عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
امروز ششمین سالروز درگذشت استاد سلیم مؤذن‌زاده‌ اردبیلی است. او که به سلطان الواعظین مشهور بود در توصیه‌ای به مداحان می‌گفت: مداحان باید قبل از مداحی، تمرین داشته باشند، باید واژه‌ها را درست تلفظ کنند، سواد عربی و فارسی داشته باشند.

عقیق: امروز دوم آذرماه سالروز وفات مداحی است که «سلطان‌الواعظین» لقبش داده بودند. استاد سلیم مؤذن‌زاده‌ اردبیلی در سال ۱۳۱۵ شمسی در شهر اردبیل دیده به جهان گشود. او فرزند دیگر شیخ عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران و برادر رحیم مؤذن‌زاده‌ اردبیلی از مؤذنان معروف ایران بود.


مرحوم سلیم موذن زاده

۶ سال فراق صاحب نوای «زینب، زینب»

نامش را در میان مداحان «سلطان‌الواعظین» گذاشته بودند، نوای و صدای او زبان زد بود. او یکی از مداحان ایرانی مسلط به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود که در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. امروز ۶ سال است که صاحب نوای «زینب، زینب» در دل خاک آرام گرفته است.


تصویری از اذان گفتن مرحوم سلیم موذن زاده کنار بستر برادر مرحومش رحیم

مداحی، کار هرکسی نیست

این مداح اهل بیت (ع) توصیه‌هایی به مداحان و جوانانی که تازه پای در این عرصه گذاشته‌اند، داشت که مرورش خالی از لطف نیست. مداحی و نوحه‌خوانی از نظر مرحوم سلیم مؤذن‌زاده کار هر کسی نیست. از نظر او نوحه‌خوان، باید دوره‌های تعلیم را با موفقیت، پشت سر بگذارد و به این نکته توجه کند که می‌خواهد برای عزای حسین‌بن‌علی (ع) نوحه بگوید، پس پاکی نیت و خلوص عمل، لازمه موفقیت و ماندگاری است. او می‌گفت: «ما در دوران کودکی در مکتب میرزا عزیز درس می‌خواندیم که مکتبی بود واقع در منطقه یساول. مداحان بسیاری در آنجا مشغول تحصیل بودند: حاج محمد تمدن، حاج رحیم مؤذن و دیگران. در واقع، رفتن به آن مکتب و تحصیل در آن به مثابه تحصیل در دانشگاه بود، چراکه میرزا عزیز، هم ادب و ایمان می‌آموختند و هم موسیقی و آواز یاد می‌دادند. هرکس صدای خوبی داشت و به آن مکتب می‌آمد، باید با دستگاه‌های موسیقی هم آشنایی پیدا می‌کرد تا در کارش موفق باشد و نیز مقاتل مستند را مطالعه می‌کرد.»

بهترین صدا از نظر «سلطان‌الواعظین»

سلیم مؤذن‌زاده می‌گفت: «بهترین صدا آن است که باعث آزار شنونده نشود، بلکه عامل جذب او باشد. گاه مداحانی می‌بینیم که بدون دانستن فنون آواز و موسیقی و رعایت قواعد کلامی، با صدای آزاردهنده‌ای، مداحی می‌کنند. اینها هم به خودشان ضرر می‌رسانند و هم موجب آزردگی‌خاطر عزادار می‌شوند. استاد یحیوی همسایه ما بودند. ما در مکتب ایشان نکته‌ها آموخته‌ایم، من بیشتر اوقات با استاد تاج‌الشعرا بودم و شعرهای ایشان را می‌خواندم. شعر «هنده» را اولین بار من خواندم و برای خواندن آن بیشتر از ۴۰۰ صفحه کتاب مطالعه کردم تا بدانم واقعیت تاریخی و دینی آن چه بوده است!»

توصیه سلیم مؤذن‌زاده به مداحان

سلیم مؤذن‌زاده می‌گفت: «مداحان باید قبل از مداحی، تمرین داشته باشند، باید واژه‌ها را درست تلفظ کنند، سواد عربی و فارسی داشته باشند. اطلاعاتشان کامل باشد، با دستگاه‌های موسیقی و نت و ردیف آشنایی داشته باشند؛ مهم‌تر اینکه خلوص نیت داشته باشند. کار مداحان تنها این نیست که از مردم اشک بگیرند. گریاندن مردم و مساله بکاء در عزا مسأله مهمی است، اما مهم‌تر از آن توجه دادن مردم به اهداف قیام امام حسین و روز عاشورا است. متوجه کردن مردم به اینکه باید در مقابل ظلم ظالم ایستاد و شعار «هیهات من الذله» را شعار زندگی قرار داد.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین