان بدان دست می‌یافتند.

وی گستره معنویت و اخلاص و اراده سردار سلیمانی به صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و باور عمیق حاج قاسم به وعده الهی را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: سردار سلیمانی با تمام عظمت و بزرگی که در جهان داشت، وقتی خدمت مادرشان می‌رسید، بر پای مادر می‌افتاد و پایش را بوسه می‌زد.

حسینی قمی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به برنامه‌ریزی حساب شده و توطئه سنگین دشمن در فتنه اخیر، تأکید کرد: سردار سلیمانی سرباز به تمام معنای نظام و ولایت بود و در مباحث سیاسی هیچگاه خود را درگیر حزب‌بازی و جناح‌های سیاسی نکرد و همواره زیر پرچم انقلاب اسلامی ستون خیمه نظام و ولایت بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین