عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
پای درس آقا|
ارزش فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) نبود، او صدیقه‌ کبری نبود.

عقیق: همواره این صحبت به میان می‌آید که «معصومین» را باید اسوه و الگوی زندگانی خویش قرار دهیم. در میان این حضرات نگاه به حضرت زهرا به شکل دیگری است. او که حجت خدا بر امامان الهی است، چگونه می‌تواند الگوی یک انسان باشد؟ شاخصه‌های الگوپذیری از ایشان چیست؟ در ادامه حکیمِ انقلاب اسلامی، آقاسیدعلی خامنه‌ای به این سؤال پاسخ می‌دهد.

سرور زنان بهشتی بودن یعنی چه؟

در فضیلت حضرت صدّیقه‌ کبرا (س) همه‌ مسلمین متّفقند، شیعه و سنّی ندارد. در کتب اهل سنّت و شیعه این حدیث آمده است: فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ اَهلِ‌ الجَنَّة؛ این بالاتر از «سَیِّدَةِ نِساءِ العالَمین» است؛ [یعنی] سرور زنان بهشت. در بهشت چه کسانی‌ هستند؟ برترین زنان، برجسته‌ترین زنان، مؤمن‌ترین زنان، مجاهدترین زنان، زنان شهید، آن‌هایی که خدای متعال در قرآن از آن‌ها با عظمت یاد کرده است، همه‌اینها در بهشت جمعند؛ آن‌وقت فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) «سَیِّدَةُ نِسَاءِ اَهلِ‌ الجَنَّة» [است]؛ خیلی مقام والا و بالایی است.

درس شجاعت، درس فداکاری، درس زهد در دنیا، درس معرفت‌آموزی و معرفت را انتقال دادن به اذهان مخاطبین و دیگران، در مقام معلّم دانشور بشر قرار گرفتن، درس‌های فاطمه‌ زهرا (سلام‌‌الله‌علیها) است به همه بشر. امیدواریم همه شما ملّت ایران و همه مسلمین از برکات این بانوی دو عالم بهره‌مند بشوند. (۱۳۹۶/۱۱/۲۹)

فاطمه زهرا بزرگ‌ترینِ صدیقان است

ما باید راجع به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از  نگاه اسوه بودن و مثال بودن نگاه [کنیم]. خدای متعال در قرآن راجع به دو زن به‌عنوان اسوه‌ مؤمنین و دو زن [به‌عنوان] نمونه‌ی کافرین ـضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون،و بعد از یک آیه: وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمرٰنـ مثال زده است و برای مؤمنین ـنه برای زن‌های مؤمن؛ مرد و زنـ دو نمونه آورده است.

با این نگاه می‌شود به این بزرگواران نگاه کرد به‌عنوان نمونه و از آن‌ها درس گرفت. خب، فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) صدّیقه‌ کبرا است در میان صدّیقین و صدّیقات، کبرا یعنی بزرگ‌ترین صدّیقه است این بزرگوار. حالا می‌خواهیم از ایشان درس بگیریم؛ زن‌ها هم درس بگیرند، مردها هم درس بگیرند؛ همه ـعالم و جاهلـ درس بگیرند. ببینیم درباره‌ این بزرگوار در کلمات ائمّه‌ معصومین، آنچه ذکر می‌شود از مدایح، چه چیزهایی است.(۱۳۹۵/۰۱/۱۱)

ارزش حضرت زهرا به بندگی اوست

ارزش فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) نبود، او صدیقه‌ کبری نبود. صدّیق یعنی چه؟ صدّیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیش‌تر است؛ می‌شود صدّیق؛ «اولئک مع الذین انعم اللَّه علیهم من النبیین و الصدیقین». «صدّیقین» پشت سر «نبیین»اند. این بزرگوار صدیقه کبری است؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست.

 اگر بندگی خدا نمی‌کرد، صدّیقه‌ کبری نمی‌شد. اساس، بندگی خداست. نه فقط فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها)، بلکه پدر فاطمه هم ـ که مبدأ و سرچشمه‌ فضائل همه‌ معصومین اوست و امیرالمؤمنین و فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) قطره‌هایی هستند از دریای وجود پیغمبر ـ ارزشش پیش خدا به خاطر عبودیت است؛ «اشهد ان محمداً عبده و رسوله» اول، عبودیت اوست؛ بعد رسالت او. اصلاً رسالت ـ این منصب والا ـ به او داده شد، به خاطر عبودیت؛ چون خدا صنیعِ دست و مخلوقِ خود را می‌شناسد. (۱۳۸۴/۰۵/۰۵)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین