عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
عصمت پناهیان:
مسئول هیئت دخترانه ریحانةالنبی با بیان اینکه در هیئت‌ها می‌توانیم با نزدیک شدن به اهل بیت (ع)، دنیا و آخرت خود را آباد کنیم، گفت: ما نتوانستیم سبک زندگی اهل بیتی را در جامعه ترویج و تبلیغ کنیم و حتی آن را در هیئت‌ها حفظ کنیم.

عقیق: عصمت پناهیان، مبلغ و مدرس حوزه و مسئول هیأت دخترانه ریحانةالنبی در دومین دوره مجموعه وبینارهای تخصصی ایام فاطمیه با عنوان «خانه مادری» که به بررسی مؤلفه‌های مختلف هیأت‌های مذهبی در ایام شهادت حضرت زهرا (س) می‌پردازد، اظهار داشت: یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هیأت این است که مردم با جان و دل در هیأت حضور پیدا می‌کنند و براساس همین روحیه نیز در آن مدیریت می‌کنند، یعنی هیأت مردمی است. مقام معظم رهبری درخصوص هیأت فرمودند به غلط میان مردم کار هیأتی، کار بی‌نظم شناخته شده است، درحالی که هیأت دارای نظم و سازمان‌دهی دقیق است و مردم با دل و جان در آن کار می‌کنند.

بانوان می‌توانند با قدرت پنهان خود یعنی عاطفه در هیأت منشأ اثر باشند

وی افزود: زمانی که در هیأت فردی وارد می‌شوند، نیاز نیست به او گفته شود کجا بنشین یا چه کار کن بلکه خودش در جایی که راحت‌تر است حضور پیدا می‌کند. در هیأت مردم حاضر می‌شوند تا ابراز محبت و ارادت به اهل بیت (ع) و کسب معرفت کنند. مهمترین نیازمندی آن است که باید پیوندها را در هیأت قوی‌تر کرد.

پناهیان با اشاره به اینکه بانوان می‌توانند با قدرت پنهان خود یعنی عاطفه در هیأت منشأ اثر باشند و از آن بیشترین و بهترین بهره را ببرند، گفت: در هیأت دو موضوع بسیار ظروری است یکی منطق و دیگری عاطفه که هم منطق و هم عاطفه را باید تقویت کرد. بازو و عوامل عاطفی، خودش تقویت کننده منطق است.

راهکار حضرت زهرا برای تحت تاثیر قراردادن مخالفان

این سخنران و مبلغ دینی افزود: در برابر جمعیتی که از امیرالمومنین، منطق صحیح و خانه مادری دور شدند، حضرت زهرا (س) با استفاده از قدرت اشک و راه‌اندازی بیت‌الاحزان قد علم کرد. زمانی که ایشان برای احقاق حق فدک به مسجد رفتند از راهکار آه استفاده کردند تا اگر حتی کسی هم ایشان را نمی‌شناسد احساسش برانگیخته شود و سپس شروع به خواندن خطبه کردند.

دلیل برپایی روضه‌های خانگی 

وی با بیان اینکه قدرت عاطفه، قدرت عاظفی زن است که با تعقل رشد پیدا می‌کند، گفت: نقش بانوان برای استفاده از این قدرت خیلی نافذ و پررنگ است، تصریح کرد: برای تقویت این نقش، مادران و مادر بزرگان ما در خانه، هیأت برگزار می‌کنند. روضه‌های خانگی این روحیه را در خانه و خانواده ایجاد می‌کرد و موجب اتصال خانه‌ها به خانه مادری می‌شد.

قدرت عاطفی موجود در هیأت را باید از آسیب‌ها دور کرد

پناهیان افزود: این نقش و قدرت زمانی اثرگذار است که خانم‌ها در هیأت به سمت اخلاص حرکت کنند. یعنی از «من»‌هایی که در قرآن مطرح شده است دوری کنند. از من علم یعنی من می‌دانم، از من قدرت که نمادش در قرآن فرعون است، از من ثروت که نمادش قارون است و من تن که نمادش شیطان است. باید قدرت عاطفی موجود در هیأت را از این ۴ آسیب دور کنیم.

هیأت خانگی، خانه و خانواده را از تفرقه دور می‌کند

مسئول هیأت دخترانه ریحانةالنبی با اشاره به اینکه گاهی در هیأت به ظواهر بسیار پرداخته می‌شود و از اصل و حقیقت هیأت دور می‌شوند، گفت: برخی بانوان و دختران فضای هیأت را برای رسیدن به آرامش می‌خواهند، باید برای آنان برنامه‌ریزی کرد. حضرت زهرا (س) در خطبه فدک فرمودند اولین ثمره ولایت اهل بیت (ع) در امان بودن از تفرقه است. وقتی خانمی هیأت خانگی تشکیل می‌دهد، به دنبال این است که با رشد معنوی حاصل از آن، تفرقه را از خانه، خانواده و افراد شرکت کننده در هیأت دور کند.

چه کنیم تا خانواده‌مان از اهل بیت (ع) دور نشوند؟

وی با بیان اینکه در هیأت‌ها می‌توانیم با نزدیک شدن به اهل بیت (ع)، دنیا و آخرت خود را آباد کنیم، تصریح کرد: حضرت زهرا (س) به اصحاب پیامبر (ص) گلایه می‌کردند که چرا به ما سر نمی‌زنید؟ چرا خانه مادر اهل بیت (ع) را ترک کردید؟ ایشان به ما راهبرد نشان می‌داد که نباید از اهل بیت (ع) دور بیفتید. وقتی من بخواهم خانواده‌ام از اهل بیت (ع) دور نشوند باید سراغ هیأت و روضه بروم.

پناهیان با طرح این سوال که درجواب اهل بیت (ع) چه پاسخی باید بدهیم اگر از ما گلایه کنند با وجود شما چرا اینقدر در کشور تفرقه وجود دارد، گفت: مهمترین دلیل این است که ما نتوانستیم سبک زندگی اهل بیتی را در جامعه ترویج و تبلیغ کنیم و حتی آن را در هیأت‌ها حفظ کنیم. سبک زندگی اهل بیتی، متواضعانه است. اما در هیأت به دنبال جمعیت بیشتر و ظواهر رفتیم.

مسئول هیأت دخترانه ریحانةالنبی در پایان خاطرنشان کرد: باید از این هیأت‌ها استفاده کنیم و ظهور امام زمان (عج) را محقق کنیم. این امر با اتصال و پیوند دائمی با خانه مادری و سیره حضرت زهرا (س) میسر خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین